דני גילרמן: "העלאת התמלוגים הרסנית לתדמית ישראל; זה ייתפס כהטלת קנס וענישה נגד נובל אנרג'י"

כך עולה מנייר עמדה שהגיש שגריר ישראל באו"ם לשעבר לוועדת ששינסקי ■ גילרמן: "נובל אנרג'י אמורה לזכות בתעודת כבוד ולא בעונש"

העלאת שיעור תמלוגי הגז ופגיעה בחברת נובל אנרג'י האמריקנית עלולה לגרור תגובה קשה מצד הממשל האמריקני, כולל הקונגרס והסנאט, ולפגוע במרקם העדין של יחסי ישראל-ארה"ב. כך עולה מנייר עמדה שהגיש אתמול (ד') דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, לוועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקלית בנוגע למשאבי נפט וגז.

לטענת גילרמן, חברת נובל אנרג'י בחרה להשקיע בישראל, בהשקעה פרטית חסרת תקדים של יותר מחצי מיליארד דולר, וכל זאת על רקע אווירה בינלאומית וסביבה עסקית בעייתית. העובדה שהצליחה, לאחר עשרות שנים של כישלונות שבהן לא התגלה גז בישראל, אמורה הייתה לזכות אותה, כך גילרמן, בתעודת כבוד ולא ב"עונש".

גילרמן מציין כי ב-20 באוקטובר עתידה נובל אנרג'י והעומד בראשה, צ'אק דוידסון לקבל אות כבוד על השקעתה בישראל מטעם הליגה לידידות אמריקה-ישראל בערב גאלה מיוחד, כאשר יומיים קודם לכן ייערך בוושינגטון טקס חגיגי לציון 25 שנה לחתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לארה"ב.

"כבר נגרם נזק"

"יהיה זה מוזר מאוד, אם לא מקאברי, אם לציון ההסכם ההיסטורי, ולהוקרה שלה תזכה חברת נובל אנרג'י יתלוו הצלילים הצורמים מישראל בדמות דיוני הוועדה, ואולי אף המלצותיה בדמות העלאת התמלוגים (לרבות החלה רטרואקטיבית, חלילה)", כתב גילרמן בנייר העמדה והוסיף: "אקט זה ייתפס כהטלת קנס ואמצעי ענישה כנגד נובל אנרג'י, ידידת אמת של מדינת ישראל, בגין פעולתה והשקעותיה במדינת ישראל. לצעד כזה עלולות להיות השלכות קשות ותוצאות הרסניות על תדמיתה של מדינת ישראל ועל הדרך שבה נתפס המשק הישראלי בעולם כולו, ובארה"ב בפרט".

ובכלל, מציין גילרמן, "עצם האפשרות של הטלת מס, העלאת תמלוגים או כל שינוי במדיניות הפיסיקאלית של משק האנרגיה של ישראל, בדרך רטרואקטיבית, תהווה תמרור אזהרה לכל חברה זרה הפועלת בישראל או שוקלת להשקיע בה, לממשלות זרות אשר להן קשרי סחר עם ישראל, ובוודאי לאלה שחתומים על הסכמי סחר עם ישראל".

עוד הוסיף גילרמן, כי עצם הקמת ועדת ששינסקי עשויה להבריח משקיעים זרים מהמדינה. "עצם הקמת ועדת ששינסקי... כבר עכשיו גרם לנזק חמור לתדמיתה של מדינת ישראל", כתב.

לא קיבל תשלום

גילרמן, כיום יו"ר מרקסטון, שימש בעבר יו"ר איגוד לשכות המסחר הישראלי, היה חבר בוועדה המייעצת לראש הממשלה לענייני כלכלה וחברה וכיהן כמנכ"ל של כמה חברות ישראליות בתחומי הכימיה, המזון, החקלאות והטכנולוגיה.

את נייר העמדה, מכתב בן שלושה עמודים, הגיש גילרמן ביוזמתו ובאופן עצמאי לוועדה, ולכן - בניגוד למשפטנים וכלכלנים שגויסו למאבק על ידי שותפויות הגז והנפט - לא קיבל על כך תשלום. עם זאת, ראוי לציין כי גילרמן משמש יועץ של שותפויות הגז בנושאים אחרים, ומקבל על כך שכר.