ברננקי הצליח להרגיע השווקים: אירופה ננעלה בעליות עד 0.9%

המשקיעים הגיבו לנתוני התמ"ג בארה"ב כאשר הם ממתינים לנאומו של טרישה ■ נטייה לעליות בנעילה באסיה בשל דיווחים על התערבות אפשרית של הממשל היפני לשם החלשת הין

בורסות אירופה פתחו אמנם את יום המסחר בירידות שערים בעקבות הנעילה השלילית אמש (ה') בוול סטריט, אך בצהריים הם עברו שינו מגמה וננעלו בעליות שערים עד 0.9%, כאשר דברי ברננקי המרגיעים בכנס השנתי בג'נסון הול הצליחו לעודד את המשקיעים, זאת בנוסף לנתוני התמ"ג שפורסמו מוקדם יותר בארה"ב.

המדד הפאן אירופי Stoxx 600 עולה ב-0.9%, מה שמקזז את הירידה השבועית שלו לכ-0.3% עד כה. גל הירידות האחרון הביא את מדד ה-STOXX 600 להיסחר במכפיל 14.7 על הרווח המצרפי של החברות הנסחרות בו בשנה האחרונה. לפי נתוני סוכנות בלומברג, זהו המכפיל הנמוך ביותר מאז 2008.

משרד האוצר האמריקני פירסם היום את הקריאה השנייה של נתוני התמ"ג לרבעון השני שהראתה כי כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.6% במהלך הרבעון השני. שיעור זה הוא גבוה מהתחזיות בשוק לצמיחה בשיעור 1.4%, אך עדיין נמוך בהרבה מההערכה הראשונה לתמ"ג שצפתה צמיחה של 2.4% בחודש שעבר. הנתון מחדד את העובדה שכלכלת ארה"ב נכנסה למסלול האטה, שכן ברבעון הראשון של השנה המשק צמח ב-3.7%.

"וול סטריט שוב צללה אתמול. כל הערכה של התחזית הכלכלית תיחטף ע"י הסוחרים, אך זוהי משימה קשה לנסות לשכנע את השוק הסקפטי", אמר בן פוטר, אנליסט ב-IG מרקטס.

בשעה 17:00 התחיל הניאום של יו"ר ה'פד' בן ברננקי שדיבר על מצב הכלכלה על רקע הנתונים האחרונים שהעידו על האטה בצמיחה. ברננקי שיגר מסר הרגעה לשווקים ואמר כי הבנק הפדרלי של ארה"ב "יעשה את כל מה שביכולתו" על מנת להבטיח את המשך ההתאוששות הכלכלית. "ועדת השוק הפתוח מוכנה לבצע צעדים מוניטרים מרחיבים נוספים באמצעים בלתי-קונבנציונלים במידת הצורך, ובמיוחד אם תירשם התדרדרות משמעותית בתחזית הצמיחה".

דברים אלה אמר ה'פד' במסגרת כנס ג'קסון הול השנתי שבו מתאספים יותר מ-40 בנקאים מרכזיים מרחבי העולם וכלכלנים בכירים בסוף השבוע הזה. בין הנוכחים ניתן למנות את יו"ר ה'פד' בן ברננקי, נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד-טרישה.

"הבנק המרכזי האירופי מחפש כעת את התזמון הטוב ביותר לשלוף את אסטרטגית היציאה מההתערבות בשווקים, בזמן שה'פד' לקח צעד אחורה באופן ברור", אמר לסוכנות בלומברג מיקי לוי, כלכלן בכיר בבנק אוף אמריקה שנוהג להשתתף מדי שנה בכינוס בג'קסון הול. "כלכלת ארה"ב מאוד שברירית כעת, בעוד שנראה כי הפעולות המהירות בהן נקטו ממשלות אירופה הצליחו להרגיע את סערת משבר החובות".

EADS החברה האם של איירבוס, בולטת לשלילה, לאחר שדיווח בעיתון Les Echos אמר כי איירבוס מתכננת לייצר ב-2013 עשרה מטוסי A350s לעומת יעד קודם ל-18 מטוסים מדגם זה. לפי העיתון, החברה חתכה את היעדים גם לשנים 2014 ו-2015.

חברת התעופהה ספרדית Iberia Lineas Aereas de Espana (סימול: IBLA במדריד) מרכזת עניין לאחר שדיווחה על מעבר לרווח ברבעון השני. בריטיש איירווייז , שהסכימה להתמזג איתה, בולטת גם כן. מניות הנפט יורדות בהובלת BP ו-טוטאל .

מרסנים את הין

בורסות אסיה ננעלו בנטייה לעליות שערים, לאחר שהן פתחו את יום המסחר בירידות, אך דיווחים לפיהם ממשלת יפן עשויה לנקוט צעדים לריסון התחזקות הין העבירו את השוק היפני לעליות.

וול סטריט ננעלה אמש בירידות של כ-1% ומדד הדאו ג'ונס אף סגר מתחת לרף הפסיכולוגי של 10,000 נקודות. הסנטימנט השלילי בארה"ב לחץ הבוקר על אסיה בשעות הראשונות של המסחר, אולם הבורסות במזרח עברו לעליות בעקבות דיווח בעיתון היפני "קיודו" (Kyodo) לפיו ראש ממשלת יפן צפוי לשאת נאום מיוחד בנושא התחזקות הין.

כידוע, הין, הלא הוא המטבע הלאומי של יפן, התחזק לשיא של כ-15 שנה מול הדולר, במקביל להתחזקותו מול המטבעות העיקריים בעולם. התחזקות הין מעלה חשש כבד לפגיעה בייצוא היפני ומכאן לפגיעה בכלכלה כולה, מה שהביא לירידה במניות חברות הייצוא.

ואולם, הדיווח ב"קיודו" מדבר על כך שרה"מ נאוטו קאן יכנס מסיבת עיתונאים וידבר על הסוגיה. העיתון מציין גם באותו דיווח, כי שר האוצר היפני הביע חשש מהתחזקות הין ואמר כי זו פוגעת בכלכלה היפנית, מה שמהווה אינדיקציה לכך שהממשל ביפן מתייחס לסוגיה בכובד ראש וככל הנראה מתכוון להתערב.

מבין המניות שבלטו היום באסיה, מניית חברת הסחורות האוסטרלית ריו טינטו נסחרה בירידות על רקע החששות כי ההאטה הכלכלית בארה"ב תפגע בביקושים למוצריה. מניות הייצוא ביפן, כדוגמת טויוטה וקאנון , נסחרו בתנודתיות בהמתנה לדבריו של ר"מ יפן על הין. מנגד, מניית פיירפקס מדיה (מו"ל העיתון השני בגודלו באוסטרליה) זינקה בעקבות דו"חות כספיים טובים שפרסמה, אשר היכו את תחזיות האנליסטים.