"השוק האמריקני יתמוטט כמו מגדל קלפים ויקרוס ב-60%"

כך מזהיר אלברט אדוארדס, אסטרטג בשקעות בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, שידוע שהשקפותיו הפסימיות ■ הכלכלן דייוויד רוזנברג: ארה"ב בשפל כלכלי גדול

דייוויד רוזנברג, כלכלן ב-luskin Sheff, טוען שכלכלת ארה"ב לא נמצאת במיתון אלא בשפל כלכלי גדול נוסח שנות ה-30 של המאה הקודמת, וכי קריאות התמ"ג החיוביות ונתונים אחרים רק מסווים את האמת. רוזנברג כתב אמש (ה') את הדברים ללקוחותיו בסקירה עדכנית.

רוזנברג מזכיר שגם במהלך השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 היו תקופות טובות יותר של צמיחה כלכלית לכאורה ועליות חדות בשוקי המניות, אולם הן לא נמשכו זמן רב ונקטעו בתקופות מיתון קשות. הוא טוען שהאופטימיות בעולם מוגזמת וכי כלכלת ארה"ב לא מתאוששת.

"קשה להאשים את האופטימיים, הרי זהו הטבע האנושי", כותב רוזנברג. "אך בעולם העסקים עלינו להיות ריאליסטים כל הזמן".

רוזנברג מזכיר כי גם במהלך השפל הכלכלי הגדול בשנים 1929-1933, היו 6 רבעונים רצופים שבהם כלכלת ארה"ב צמחה בכ-8% בממוצע, וכי בשנת 1930 שוק המניות זינק בחדות ומדד ה-S&P 500 עלה ב-50%. גם אז, הוא מזכיר, המשקיעים חשבו שהנורא מכל כבר מאחוריהם.

"זו הייתה הנחה כוזבת", טוען רוזנברג. "נחשו מה? ההיסטוריה חוזרת על עצמה. ב-4 הרבעונים האחרונים הייתה לנו צמיחה ממוצעת של 3% בתמ"ג בלבד.

S&P 500 יקרוס ב-60%?

האזהרה של רוזנברג מגיעה יממה לאחר שבנק ההשקעות גולדמן זאקס חתך את תחזית הצמיחה של ארה"ב ל-1.5-2% בלבד השנה. היום בצהריים יפורסמו נתוני התמ"ג המעודכנים לרבעון השני, כאשר התחזית היא לצמיחה של 1.4% בלבד לעומת 3.7% ברבעון הראשון.

רוזנברג, יש לציין, הוא עקבי בעמדתו הפסימית. רק לפני מספר ימים הוא הזהיר כי יש להתכונן לגל פיטורים מאסיבי בו יפוטרו 4-5 מיליון אמריקנים. הוא מתייחס גם לשפל ההיסטורי בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב (מה שמעיד על התבצרות המשקיעים בנכסים בטוחים מחשש למפולת בשווקים) ואומר: "השווקים אומרים לנו שמשהו כאן לא בסדר".

בתוך כך, מזהיר גם אלברט אדוארדס, אסטרטג בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, מפני מפולת בוול סטריט. אדוארדס ידוע בהשקפותיו הפסימיות וטוען כי מדד ה-S&P 500 ייפול ל-450 נקודות, כלומר ירידה של כ-60%. המדד, כידוע, איבד כבר כ-12% מאז שלהי אפריל בשל משבר החוב באירופה וההאטה הכלכלית בארה"ב.

"ארה"ב תגמור במצב גרוע הרבה יותר מזה של יפן", אומר אדוארדס, תוך שהוא מתייחס ל"עשור האבוד" שעבר על כלכלת יפן בשנות ה-90, לאחר התנפצות בועת הנדל"ן שם. "שוק המניות לא יישר קו עם שוק האג"ח והתנער עד כה מהנתונים הכלכליים החלשים שפורסמו. השוק האמריקני יתמוטט כמו מגדל קלפים כאשר מדד מנהלי הרכש יירד מתחת ל-50 נקודות בחודשים הקרובים, מה שיסמן את המיתון", הוסיף אדוארדס.