תקדים: אין לאסור התקשרות עם חב' כ"א כדי להימנע ממתן קביעות

המחוזי חייב את הכללית לבטל סעיף במכרז, לפיו חברות כוח אדם לא רשאיות להתמודד בו

פסק דין תקדימי, שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט לעניינים מינהליים בב"ש, קובע כי חברות וארגונים לא יכולים "להתחכם" ולהימנע מקליטת עובדי כוח אדם כעובדים מן המניין לאחר תשעה חודשי העסקה, באמצעות מכרזים הפונים אל "חברות שירותים" במקום אל חברות כוח אדם. זאת, משום ש"חברות שירותים" לא כפופות להוראות החוק בעניין קליטת עובדים זמניים לאחר תשעה חודשי העסקה.

חברת כוח האדם והסיעוד "תגבור" עתרה, באמצעות עוה"ד עמית אבן ויעקב סער, כנגד שירותי בריאות כללית, שיוצגה בידי עו"ד אופיר שליטנר . לפי העתירה, הכללית ובית החולים סורוקה שבבעלותה פירסמו "פנייה לקבלת הצעות" עבור שירותי סיעוד למאושפזים בביה"ח, כשאחד מתנאי הסף מנע מחברות כוח אדם להתמודד במכרז. "המציע איננו, ולא מתקיים כל הליך להכרזתו, כספק כוח אדם, כמשמעות מונח זה בחוק העסקת עובדים על-ידי קבלני כוח אדם", נקבע במכרז.

חברת תגבור פנתה אל הכללית כדי לקבל הבהרות, ונענתה בצורה כנה, שלא משאירה ספק בדבר כוונתה: "התקשרות עם חברה שהינה 'קבלן כוח אדם' כפופה להוראות סעיף 12 א' לחוק (קליטת עובדי כוח האדם אצל מזמין השירות בתום 9 חודשי העסקה, או סיום העסקתו - ש.נ). נוכח ההשלכות האפשריות של מצב זה על מערך יחסי העבודה של הכללית, למול עובדי הספק וסבירות התממשות החזקה הקבועה בחוק ובסעיף 12 א' ומטעמים נוספים שבידי המזמין, הוחלט כי לא תותר השתתפות של חברות המוגדרות כ'קבלן כוח אדם' במסגרת ההליך".

לטענת תגבור, שהתקבלה על-ידי בית המשפט, מעשה זה של הכללית מנוגד לדיני המכרזים הציבוריים, שכן יש בו "ניסיון בוטה" לעקוף חוק קיים, ולהימנע בכך מתכליתו החברתית והסוציאלית. זאת, משום שקבלני שירותים אינם נכללים לכאורה במסגרת ההגדרה בחוק של קבלני כוח אדם.

התנערות מהנורמה

השופט יוסף אלון חייב את הכללית לבטל את התנאי שאוסר על חברות כוח אדם להתמודד בהליך המכרזי. הוא גם דחה את טענת הכללית, לפיה הליך של "קבלת הצעות" פוטר אותה מהלכות היסוד של דיני המכרזים.

השופט קבע עוד כי על סמך הדרישות השונות שפורטו במסגרת פנייתה של הכללית לקבלת הצעות, ניתן לקבוע כי הכללית מבקשת לקבל שירותי כוח אדם - ומשכך היא אינה יכולה לאסור על קבלני כוח אדם להשתתף בהליך הגשת ההצעות. "דרישת הסף של הכללית, כי קבלני כוח אדם אינם רשאים להגיש הצעה, משמעה התנערות א-פריורית של הכללית מנורמת ההגנה על עובדים זמניים, שקבע המחוקק בחוק", קבע.

הפסיקה צריכה לאותת לאגף החשכ"ל במשרד האוצר, שרמז למשרדי הממשלה ולגופים המתוקצבים לפנות לספקי שירותים במקום לחברות כוח אדם. עת"מ(40679-05-10).