41 פרופ' מרסל מחלוף

מנהלת מעבדה בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה בטכניון

נימוקים לבחירה:

מהנדסת ביו-טכנולוגית, המפתחת אמצעים מתוחכמים לטיפול בסרטן ולהנדסת רקמות. השנה רשמה שני פטנטים בינלאומיים בשיתוף הטכניון. הראשון, מערכת לטיפול בסרטן שבה תאי גזע נכלאים בתוך קפסולות ומושתלים ליד גידול סרטני. השני, מערכת חדשה לבניית נשאים זעירים ממרכיבים של תאי גזע, המשחררים בגוף תרופה שמונעת מהגידול להמשיך ולהתפתח

המהלך החשוב שלי ב-2010: "פריצת דרך מחקרית - בנינו תאי גזע בוגרים, מהונדסים, שיצליחו להפחית את נפח הגידול הסרטני בלמעלה מ-87%, והמצאנו מערכת המאפשרת לתאים הללו להרגיע את מערכת החיסון. לרוב הטיפולים בגידולים סרטניים ממושכים, קשים ויקרים, וכאן ברגע שרוצים להפסיק אותם, פשוט מפסיקים".

צפי לשנה הקרובה: "לאחר שהטיפול בעכברי מעבדה הצליח להקטין את הגידולים, נמשיך בניסויים על חיות יותר גדולות. אני מקווה לקבל את האישור מה-FDA, ובעזרת יזמים נממן את התהליך היקר. ממשלת סינגפור הזמינה אותנו להקים מעבדה לפיתוח רקמות, כפי שעשיתי בטכניון. כל ההוצאות של משפחות החוקרים, שישהו שם בהדרגה במשך חמש שנים, שכרם, ותשלום הקמת המעבדה ושאר כלי העבודה המתוחכמים, יהיו על חשבונם".

רגעים של קושי: "הדרך להשגת מימונים כספיים היא קשה. לא קל לרוץ בין קרנות שונות, ולשכנע בחדשנות המחקר".

הגשמה עצמית: "החלום הכי גדול שלי הוא לזכות באישור ה-FDA, ושהמטופלים שלי יוכלו להשתמש באחת מהמערכות שפיתחתי".

המוטו שלי: "לא להתייאש. תמיד להאמין בדרך שלך ולהמשיך ללכת בה, גם אם יש הרבה אכזבות, ותמיד יש".

מקור השראה: "אימא שלי, שעלתה לארץ ממרוקו רק עם אימא שלה ואיתי, וחוותה עלייה קשה, בלי ידיעת השפה וללא השכלה. היא ויתרה על הכול רק כדי שאלמד ואצליח".

אשת השנה שלי: "גליה מאור, הכלכלנית ומנכ"לית בנק לאומי, ופרופ' סמדר כהן, בשל הצלחתה במישור המדעי והכלכלי".

(נורית דברת)