סאגת תרו-סאן: בית המשפט העליון פסק לטובת סאן

השופטים קיבלו את עמדת חברת התרופות ההודית כנגד מתחרתה החיפאית ■ המשמעות: סאן לא תצטרך להציע הצעת רכש מיוחדת לצורך העברת השליטה בתרו אליה

בית המשפט העליון קיבל את עמדתה של חברת התרופות ההודית סאן בהליך המשפטי שמתנהל בינה לבין חברת התרופות החיפאית תרו . השופטים איילה פרוקצ'יה, מרים נאור ואליקים רובינשטיין אישרו קביעה של ערכאה נמוכה יותר וקבעו כי בניגוד לבקשת תרו, סאן איננה מחויבת בהצעת רכש מיוחדת על מנת לרכוש את גרעין השליטה בתרו. עובדה זו מאפשרת לסאן למעשה לקבל לידיה את מניות משפחות המייסדים, לרבות מניותיו של יו"ר החברה, הד"ר בארי לויט.

נזכיר שב-2007 ועל רקע בעיית נזילות חמורה, תרו חתמה על הסכם למכירת החברה כולה לסאן לפי מחיר של 7.75 דולר למניה. עם השיפור בתוצאות תרו עלה גם מחיר המניה, ומספר חודשים אחרי ההסכם ביטלה אותו תרו, והצדדים עברו להתדיין בפסים משפטיים.

בפסק הדין כותבים השופטים כי "ממערך ההסכמים בין הצדדים עולה בבירור כי הם מבוססים על העברת שליטה בחברה... מבעלי השליטה הנוכחיים בתרו לידי סאן". בנסיבות אלה, הם קובעים, "אין חובה לנקוט בהצעת רכש מיוחדת" (כפי שדרשה תרו).

השופטים גם מוסיפים כי יש לראות בטענות המערערים, שבהם תרו והדירקטורים שלה, משום חוסר תום לב. "(המערערים) נהנו מהשקעתה של סאן, ומכך שבאמצעות הזרמת הונה לתרו הצילה אותה מקריסה והביאה לשיקומה ולעלייה ניכרת של ערך מניותיה", נכתב בפסק הדין. "טענתם באשר לחובת סאן להציע הצעת רכש מיוחדת הועלתה רק עם התאוששות החברה".

השופטים קבעו עוד שהמערערים ישאו בשכר טרחת עורכי הדין של סאן בסך 70 אלף שקל. את סאן מייצג עו"ד ד"ר רלי לשם, ממשרד מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין ואת תרו - עו"ד דרור ויגדור ממשרד יגאל ארנון. עורך הדין יהושע חורש מייצג את הדירקטורים של תרו.

יו"ר סאן, דיליפ שנגווי, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי הדירקטורים בתרו חוטאים לתפקידם. "הדירקטוריון עושה כל שביכולתו להגן על בעל המניות הגדול, בארי לויט, ולא על האינטרס של כל בעלי המניות באופן שווה". שנגווי גם לא פסל אפשרות של תביעה אישית נגד חברי הדירקטוריון ולויט, אם וכאשר סאן תזכה בשליטה על תרו. "אנחנו נתייעץ עם עורכי הדין, ונחליט מהו הצעד הטוב ביותר".

תרו נסחרת ברשימת הפינק שיטס בארה"ב לפי שווי של 450 מיליון דולר.