טורקיה מתאסלמת: ניצחון מוחץ לארדואן במשאל העם

ראש ממשלת טורקיה ערך מבחן ראשון לבוחריו לקראת הבחירות - וניצח ב-61% בעד ■ ארדואן: מטרת הרפורמות "להפוך את המדינה לדמוקרטית יותר וקרובה יותר לחוקי האיחוד האירופי"

הקרב על הרפורמה בטורקיה הוכרע: 61% מתוך 50 מיליון הטורקים שצעדו היום לקלפי הצביעו בעד שינוי החוקה והכנסת הרפורמה של ראש הממשלה רג'ב טאיפ ארדואן, כך לפי דיווחי הטלוויזיה הטורקית.

הדיון החברתי סביב אישור הרפורמות הפך בשבועות האחרונים לזירת התנגחות בין הממשל הפרו-איסלאמי לאופוזיציה, שמנסה לשמור על אופייה החילוני של טורקיה. הסקרים שהוצגו בימים האחרונים נטו לטובת ארדואן, למרות שסקרים שנערכו קודם לכן ניבאו תוצאות צמודות. ארדואן עצמו רואה בתוצאות המשאל כ"מבחן תמיכה" של הציבור הטורקי בממשלתו, ובמפלגת "הצדק והפיתוח" בראשה הוא עומד.

הרפורמות בעניינן נערך משאל העם, לפי ארדואן, נועדו "להפוך את המדינה לדמוקרטית יותר וקרובה יותר לחוקי האיחוד האירופי". האופוזיציה אמנם לא מטילה ספק בצורך בשינויים - אך רואה בכך ניסיון של ארדואן ואנשיו להשתלט גם על מערכת בתי המשפט.

ציפייה ודריכות באיחוד האירופי ובמזה"ת

מדובר ב-26 שינויים בחוקה, שמטרתם בסופו של דבר להחליש את כוחו של הצבא ולהכפיפו למשטר האזרחי. כאן גם טמונה המחלוקת, משום שהאופוזיציה התנגדה למהלך. השינויים בחוקה קוראים גם לשינוי מבנה בית המשפט החוקתי והרכב השופטים בבית המשפט העליון. על פי ההצעה - גוף ממשלתי יפקח על בית המשפט, מה שיפחית את סמכותו של בית המשפט.

הקלפיות נסגרו בשעה 16:00 אחר הצהריים וכבר עכשיו מתחילות לזרום לערוצי הטלוויזיה תוצאות ראשוניות. בטורקיה יודעים כי באיחוד האירופי וגם במזרח התיכון עוקבים בדריכות אחר תוצאות משאל העם.