עסקת ענק: ארה"ב תמכור לסעודיה נשק ב-60 מיליארד דולר

תמכור לסעודיה עשרות מטוסי קרב מסוג F-15, מסוקים ומטוסי סילון ■ העסקה תהיה עסקת הנשק הגדולה ביותר של ארה"ב מאז ומעולם ■ נרקמת עסקה צדדית לחיזוק הצי הסעודי בעוד 30 מיליארד דולר

כפי שדווח בחודשים האחרונים, עסקת נשק ענקית בין ארה"ב לסעודיה. לפי דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל", ארה"ב תמכור לסעודיה עשרות מטוסי קרב מסוג F-15, מסוקים ומטוסי סילון בהיקף של 60 מיליארד דולר. הקונגרס צפוי לאשר את העסקה בשבועות הקרובים.

לפי מקורות אנונימיים שציטט הג'ורנל, לכשתיסגר העסקה היא תהיה עסקת הנשק הגדולה ביותר של ארה"ב מאז ומעולם. בנוסף, נרקמת עסקה צדדית בין שתי המדינות לחיזוק הצי הסעודי בהיקף של 30 מיליארד דולר נוספים.

סעודיה היא בעלת בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, ואי-לכך ובהתאם לזאת, יריבתה הגדולה של ארה"ב באזור, איראן, העבירה ביקורת נחרצת על העסקה, שתחליש אותה במאבק, בטענה כי "העסקה הענקית עלולה להביא לאי-יציבות באזור סוער גם ככה". ממשל אובמה ינסה להעביר את העסקה בקונגרס בשבועיים הקרובים וינצל את היקפה ליצירת משרות חדשות לשוק העבודה האמריקני. יצרניות כלי תעופה כמו בואינג, לוקהיד מרטין, וג'נרל אלקטריק דיווחו כי העסקה יכולה ליצור כ-75 אלף משרות חדשות לבניית המטוסים.

עסקת הנשק הגדולה האחרונה בין ארה"ב לסעודיה התקיימה בתחילת שנות ה-90, אז מכרה ארה"ב 72 מטוסי F-15 בתמורה ל-9 מיליארד דולר. בעסקה הנוכחית יימכרו 84 מטוסי F-15 ובנוסף חלקי חילוף, סימולטורים לאימון טייסים, שירותי תמיכה לוגיסטית ותחמושת.