אחמדיניג'ד בארה"ב: "נתניהו - רוצח מיומן שיש להעמידו לדין"

בראיון לרשת סי.אן.אן אמר הנשיא האיראני: "למה כל חסרי קורת הגג באמריקה צריכים לשאת בעול הסיוע הכלכלי לישראל?" ■ התייחס גם לפיטורי העיתונאית הלן תומאס שהואשמה באנטישמיות

כמו בכל אחת מגיחותיו לארה"ב, זוכה נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, בחשיפה תקשורתית אינטנסיבית גם בביקורו הנוכחי בניו-יורק. הוא מרואיין מבוקש וידוע לנווט את עצמו לכלי התקשורת שנהנים מתהודה מרבית. אחמדינג'אד מצטייר כעשוי מטפלון. הוא לא ממש מתרגז בראיונות, כלפי חוץ לפחות, ואת השאלות הפרובוקטיביות ביותר הוא מנפנף בתשובות פרובוקטיביות עוד יותר. בראיון שהעניק אמש (ד') ללארי קינג, המראין הוותיק בסי.אן.אן., הוא השתמש בשטיק הזה במיומנות: "אצלנו יש הפרות של זכויות האדם? ומה המצב בארה"ב? כמה אינדיאנים הרגתם"? קינג, יהודי, נראה מתוסכל; אחמדינג'אד חייך בנחת.

בראיון השתלח אחמדינג'אד בראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכינה אותו "רוצח מיומן", שצריך "להעמידו לדין על הרג נשים וילדים בפלסטין ועל המצור על עזה".

הדברים נאמרו בתשובה על הערת המראיין שנתניהו מודאג ממאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. "כל הדיקטטורים לאורך ההיסטוריה מאשימים אחרים כדי להסיט את אור הזרקורים מעל עצמם... יש לי תמיהות מדוע התקשורת בארה"ב חשה עצמה אחראית לאיש הזה (נתניהו)", אמר אחמדינג'אד. "...אתם (המדיה בארה"ב) פוחדים מחרחורי המלחמה של נתניהו".

כהרגלו הוא חזר על הטיעון שאפילו אם היתה שואה, היא אינה מעניקה שום צידוק לכיבוש פלסטין ע"י היהודים. האמריקנים הרגו מיליון עיראקים במלחמותיהם בעיראק; האם העיראקים צריכים לבוא עתה ולכבוש את אמריקה?

"המשטר הציוני אינו משטר לגיטימי", אמר אחמדינג'אד. הא הגדיר את ישראל, כפי שעשה פעמים רבות בעבר, כ"כובשת". את ארה"ב הוא תיאר כמעצמה שמתחילה במלחמות בנקל וטובחת באנשים. "שתי המדינות האלה אינן ראויות להחזיק בנשק גרעיני וצריך לשלול אותו מהן במהירות... האיום לעולם נשקף מהפצצות של ארה"ב והמשטר הציוני".

נשיא איראן אמר, כי לארצו "אין כל עניין" לפתח נשק גרעיני ושהיא אינה רואה בנשק כזה דבר שימושי. הוא טען כי שום גורם בעולם אינו מודאג מכונות איראן אלא רק ארה"ב וישראל.

אבל את התשובות המרגיזות ביותר שמר אחמדינג'אד לנושאים ה"חברתיים". באיראן אין חופש דיבור? בלי להזכיר את כתבת הבית הלבן הלן תומאס בשמה, העלה אחמדינג'אד את המקרה של אשה שעבדה 50 שנה במקום עבודה ופוטרה בגלל דעותיה. "באיראן זה לא היה קורה", אמר.

ומה לגבי דיכוי ההפגנות באיראן? אחמדינג'אד השיב בנימת בוז: "כמה אנשים יושבים בבתי הסוהר שלכם? יותר ממיליון. אתה רוצה לומר לי שכולם רוצחים וגנבים?"