דרום קוריאה: מתעוררת בהגדרה - מפותחת למעשה

למה להשקיע שם? צמיחה כלכלית חזקה, שיפור בביקושים המקומיים, מדיניות מוניטארית ופיסקאלית מסייעת ורמת תמחור נמוכה ■ כלכלני בנק הפועלים מסבירים כיצד תוכלו לעשות זאת

בעיות של השווקים המפותחים שנחשפו במשבר הפיננסי הגדול, צפויות ללוות אותם ואת המשקיעים בהם בשנים הקרובות. עובדה זו דוחפת חלק מהמשקיעים לחפש את ההזדמנויות בשווקים המתעוררים, שמיועדים לתפקיד קטר הצמיחה של הכלכלה הגלובלית. עם זאת, המעבר של הכספים לשם מלווה בלא מעט סיכונים הנובעים מאי-ודאות לגבי יציבותם של השווקים הללו. את הסיכונים האלה ניתן למזער באמצעות השקעה בשווקים שבהגדרתם הם אולי מתעוררים, אך אין כל ספק כי מדובר בשווקים מפותחים לכל דבר.

אחד השווקים הבולטים כדוגמה לכך הוא השוק הדרום קוריאני, שמופיע במרכזה של סקירה משותפת של יחידת המחקר והמחלקה הכלכלית בבנק הפועלים. האנליסטים עידן פיקלני ועירית מוצרפי טוענים, כי "הצמיחה הכלכלית החזקה, תוך השיפור בביקושים המקומיים, המשך המדיניות המוניטארית והפיסקאלית התומכת, ומעל הכול, רמת תמחור נמוכה, מבליטים לחיוב את דרום קוריאה בקרב השווקים המתעוררים".

למרות שהיא נכללת כאמור במדד השווקים המתעוררים, כלכלת דרום קוריאה נמנית על הכלכלות המפותחות והמתועשות באסיה.

המדינה חברה במספר ארגונים כלכליים בינלאומיים, דוגמת ארגון הסחר העולמי, ה-OECD ו-APEC. הכלכלה הדרום קוריאנית, מציינים בבנק הפועלים, ממותגת כמעצמה עולמית בייצוא, בעיקר באמצעות חברות בינלאומיות. אלו נתמכות על ידי הממשל המקומי, שמקדם רפורמות, נלחם בשחיתות ומעודד השקעות בתעשיות עתירות ידע.

פיקלני ומוצרפי מציינים בנוסף, כי בשנים האחרונות עבר המשק הדרום קוריאני מכלכלה ריכוזית הנשלטת על ידי הממשלה לכלכלת שוק פתוח מערבית באופייה. "תהליכים אלו סייעו לה להשתלב בין הכלכלות המובילות בעולם בתחומי הרכב והטכנולוגיה", הם מוסיפים.

הצמיחה בדרום קוריאה נחשבת למהירה והיא מוטת ייצוא. היא ממשיכה לצמוח בקצב מהיר למרות המשבר במדינות אירופה, שמהוות כ-17% מיעד הייצוא של המדינה. במחצית הראשונה של 2010, מציינים בבנק הפועלים, צמחה הכלכלה המקומית בקצב שנתי של 7.6%. האינדיקטורים השונים מרמזים כי גם במחצית השנה השנייה היא תמשיך לצמוח בקצב מהיר, אם כי מעט מתון מהמחצית הראשונה.

מנוע הצמיחה המרכזי הוא כאמור ענף הייצוא של סחורות ושירותים, שמהווה כ-53% מהתוצר במדינה. פיקלני ומוצרפי מציינים, כי הייצוא בדרום קוריאה ממשיך לצמוח בקצב מהיר ולרשום שיאים חדשים.

גורם נוסף שתומך בכלכלה המקומית הוא שוק התעסוקה, בו נרשמת מתחילת השנה התאוששות מרשימה. כלכלני הפועלים מציינים כי שיעור האבטלה במשק המקומי ירד מ-5% בתחילת השנה לכ-3.2% בלבד במאי. לדבריהם, האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על שיפור נוסף בהמשך השנה.

על מנת לתמוך בהמשך הצמיחה של הכלכלה הדרום קוריאנית, ממשיך הממשל במדיניות התמריצים שלו. הבנק המרכזי במדינה העלה ביולי האחרון את הריבית לשיעור של 2.25%, לראשונה מאז 2008; ולמרות זאת, הממשל צפוי להמשיך, לדברי פיקלני ומוצרפי, במדיניות פיסקאלית ומוניטארית תומכת גם בחודשים הקרובים, כשהממשלה אינה יכולה לסגת בשלב זה מתוכניות התמריצים.

הבית של סמסונג ויונדאי

נקודות החולשה בדרום קוריאה מזכירות במידת מה מדינות אחרות בעולם. שוק הנדל"ן במדינה נחשב לחלש, בניגוד למגמה הכללית בכלכלה כולה. הסקטור מתקשה להתאושש ומחירי הבתים במדינה ממשיכים במגמת ירידה. דרום קוריאה אינה חסינה גם להתמתנות בכלכלה הגלובלית, שעלולה למתן את קצב הצמיחה בייצוא מהמדינה.

גורם סיכון נוסף הוא המצב הגיאופוליטי, כשהמתיחות מול צפון קוריאה עלתה במידה ניכרת בשנה האחרונה. הידרדרות נוספת של המצב עלולה לסבך את דרום קוריאה ולהעיב על הכלכלה המשגשגת.

משקיעים גלובליים בוודאי מכירים את השוק הדרום קוריאני דרך מדד הקוספי 200, המדד המוביל במדינה, שמכיל את 200 החברות בעלות שווי השוק והנזילות הגבוהים ביותר בבורסה המקומית. הוא נחשב למדד שמייצג את פעילות המשקיעים והקרנות בשוק הקוריאני בצורה המיטבית, על פי בנק הפועלים. בין החברות המוכרות במדד ניתן למצוא את סמסונג, יונדאי ו-LG.

השוק הקוריאני נמצא במגמת עלייה מאז הרבעון הראשון של 2009, למרות שהוא סבל לאורך הדרך מתנודתיות רבה. השוק הגיע לרמה הנמוכה בכ-12% בלבד מרמת השיא שקבע ב-2007, על רקע התאוששות הכלכלה המקומית והתיסוף במטבע הוואן.

פיקלני ומוצרפי מציינים, כי הסיבה לעלייה בשוק נבעה בעיקר מזרימת כספים מסיבית מצד משקיעים מקומיים וזרים אליו, וכן כתוצאה משורה של אינדיקטורים כלכליים שהפתיעו לטובה. היצואניות המקומיות הובילו את הראלי תוך שהן נהנות מהפיחות בוואן בתקופת המשבר. מניות הפיננסים גם הן סייעו לגל החיובי בשוק. מתחילת 2010 עלה מדד הקוספי ב-9% לעומת ירידה קלה של 0.5% במדד ה-MSCI העולמי.

בבנק הפועלים טוענים כי בשוק עדיין קיימים גורמי תמיכה להמשך העליות, בהם רמת תמחור נמוכה (מכפיל רווח חזוי של 8.7), צמיחה חזקה ברווחיות החברות (צפי של 55% ב-2010), מקום להתחזקות נוספת של המטבע והמשך זרימת המשקיעים הזרים.

השקעה ישירה או דרך קרנות סל?

למשקיעים שמעוניינים להיחשף לשוק הדרום קוריאני מספר דרכים. אפשרות אחת היא כמובן השקעה ישירה במניות מקומיות, שחלקן אף נסחר בארה"ב (דרך תעודות ADR). אפשרות נוחה יותר, המאפשרת גם פיזור של הסיכון על פני מגוון רחב של מניות, היא דרך קרנות סל (ETFs) על השוק המקומי.

האפשרות הסחירה ביותר היא קרן הסל iShares MSCI South Korea Index (סימול: EWY), שעוקבת אחר מדד ה-MSCI קוריאה. המדד מורכב מ-100 מהמניות הגדולות והנזילות ביותר במדינה ומתפלג על פני חמישה סקטורים עיקריים: טכנולוגיה (28% מהמדד), מוצרי צריכה (18%), פיננסים (16%), תעשייה (15%) וחומרים בסיסיים (15%). מתחילת השנה הניבה הקרן תשואה של 11.4%.

מי שרוצה חשיפה במטבעות אחרים יכול לעשות זאת דרך קרנות הסל Lyxdr ETF Korea (סימול: KRW בפריז), שמעניקה חשיפה לשוק באירו; או IShares MSCI Korea index fund (IKOR בלונדון), שמאפשרת להיחשף בפאונד.