חרם על איראן: ענקיות נפט מאירופה וחברה טורקית מצטרפות

מדובר בהישג גדול לקו הסנקציות שמוביל ממשל אובמה ■ הממשל פנה לסין ולמדינות נוספות על מנת להחריף את העיצומים נגד איראן

ממשל אובמה הודיעה אמש (ד') כי 5 מתוך 5 חברות הנפט הגדולות באירופה יסיימו את השקעותיהן באיראן ולמעשה יחרימו אותה בעקבות קו הסנקציות התקיף שמוביל הממשל האמריקני. מדובר באחד ההישגים הגדולים של ממשל אובמה במאמצו לכפות סנקציות קשות על איראן על מנת לגרום לה לסגת מתוכנית הגרעין שלה.

יתרה מזאת, לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", ממשל אובמה פונה כעת לסין ולמדינות נוספות על מנת לגרום לממשלים בהן להורות לחברות ענק במדינות אלו להחרים גם כן את איראן.

ג'יימס שטיינברג, סגן מזכירת המדינה הילרי קלינטון, אמר כי חברות הנפט האירופיות שיצטרפו לחרם על איראן הן: רויאל דאץ' של ההולנדית, טוטאל הצרפתית, אני האיטלקית וסטאטאויל הנורבגית.

"החברות הללו הבטיחו שהן סיימו את פעילותן או נוקטות בצעדים משמעותיים לקראת סיום הפעילות", אמר שטיינברג. הוא גם ציין שממל אובמה נוקט בצעדים נגד שלוחת חברת הנפט הממשלתית האיראנית בשווייץ.

ב-1 ביולי, שמן קצר לאחר אישור סבב נוסף של סנקציות במועצת הביטחון של האו"ם, אישר הקונגרס בארה"ב שורה של סנקציות חריפות ומרחיקות לכת מעבר למה שנקבע באו"ם. בעקבות זאת, שורה של מדינות חשובות הצטרפו לארה"ב, חלקן בלחץ אמריקני: האיחוד האירופי, יפן, נורבגיה, אוסטרליה וקנדה.

שטיינברג הוסיף בתדרוך העיתונאים אמש, כי חברות מאירופה ומכוויית, חברת לוקאויל (Lukoil) הרוסית, חברת רילאיינס (Reliance) ההודית וחברת טורפרס (Turpras) הטורקית הפסיקו או הבטיחו להפסיק מכירת דלקים מזוקקים ומוצרים אחרים לאיראן. איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, אך תעשיית זיקוק הנפט שלה אינה מפותחת והיא נשענת על ייבוא דלקים מחו"ל.

נוסף על כך, חברות בריטיש פטרוליום הביטית ורויאל-דאץ'-של ההולנדית מסרו כי הפסיקו למכור דלקים לחברת התעופה האיראנית "איראן אייר", ובנק לוידס הבריטי מסר כי יפסיק לבטח משלוחי נפט לאיראן.