אינטל תקבל מישראל 678 מיליון שקל - ותשקיע 10 מיליארד ש'

המענק יינתן בפריסה על פני 8 שנים ■ אינטל תקלוט 600 עובדים חדשים למפעל שלה בקרית גת ועוד עשרות עובדים במרכז הפיתוח והמחקר בירושלים

המדינה נעתרה חלקית לבקשה של חברת אינטל, לקבל מענק להרחבת המפעל שלה בקרית גת: היום (ב') הודיעו משרדי האוצר והתמ"ת להנהלת אינטל ישראל על הכוונה לתת לה מענק בגובה של 678 מיליון שקלים, שייפרס לאורך תקופה של שמונה שנים. אינטל ביקשה מהמדינה מענק בהיקף גדול יותר, של 400 מיליון דולר.

באינטל הסבירו את הדרישה למענק נרחב שכזה, בעלות הכספית הגבוהה הכרוכה בהרחבה של המפעל שלה בקרית גת, המוערכת בכ-2.7 מיליארד דולר, ולפיכך הגישה למרכז ההשקעות בקשה לקבלת השתתפות בשיעור של 15 אחוז מהיקף ההשקעה.

ההשקעה המתוכננת של אינטל במפעל בקרית גת, עתידה לאפשר לו לייצר שבבים לדור מעבדים מתקדם, בטכנולוגיה של 22 ננו-מטר. בכך, הוא יהיה המפעל המתקדם ביותר של החברה ברחבי העולם.

על-פי הסיכום שהושג בין המדינה לבין אינטל, זו תקבל את המענק כשמנגד, תתחייב לבצע במשך שמונה שנים השקעה בהיקף של כעשרה מיליארד שקלים בישראל ולהגדיל את מספר עובדי החברה בישראל. כך, היא תידרש לקלוט כ-600 עובדים חדשים למפעל בקרית גת, שכיום מעסיק כבר כ-2,200 עובדים. כן, אינטל תהיה מחויבת לקלוט עוד עשרות עובדים לרכז המחקר שלה בירושלים.

האוצר חזר בו

תחילה, משרד האוצר התנגד בתקיפות למתן מענק נרחב לאינטל. שם, סברו כי מדובר ב"מחיר גבוה מאד שהמדינה צריכה לשלם על מעט עובדים יחסית". שם, זכרו עוד את דו"ח מבקר המדינה מתחילת העשור, שבדק את היקף ההשקעה האדירה של מרכז ההשקעות במתקן הראשון שהקימה אינטל בקרית גת, ובו נקבע כי ההשקעה היתה בלתי כדאית מבחינה כלכלית.

מנגד, חששו במשרד התמ"ת שאם המדינה לא תיעתר לדרישת אינטל ותעביר לה את סכום המענק שביקשה, זו תיאלץ לפתוח את המפעל החדש שלה במדינה אחרת. גורמים המקורבים לאינטל הכחישו היום את הטענה וציינו כי לא נקבו בפני מרכז ההשקעות בסכום מדויק למענק.

פריצת הדרך במו"מ על מתן המענק לאינטל אירעה לפני כשבועיים: אז, נפגש שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר עם גורמים בהנהלת אינטל ישראל ביחד עם מנהל מרכז ההשקעות במשרדו, חזי צאייג והצדדים סיכמו על מענק ש"כולם יוכלו לחיות איתו בשלום", כפי שאמר ל"גלובס" גורם המקורב לנושא. בן-אליעזר מיהר עם ההסכמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו והוא נתן את ברכת הדרך למתווה שהושג.

בהודעה שפרסמו היום משרדי התמ"ת והאוצר נאמר כי בסיכום שהושג עם הנהלת אינטל, הוצעה לחברה אופציה להגדיל את המענק שתקבל בסכום של 63 מיליון שקלים נוספים- כנגד הגדלה נוספת של מרכזי המחקר והפיתוח בפריפריה או לחלופין, לבצע השקעות בפעילות המחקר והפיתוח באמצעות מוסדות מחקר ישראליים.

העברת הכסף לאינטל כפוף לאישור מקצועי של מרכז ההשקעות ולאישור וועדת הכספים של הכנסת. בתום הדיונים, הודיעו אנשי אינטל לנציגי משרדי האוצר והתמ"ת כי ימסרו את החלטתם על ההשקעה המדוברת בקרית גת בהמשך והבהירו בשם ההנהלה העולמית של החברה "לבצע כל מאמץ" שגם ההשקעה הבאה של החברה - תיעשה בארץ.