"באירופה מורגש מחסור במהנדסים ובמפתחים; בקרוב גם בישראל"

מנכ"ל חברת מיקור החוץ הצרפתית פנטלוג חונך משרדים בישראל ומסביר בראיון בלעדי ל"גלובס", למה הוא לא רץ להודו

מיקור החוץ (אאוטסורסינג) הטכנולוגי הפך בעשור האחרון לתעשיית ענק. הגלובליזציה המיושמת בהצלחה בעולם הטכנולוגי, סייעה לחברות הללו להתבסס. ישראל פחות לוקחת חלק בחגיגה. רוב החברות בארץ הן סטארט-אפים, וככאלה הן נוטות לבצע פיתוח פנימי לבדן.

עובדה זו לא הפריעה לפרדריק לנייה (Frederic Lasnier), מנכ"ל ומייסד חברת פנטלוג הצרפתית, לחנוך לאחרונה משרדים בפתח תקווה. פנטלוג, שהוקמה ב-1999, מספקת שירותי פיתוח במיקור חוץ לחברות היי-טק שעוסקות בפיתוח תוכנה או חומרה, והכנסותיה עומדות על 17 מיליון אירו בשנה.

לחברה 500 עובדים בשבע מדינות - רובם במזרח אירופה ובווייטנאם. על לקוחותיה נמנים מוסדות פיננסיים, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מוסדות אקדמיים והתאגידים היטאצ'י, אריקסון, פראנס טלקום, פייזר, וודאפון ואחרים.

"מיקור חוץ הוא נושא אסטרטגי לכל המדינות המתפתחות והוא יהיה רלבנטי בישראל", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס", "זאת הסיבה שפתחנו משרד מקומי".

לדבריו, המחסור הנוכחי במהנדסים ובמפתחי תוכנה במערב אירופה יורגש גם בישראל. "בצרפת, באנגליה, ובגרמניה יש מחסור של מומחי IT. מספר המומחים הנחוצים נמצא בעלייה מתמדת. בתקופה של מסחר אלקטרוני, בנקאות ותיירות מקוונת, מספר המומחים לא מספיק לכסות צרכים. בנוסף, תחום השירותים במובייל רק הולך ומתחזק ואין מי שימלא אחר הצרכים. זה יגיע גם לישראל".

* ולאן הולכים המהנדסים?

"יותר סטודנטים פונים היום לתחום הפיננסים והניהול ופחות לכיוונים טכנולוגיים. זה הגיע למצב שפולין ורומניה מכשירות אנשים בתחום הטכנולוגי יותר מאשר גרמניה. יש צרכים חדשים ואין מי שימלא אותם".

בישראל, טוען לנייה, החברות יצטרכו להיות יעילות יותר ולהגיע לשווקים מהר יותר ועם פחות כסף. פנטלוג מספקת שירותים לחברות גדולות, תחום שמהווה 60% מפעילותה, וגם מפעילה את פנטלוג-לאב, שמספקת שירותים לסטארט-אפים. "יש לנו 500 אנשים שעובדים עבורנו ויכולים לתרום בעבודת הפיתוח", הוא אומר.

פנטלוג לא מחזיקה נציגי מכירות בכל העולם, כמקובל, אלא פועלת באינטרנט. "חתמנו על חוזים בלי להיפגש עם לקוחות. אין לנו צוות מכירות שיוצא למסעות באירופה. יש היום נכונות ללקוחות לעשות את העסקאות במהירות וביעילות".

* למה אתם לא פעילים בבירת מיקור החוץ העולמית, הודו?

"זה לא אסטרטגי עבורנו לפעול משם. נעשה צעדים בהודו, כי יש שם ריכוז גדול של חברות מו"פ ויש לנו לקוחות שם שאנחנו מחויבים אליהם. הודו רחוקה, ואין הרבה דוברי צרפתית".

* אם כך, במה ווייטנאם שונה?

"בהשוואה לסין ולהודו, היא פתוחה לשפות זרות. כולם שם מדברים אנגלית, וכיום יש לנו בהאנוי 60 אנשים שעובדים עבורנו, 50% מהם דוברי צרפתית. ככלל, ההסכמים שלנו עם המפתחים משיגים את המטרה של קבלת עלות נמוכה יותר לעבודה, אבל אנו מקפידים גם על תגמול המפתחים לא רק על העבודה אלא גם על עמידה בזמנים. חשוב שכולם ירוויחו".