דיון סוער על תמלוגי הגז בכנסת; נובל אנרג'י: "אם תפרו זכויות - ארה"ב תיקח אתכם לבית דין בינלאומי"

(עדכון) - השופט אייב סופר: "זה יהיה מצער אם ארה"ב וישראל יישבו סכסוך בבית דין אירופי; אסור לישראל להעלות את התמלוגים" תשובה: "אני צריך להגן על המתקנים שלי; להוריד את התמלוגים בחצי!" ■ שלי יחימוביץ': "גם אם יעלו את התמלוגים - היזמים ירוויחו המון כסף"

ראשי תעשיית חיפושי הנפט והגז בישראל הגיעו היום (ג') לדיון בכנסת בנושא הצעת החוק להעלאת התמלוגים כדי להשמיע את טענותיהם נגד העלאתם. הדיון נערך בישיבת ועדת הכלכלה בראשות היו"ר ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד). אתר "גלובס" העביר בשידור חי את הדיון.

ועדת הכלכלה דנה בהצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) להעלות את התמלוגים למדינה על נפט וגז המופק בשטחה ל-20%, לעומת 12.5% כיום. לצד הצעתו של שאמה, מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק נוספת, שהגישה ח"כ שלי יחימוביץ' עם חברי כנסת נוספים. הצעת יחימוביץ' קוראת לרכז את התקבולים מהמיסוי על חברות הנפט והגז בקרן לאומית, בדומה לקרן הפנסיה הנורבגית.

"צריך לעשות את זה באופן שקול ואחראי", אמר אקוניס בפתיחת הישיבה, תוך שהוא מתייחס כמובן להעלאת התמלוגים. "אני דוגל בכלכלה חופשית עם רגישות חברתית. השאלה היא האם אנו מידרדרים להיות שוב כלכלה סובייטית כמו בריה"מ לשעבר או שאנו ממשיכים להיות כלכלה ישראלית פורחת ומשגשגת מהמובילות בעולם. אסור לנו לחזור לשנות ה-70 וה-80. אסור לנו לתת לארגוני שמאל פונדמנטליסטים לנהל את כלכלת ישראל".

משפטו האחרון של אקוניס כבר עורר תרעומת מצד אחת הנוכחות בקהל ואקוניס הורה להוציא אותה מהאולם כבר בשלב מוקדם זה. "אני יודע שאני לא פופולרי ואני יודע שאני אחטוף טוקבקים שליליים באתרים - אבל אני לוקח את זה על עצמי", הוסיף אקוניס. "איאבק עד טיפת דמי האחרונה כדי לא להחזיר את הכלכלה שלנו למצב שבו הנפגע העיקרי היה האזרח. מאוד נחמד לראות את הטוקבקים המוזמנים של הארגונים השונים אבל אני אומר את מה שאני מאמין בו ואני אעשה את מה שאני מאמין בו. אני לא חושב שאזרחי ישראל רוצים כלכלה כמו בצפון קוריאה".

"משרת את בעלי ההון"

אחד המשתתפים בדיון מתח ביקורת על כך שאין נוכחות בדיון לנציגי הקרן החדשה לישראל, שפועלת למען העלאת התמלוגים, ואקוניס השיב מיד: "אולי הם עסוקים בהעברת חומרים לגולדסטון הבא. תסירו את המסיכות - כולם יודעים מה מתרחש פה ותפסיקו להיות צבועים!". ח"כ אורית זוארץ (קדימה) צעקה לעברו: "תגיד שאתה משרת את האינטרסים של בעלי ההון!". גם ח"כ דב חנין (חדש) האשים את אקוניס ב"שירות האינטרסים של בעלי ההון".

ח"כ כרמל שאמה התייחס לכניסתה של איראן לתחום חיפושי הנפט והגז במים הכלכליים של לבנון, ואמר: "לא צריך להיבהל ממעורבות איראנית. אנחנו יודעים להתמודד עם האיראנים. צריך לקבל את ההחלטה על בסיס כלכלי בלבד".

ח"כ יוסי פלד הבהיר בתחילת דבריו כי הוא חף מאינטרסים: "ב-1992 בניתי 1,000 יחידות דיור עם יצחק תשובה לעולים חדשים בדימונה. מאז אין לי שום קשר עסקי ואחר עם אף אחד מהגופים הנוגעים בדבר". לאחר מכן הוא שאל: "האם יש לנו זמן לבזבז על ועדות עכשיו? בעקבות הוועדות יהיו גם דיונים משפטיים וחבל על הזמן. אם נתפשר נחסוך לעצמנו זמן. הצדדים הניצים צריכים לדבר אחד עם השני".

יחימוביץ': "אוצרות הטבע של ישראל שייכים לאזרחי ישראל"

ח"כ יחימוביץ', הידועה בתמיכתה בהעלאת תמלוגי הגז רטרואקטיבית, הגנה על עמדה ואמרה: "הממשלה כל הזמן עושה דברים באופן רטרואקטיבי; היא מעלה מסים, פוגעת בקצבאות הקשישים, משנה מדיניות מיסוי ועוד. זה עניין אידיאולוגי. אל לנו לערער בסמכות שלנו במחוקקים לבצע שינויים כאלה.

"חפשו באתר הכנסת את דבריהם של נובל אנרג'י ודלק ושאר החברות בשנים 2001-2002; אחרי שהתקבלה ההחלטה להעלות את מס החברות, ישבו נציגי משרד המשפטים ואוהד מראני (הממונה על התקציבי באוצר דאז) ואמרו שחייבים לשנות את חוק הנפט מ-1952 כי הוא לא רלוונטי יותר. כבר אז, לפני 10 שנים, ישב אותו גדעון תדמור (מנכ"ל דלק אנרגיה) בשם אותו יצחק תשובה ואמר: 'אתם רוצים לשחוט את התרנגולת עוד לפני שהיא הטילה ביצת זהב אחת'.

"אם היינו מעבירים את התיקון בחוק כבר אז, היינו יכולים להכניס פנימה את תגליות 'תמר', 'דלית' ו'לוויתן'. אל תגידו לי שאנחנו נזכרים עכשיו, כי דנו בזה לפני 10 שנים והם אמרו שזה לא דחוף כי לא מצאו שום תגלית אז. כמה אפשר לעשות מניפולציות עם המציאות? החוק הוא מ-1951 והוא בדיחה לעומת כל המדינות המפותחות. מישהו מפקפק בזה שאוצרות הטבע של מדינת ישראל שייכים לאזרחי מדינת ישראל?! אני רוצה שהיזמים יתעשרו ושיהיה להם תמריץ לחיפוש תגליות נוספות. תבינו, הדיונים האלה לא עוצרים שום חיפוש כי הם יודעים שגם אם יעלו את התמלוגים בצורה משמעותית - הם ימשיכו להרוויח המון כסף. שום דיון כאן לא עוצר אף גיאולוג ושום חיפוש".

"אין פה קוזאקים שמנסים לגזול"

ד"ר יעקב מימרן, הממונה על חיפושי הגז והנפט במשרד התשתיות, ייצג בדיון את עמדת המשרד. מימרן הוא גם חבר בוועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז, אך סירב להתייחס לדיוני הוועדה. ועדת ששינסקי אמורה לפרסם את מסקנות הביניים שלה החודש, לאחר דחייה של כחודשיים מהמועד המקורי.

"הוועדה בודקת את הכל והאינטרס העומד לנגד עיניה הוא טובת הציבור", אמר מימרן. "תגליות הגז שנמצאו ואלה שיימצאו הן רכוש מדינת ישראל".

ח"כ ישראל חסון (קדימה) תקף את הנוכחים בדיון מיד בפתיחת דבריו: "אני מקווה לא להרוס את החגיגה אבל ההתנהלות פה ממש אינפנטילית. אני בטוח שהיזמים מבינים שהם עוסקים פה במשאב לאומי וצריכים להיות אחראים מאוד באספקתו בשנים הקרובות. הממשלה עושה פה פעולות נכונות של בדיקה וניתוח; לא נכון לבקש כאן ועכשיו מה המסקנות של ועדת ששינסקי. אין פה קוזאקים שמנסים לגזול והניסיון להציג את היזמים כקוזאקים שגוזלים הוא בבחינת עוול".

בשלב זה תקף ח"כ ניצן הורביץ (מרץ) את חסון ואמר לו: "ולתקוף את אישתו של איתן ששינסקי זה כן בסדר?!". חסון השיב: "רע ועוד רע לא עושה טוב".

"שיחימוביץ' תחפש גז"

גם ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) הדגישה את כניסתה של איראן לתחום חיפושי הגז בלבנון ואמרה: "כל עיכוב פועל לטובת אויבינו. ישנם גורמים בתוכנו שמנסים לעכב את התגליות; שירותי הביטחון צריכים לבדוק קשר בין אותם גורמים לפעילות חתרנית נגד המדינה. ניסיון לשנות חוזים לאחר חתימתם לא יעמוד במבחן המשפטי. זה לא חוקי ולא מוסרי לדרוש זאת לגבי זיכיונות שניתנו בעבר. יחד עם זאת, יש לשקול שינוי מיסוי על תגליות חדשות. אני מציעה שיחימוביץ' וחברי הכנסת ייקחו קסדות וילכו לחפור ולחפש גז לטובת המדינה". יחימוביץ' השיבה לה עקיצה: "חוקי הכנסת אוסרים לעבוד במקום אחר מלבד בכנסת".

ח"כ דב חנין התרעם על דברי חברי הכנסת מהימין והדגיש: "אנחנו חייבים להעלות את התמלוגים והמסים האלה. אנחנו נמצאים בתחתית הליגה העולמית. אפילו בארה"ב הקפיטליסטית יש יותר תקבולים מישראל. אין פה שום בעיה של רטרואקטיביות והסיסמה הזו היא מסך עשן שהמטרה שלו היא להגן על אינטרסים. תשובה וחבריו יישארו עם רווחים מאוד מאוד גדולים גם אם תתקבל ההצעה הכי מרחיקת לכת - 80% לציבור ו-20% לברוני הגז; מר תשובה, תאמין לי, לך ולנכדיך ולנכדים של נכדיך יהיה הרבה מאוד כסף!".

אקוניס קטע מיד את דבריו ותקף את חנין: "אתה מחזק את דבריי על כלכלה סובייטית ואני אומר לך שזה לא יהיה פה! 80%?! נו באמת". בשלב זה החל הדיון להתחמם והוצת ויכוח קולני בין הנוכחים. "בנורבגיה שיעור התקבולים הוא יותר מ-80%!", צעק הורביץ לעברו של אקוניס, שמצידו לא השיב.

תשובה: "להוריד את התמלוגים בחצי"

"כוכב הדיון" היה ללא ספק יצחק תשובה, כאשר אקוניס דרש מהנוכחים לא להפריע לדבריו. כשאישתו יושבת מאחוריו, הקריא תשובה בהתרגשות נאום שכתב מראש.

"סקטור החיפושים הוא חשוב מאוד לכלכלת ישראל ולמעמדה הגיאופליטי", אמר יצחק תשובה בפתיחת דבריו. "מאז 1952 קדחו בישראל 513 קידוחים - כולם היו עקרים וכל המשקיעים הפסידו את כספם. אף אחד לא חשב לתת פיצוי למשקיעים וכל הסיכון היה עליהם. למרות הסיכון המשכנו לקדוח. הצלחנו לשכנע את נובל אנרג'י להשקיע במדינת ישראל למרות הנחיר הכבד שהיא שילמה בגלל החרם הערבי. את נובל צריך לחבק ולהצדיע בפניהם.

"מחיר החשמל הוזל בשנה האחרונה ב-16% הודות לגז הטבעי. כל אזרח בישראל נהנה מזה. חברת החשמל חסכה 30 מיליארד שקל מאז שהחלה להשתמש בגז. יש שיפור אדיר באיכות הסביבה וניצור גם אלפי מקומות עבודה בעתיד הקרוב. צריך לזכור שנצטרף מימון זר לפתח את הפרויקטים. בנקים זרים אמרו שהם לא ישקיעו בפרויקטים אם לא תהיה יציבות במשטר הפיסקאלי. מדינות אחרות שינו את משטר התמלוגים ונפגעו קשות, כמו מצרים שהעלתה את התמלוגים לפני 3 שנים וכל המשקיעים הזרים עזבו; עכשיו היא הורידה בחזרה את התמלוגים לאפס.

"בארה"ב התמלוגים עומדים היום על 12.5% במים בעומק כזה. בשביל לספק את הגז אני צריך למתוח צינור מאירופה בעלות של 6 מיליארד דולר. אני צריך לשלם על התשתיות ולהגן על המתקנים שלי; אין בארה"ב בעיה של טרור - המשמעות היא שהתמלוגים צריכים לרדת פה בחצי. תבדקו את הדברים לעומק כדי לא להטעות!

"רק אתמול קראנו שהאיראנים יחפשו גז בלבנון. הם יפנו את הכספים לטרור נגד מדינת ישראל. אנחנו מבזבזים זמן והלבנונים והאיראנים יתפסו את מקומנו בשוק האירופי. חשוב שהמדינה תכבד הסכמי עבר; שינויים יכולים להביא לפגיעה בכלכלת ישראל ולהבריח משקיעים זרים. אני מבקש שהוועדה תמליץ להקים צוותי עבודה שיעבדו במשותף עם המשקיעים הזרים והמקומיים כדי שתנופת חיפושי הנפט והגז לא תיעצר. חוסר היציבות הוא האויב הגדול ביותר של הכלכלה החופשית. במעמד זה אני מבטיח שאמשיך להשקיע במדינתנו הקטנה, אחזק אותה, אשמור עליה ואגן עליה למעננו ולמען הדורות הבאים".

לאחר נאומו של תשובה הוא התפנה למתן מענה לשאלות הנוכחים בדיון. יחימוביץ' פנתה לתשובה ושאלה: "אתם לא מסכימים להעלאת התמלוגים אבל להעלאת מס אתם מסכימים נכון?". תשובה ענה לה: "אמרת שאם היינו משנים את התמלוגים לפני 10 שנים אז הדברים היו נראים אחרת. אבל לא היה מה לעשות לפני 10 שנים כי לא היו תגליות. אנחנו חייבים להתחבר לאירופה ולעולם כי רק שם יהיו הרווחים. אם תביני את זה אז משמעות הדברים יהיו אחרים לגביך. אני אומר לך שיש הרבה בעיות".

נציג נובל אנרג'י: "אסור להעלות עכשיו את התמלוגים"

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", גם נובל אנרג'י שלחה דוברים לדיון. ויני זומר, מנהל רגולציה בנובל אנרג'י, הציג את לוסון פרימן, סגן נשיא בנובל אנרג'י, שתורגם על ידי יועץ משפטי של החברה.

"אנחנו נמצאים בישראל כבר 12 שנים", פתח פרימן את דבריו. "כשבחנו את אפשרות ההשקעה בישראל הוצגה בפנינו חוברת שהציגה את הנתונים, כולל התמלוגים. גלינו את קידוח 'מרי' לפני 10 שנים ולקח לנו 4 שנים להקים את התשתיות הנדרשות. המשכנו לקדוח אולם 2 הפרוספקטים הבאים שקדחנו היו יבשים והפסדנו את כספנו. אחרי תגלית 'מרי B' הממשלה בחנה אפשרות של העלאת התמלוגים וסגירת הים בפני קידוחים עד להשלמת בדיקתה. באותו זמן, החברה הבינלאומית היחידה שהייתה כאן החליטה שזה מסוכן מדי והפסיקה את פעילותה כאן. לפני 4 שנים קבעה המדינה שהתמלוגים לא ישונו ופתחה את הים לקידוחים מחדש.

"אנחנו פועלים בישראל וההחלטה של חברת נפט לפעול בישראל היא לא פשוטה; אנו במסע יחד עם מדינת ישראל. כשהגענו לכאן לפני 12 שנים בטחנו בכם והאמנו לכם שלא תעלו את התמלוגים. המשכנו להשקיע כשהבטיחו לנו שלא יהיו שינויים במשטר הפיסקאלי. אנו מקווים להיות פה שנים רבות נוספות ואנו רואים עצמנו שותפים; אנו עדיין נותנים בכם אמון ומקווים שאתם מאמינים לנו".

נציג נוסף מטעם נובל אנרג'י, השופט המפורסם אייב סופר, הגיע גם כן לדיון ואמר: "זה כבוד גדול להופיע פה. התברכתי לבצע פעילות רבה למען ישראל: הייתי השופט במשפטו של אריאל שרון נגד השבועון 'טיים', השתתפי במו"מ של ישראל מול מצרים על הגבולות בטאבה, הצעתי למסד את יחסי ישראל-ארה"ב בתחום הביטחוני ועוד. אחרי שעזבתי את מזכירות המדינה המשכתי לפעול בישראל. אני רואה בהזמנה היום לבוא ולהעיד בוועדה מטעם נובל כהזדמנות ברוכה.

"העדות שלי אינה עוסקת בזכותה של ישראל לשנות את מדיניות התמלוגים שלה. נובל אנרג'י הסתמכה על הזמנה מפורשת והבטחות להשקעה של מיליארדים בתנאים שנקבעו במיזם שנראה באותה עת בעל סיכויים נמוכים להצליח. אם זכויותיה של נובל יופרו, ממשלת ארה"ב תצרך להחליט האם לפעול מטעמה של נובל לקבל פיצוי על מלוא הנזקים שייגרמו לה. הצדדים הסכימו באמנת הידידות ביניהם, שמחלוקת כזו תידון בפני בית הדין הבינלאומי לצדק. אני לא צריך לומר לכם איזה אסון זה יהיה אם 2 בעלות ברית כמו ארה"ב וישראל יצטרכו לפתור סכסוכים בבית דין אירופי. איש אינו רוצה בכך.

"נכון שמשאבי הטבע שהתגלו על ידי נובל שייכים לישראל, אך באמעות חוקיה מדינת ישראל העבירה אספקטים מסוימים של זכויות לנובל, תמורת השקעה מפורשת שהיא לוקחת על עצמה את מלוא הסיכוןץ ישראל העבירה לנובל באמצעות רישיונות וחזקות את הזכות למכור את המשאבים שתגלה. אסור לישראל עכשיו להגדיל את התמלוגים רק בגלל שנובל אנרג'י גילתה יותר גז מכפי שכולם ציפו".

הרב מלכיאור: "כל מי שהלך לבית דין בינ"ל - הפסיד"

עם סיום נאומיהם של נציגי נובל אנרג'י חזרו חברי הכנסת והנוכחים בדיון להתווכח בינם לבין עצמם. הרב מיכאל מלכיאור, מייסד הפורום לפעולה אזרחית, תקף את אקוניס ואמר: "אין שום קשר לקרן החדשה לישראל. אמרת שקיבלנו מהם כסף - אני רוצה לראות את הכסף הזה. איפה הוא? אל תאמץ דברי הסתה". אקוניס התנצל על דבריו וחזר בו מדבריו.

"זה לא עניין של ימין ושמאל", המשיך מלכיאור. "ביקר כאן ראש ממשלת נורבגיה לאחרונה; העלו שם את התמלוגים ל-85% ושם אין ממשלה קומוניסטית. בשנת 2001-2002 החליטה ממשלת ישראל להוסיף מס על התמלוגים ואני לא זוכר שזו הייתה ממשלה קומוניסטית".

מלכיאור התייחס לדבריו של השופט סופר ואמר: "כל מי שהלך לבית דין בינלאומי בנושא זה הפסיד כיוון שלכל מדינה יש ריבונות לקבוע את המסים שלה".

ככל שהדיון התארך נוכח דבריהם הרבים של הדוברים, זעמו חלק מהח"כים על אקוניס בשל החריגה מזמן הדיבור המותר. ח"כ נחמן שי (קדימה) עזב את הדיון בכעס וצעק לעבר אקוניס: "הניהול שלך את הדיון הזה היה מכוער ומביש, ממש כמו הסגנון שלך".