הסכם לסולובסט ורדיז עם פוטנציאל הכנסות של עשרות מ' ד'

חברת SoluBest, שפיתחה שיטה להפיכת תרופות למסיסות, תופיע בפאנל של חברות ביוטק מבטיחות בכנס הג'רני שיתקיים ב-26 באוקטובר בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס"

חברת SoluBest, שפיתחה שיטה להפיכת תרופות למסיסות, חתמה על הסכם לפיתוח משותף עם יצרנית התרופות הבינלאומית Dr Reddys. ההסכם הוא בהיקף פוטנציאלי של עשרות מיליוני דולרים, בהתאם לעמידה באבני דרך ותמלוגים ממכירות.

התשלום הראשוני שתקבל החברה הישראלית עם חתימת ההסכם, הוא בהיקף של מאות אלפי דולרים. החברות לא חשפו את טיבו המדויק של המוצר שיפותח.

ד"ר רדיז היא חברת תרופות הודית עם פעילות בינלאומית גדולה, בעיקר בתחום הגנריקה אך גם בתרופות החדשניות וכן בתרופות הגנריות, שנעשה בהן שינוי קטן שהופך אותן לבנות פטנט (Super Generics).

סולובסט משתמשת בשיטות של ננו-טכנולוגיה כדי להתגבר על בעיות במסיסות של תרופות. באמצעות שיטות של ייבוש בהתזה (שדומות לשיטות בהן יוצרים קפה נמס או תחליפי חלב לתינוקות) של תרכובת הכוללת את התרופה המקורית יחד עם פולימר שעליו יש לחברה פטנט, היא מצליחה להגיע לתרופות מסיסות שקל לגוף האדם לעבד.

חברת סולובסט תופיע בפאנל של חברות ביוטק מבטיחות בכנס הג'רני שיתקיים ב-26 באוקטובר בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

פחות יקר, פחות פעמים

סולובסט, שהוקמה ב-2001, גייסה עד היום 11 מיליון דולר, בעיקר מאנג'לים ומשתי חברות השקעה פרטיות - Hershman Holdings האמריקנית ו-Alplex ההולנדית.

זהו החוזה המשמעותי הראשון שלה עם חברת תרופות. במקביל, היא מבצעת ניסויי היתכנות בתחום תוספי המזון ובתחום החקלאות.

ד"ר אמיר זלצנשטיין, מנכ"ל החברה, אומר כי "כאשר משפרים את מסיסות התרופה, אפשר להתגבר על 'אפקט האוכל', כלומר על הצורך ליטול את התרופה דווקא עם ארוחה או בנפרד ממנה. כמו-כן, ניתן לחסוך במינונים ולעבור מנטילת תרופה שלוש פעמים ביום, למשל, לפעם ביום".

הוא מוסיף, כי יש טכנולוגיות נוספות להגברת המסיסות של תרופות, אך הייחוד בשיטה של סולובסט הוא שהיא אינה מחייבת את יצרנית התרופות להשקעה יקרה בתשתית.

מוסקבה, מחזור שנות ה-70

החברה עברה שינוי משמעותי ב-2005. לדברי זלצנשטיין, "הרעיון המקורי נותר זהה, אך אז השתמשה סולובסט בפולימר שמתאים לשימוש רק עם מעט תרופות, ואינו מוכר ל-FDA, הרשות האמריקנית למזון ולתרופות. עברנו להשתמש בפולימר שמוכר ל-FDA וחסכנו שנים של תהליכי רגולציה".

האסטרטגיה של סולובסט היום היא להשתמש בכסף שתקבל במסגרת הסכמים, כמו זה הנוכחי, כדי לפתח מוצרים משלה. "אנחנו יכולים להתבסס ללא השקעות הון נוספות, אך אם וכאשר נעבור לפעילות משלנו, נבקש לגייס הון סיכון, וכבר קיבלנו אינדיקציות מקרנות שזה השלב שבו הן יתחילו להתעניין", אומר זלצנשטיין.

הידע העיקרי של החברה הוא בתחום הפולימרים, ומכך נגזר הרכב כוח האדם שלה. "המקום הכי טוב בעולם ללימוד תחום הפולימרים היה אוניברסיטת מוסקבה בשנות ה-70. לכן, רוב העובדים שלנו הם עובדות, בנות חמישים ומעלה ממוצא רוסי. חשוב לנו לשמר את גרעין הידע של החברה, ולכן גם בתקופות משבר, והיו כאלה, לא נתנו לעובדים לרגע תחושה שהם ניתנים להחלפה".