תעלומה: האם הגיאולוג טוביה לוסקין מגבעות אכן גיאולוג?

מוסף "עסקים" של מעריב מדווח הבוקר כי לוסקין מעולם לא הציג תעודות הסמכה להוכחת מקצועו כגיאולוג ■ בבדיקה באתר החוג ברוסית מופיע לוסקין כבוגר בשנת 1975

הסערה התקשורתית סביב שותפות חיפושי הנפט גבעות יהש מסרבת לגווע: מוסף "עסקים" של מעריב מציין היום (ב') כי ייתכן כי לגיאולוג הראשי של גבעות והאיש המזוהה עמה יותר מכל, טוביה לוסקין, אין בכלל תעודת הסמכה כגיאולוג.

גיאולוג בכיר, שהיה בעבר ראש מחלקת הנפט במכון הגיאולוגי והכיר את לוסקין באופן אישי, טוען כי לוסקין לא יכול היה להציג תעודות הסמכה למקצועו. "עסקתי בקליטת עולים חדשים גיאולוגים מברית המועצות. כשלוסקין בא אלי והציג עצמו כגיאולוג, ביקשתי ממנו להציג תעודות בנושא - ולא היו לו", אמר הגיאולוג.

לדבריו, כששאל את לוסקין היכן תעודותיו, "הוא טען שהן אבדו כשברח מברית המועצות. היו הרבה בעלי מקצוע מברית המועצות שהגיעו לארץ בלי תעודות ואמרו שהן אבדו להם, אבל ללוסקין לא האמנתי".

עוד מוסיף הגיאולוג הבכיר כי "שאלתי אותו איפה למד והוא אמר לי שלמד באוניברסיטה יוקרתית במוסקבה. ידעתי שהוא משקר לפי השאלות ששאלתי אותו... בשנת שבתון שהייתה לי לאחר מכן ביקרתי באוניברסיטה במוסקבה ונפגשתי שם עם ראש החוג לגיאולוגיה, שבדקה ולא מצאה את השם של לוסקין בין בוגרי החוג".

נציין כי בבדיקה באינטרנט של אתר החוג ברוסית עולה כי שמו של לוסקין מופיע כבוגר בשנת 1975 תחת "לוסקין אנטולי" (שמו הלועזי של טוביה).

מגבעות עולם נמסר בתגובה, כי "השותפות אינה סבורה שעליה לשתף פעולה עם מסע ההאשמות האישיות שאורגן כנגד מנהליה. העובדה כי הגיאולוג טוביה לוסקין הוא זה שמצא את הנפט והעובדה שהופקו כבר 6,000 חביות שנמכרו לבז"ן, מדברות בעד עצמן".