השלב הבא של ליברמן: הצהרת נאמנות למדינה - מגיל 16

שר החוץ ליברמן מקדם הצעת חוק "נאמנות" נוספת, לפיה יהיה על כל בני ה-16 להצהיר נאמנות למדינת ישראל, או שלא יוכלו לקבל תעודת זהות כחולה

אחרי המתאזרחים - בני הנוער? לאחר שהצליח להעביר אתמול ברוב גדול בין שרי הממשלה את הצעת החוק שזכתה לכינוי "אין נאמנות - אין אזרחות", עובר אביגדור ליברמן ליעד הבא, כך מדווח הבוקר "ישראל היום".

יו"ר ישראל ביתנו אמר אתמול בישיבת הממשלה לאחר אישור ההצעה, כי בכוונתו להעביר "חוקי נאמנות" נוספים, כשהראשון שבהם יהיה - כל אזרח בן 16 יצטרך להצהיר נאמנות למדינת ישראל, ואם לא - לא יוכל לקבל תעודת זהות כחולה.

הצעת החוק, כך לפי הדיווח, קיימת על שולחן הכנסת כבר מ-2009, אך טרם עלתה לקריאה טרומית. בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי כרגע, "אין על הפרק עוד חוקי נאמנות שיעלו להצבעה".

גם שר הפנים, אלי ישי, מקדם "חוק נאמנות" נוסף. אתמול הוא אמר כי לפי ההצעה שלו, כל אדם שישתף פעולה עם הטרור או יבגוד במדינה, "כמו חברת הכנסת זועבי" - תישלל אזרחותו והוא יהיה במעמד של עובד זר.

רוב של 22 מול שמונה לתיקון חוק האזרחות

אתמול אישרה הממשלה בישיבתה השבועית את השינוי בחוק האזרחות, שיחייב נאמנות למדינה יהודית ודמוקרטית. התיקון עבר ברוב גדול של 22 תומכים מול 8 מתנגדים.

מי שהתנגדו לתיקון החוק הם שר הביטחון אהוד ברק וכן כל שרי מפלגת העבודה. בנוסף אליהם התנגדו גם מיכאל איתן, דן מרידור ובני בגין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי החוק הוא "תמצית הציונות, ומהותה של ישראל". בהמשך הביא ראש הממשלה ציטוטים של הרצל ומגילת העצמאות.

"ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ומדינה דמוקטית. יש כאלו בעולם המנסים לטשטש את הקשר הייחודי בין העם היהודי למדינתו, אך הקשר הוא נשמת אפנו ואין בלתו", אמר ראש הממשלה והוסיף: "כך גם הדמוקרטיה, אין מקום להטיף לנו על דמוקרטיה ונאורות. אין דמוקרטיה אחרת במזרח התיכון, אין מדינה יהודית אחרת בעולם. השילוב של שני אלה מבטא את ייחודה של מדינת ישראל, מי שרוצה להצטרף אליה, צריך להכיר בה".

שר הפנים אלי ישי אמר: "הגשתי את הצעת החוק הנוכחית אבל היא דקלרטיבית, אני רוצה לגבש הצעה נוספת שאומרת שכל אדם המשתף פעולה עם הטרור או בוגד במדינה כמו זועבי שהשתתפה במשט, תישלל לו האזרחות, ודינו יהיה כמו עובד זר". לדבריו, "היום הגענו למצב שחבר כנסת לשעבר בשארה נמצא בסוריה ומקבל פנסיה מכנסת ישראל, אני מציע שהוא יהיה במעמד זר ולא יקבל אפילו קצבה".

שר הביטחון אהוד ברק עורר סערה כשהודיע כי הוא עומד על התיקון אותו הוא ביקש לעשות בניסוח הצהרת הנאמנות: "אם לא יתקבל, אצביע נגד ההחלטה. בגלל שמדובר בנושא ערכי אפשרתי חופש הצבעה". בסופו של דבר הצביע ברק יחד עם שרי העבודה נגד ההחלטה.

אישור התיקון לחוק עורר סערה, כצפוי, במערכת הפוליטית. יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, אמר כי "פעם אחר פעם הוכח כי סדר היום של ליברמן הפך לסדר היום של הממשלה כולה. דבר לא יחלץ את העבודה מהממשלה". ח"כ אחמד טיבי אמר כי "הממשלה הפכה לשוליה הנרצעת של ישראל ביתנו הפשיסטית, והוכיחה שוב כי המדינה אינה שוויונית".