טאלב: צריך לתבוע את שבדיה על הענקת פרס נובל לכלכלה

לדברי טאלב, מחבר "הברבור השחור", הפרס העניק לגיטימציה למודלי סיכון שגרמו הפסדים למשקיעים ואילצו ממשלות להעניק למוסדות פיננסיים סיוע חירום

נאסים ניקולס טאלב, מחבר "הברבור השחור", אמר שמשקיעים שהפסידו כסף במשבר הפיננסי צריכים לתבוע את הבנק המרכזי של שבדיה על שהעניק את פרס נובל לכלכלנים שהתיאוריות שלהם הביאו, לדברי טאלב, לקריסת הכלכלה העולמית.

"אני רוצה שמעניקי פרס נובל יתנו דין וחשבון", אמר טאלב בראיון ביום ו' שעבר. "האזרחים צריכים להגיש תביעה משפטית אם הם איבדו את מקום עבודתם או את העסק שלהם בגלל קריסת המערכת הפיננסית".

טאלב אמר שפרס נובל לכלכלה העניק לגיטימציה למודלי סיכון שגרמו הפסדים למשקיעים ואילצו ממשלות להעניק למוסדות פיננסיים סיוע חירום מכספי משלם המסים.

טאלב ציין במיוחד את פרס הנובל שהוענק ב-1990 להארי מרקוביץ, מרטון מילר וויליאם שארפ על תיאוריית הפורטפוליו ומודלי תמחור נכסים.

"אנשים משתמשים בתיאוריה של שארפ שממעיטה מאוד את חומרת הסיכונים שהם לוקחים וחושפת אותם למניות", אמר טאלב. "אני לא מאשים את הזוכים שהם חשבו על הרעיון, אבל אני מאשים את מעניקי הפרס על שנתנו להם לגיטימציה. אף אחד לא היה לוקח את מרקוביץ ברצינות בלי הגושפנקא של פרס הנובל".

נזכיר, כי היום (ב') הוכרזו הזוכים בפרס נובל לכלכלה לשנת 2010: פיטר דיימונד מאוניברסיטת MIT, דייל מורטנסן מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, וכריסטופר פיסרידס מבית הספר לכלכלה בלונדון. השלושה קיבלו את הפרס על מחקריהם בנושא רגולציה ומדיניות ממשלתית וההשפעה על גורמי מאקרו כמו שכר, משרות פנויות ואחוזי אבטלה.