גוגל משקיעה באנרגיה: תשתתף בפרויקט ענק להקמת חוות רוח

הכבל המרכזי של המערכת בעל קיבולת של 6,000 מגוואט – שווה לתפוקה של 5 כורים גרעיניים ■ חוות רוח באוקיינוס האטלנטי יכולה לשנות באופן מהותי את משק החשמל

גוגל וחברת פיננסים בניו-יורק הסכימה כל אחת להשקיע סכום עתק בפרויקט שהיקפו 5 מיליארד דולר, להקמת חוות רוח באוקיינוס האטלנטי, שיכולה לשנות באופן מהותי את משק החשמל באזור. הפרויקט יספק חשמל ל-4 מדינות בארה"ב. כך מדווח היום (ג') ה"ניו-יורק טיימס".

התשתית התת-מימית להעברת החשמל, באורך 350 מייל, שיכולה להסיר כמה מהמכשולים הקריטיים לפיתוח אנרגיית רוח, הציתה התלהבות בקרב משקיעים, פקידים בממשל ושוחרי איכות הסביבה.

בעבר הודיעה גוגל שתתמוך בפרויקטים סביבתיים באמצעות פעילות הצדקה שלה, וכבר ב-2007 הודיעה שתשקיע בחברות שיפתחו טכנולוגיות שיהפכו אנרגיה מתחדשת לזולה יותר לשימוש מאשר אנרגיה מתכלה.

גוגל ו-Good Energies, חברת השקעות המתמחה באנרגיות מתחדשות, הסכימו לקחת על עצמן נתח של 37.5% מהפרויקט, כל אחת, כאשר הן צפויות להכניס משקיעים נוספים, מה שיקטין את הנתח שלהן. אם הן יחזיקו בנתח שלהן, סכום ההשקעה יכול להגיע בשלב הראשון של הבנייה ל-200 מיליון דולר לכל חברה, אמר רוברט ל. מיטשל, מנכ"ל Trans-Elect, שיזמה את הפרויקט. Marubeni, חברת מסחר יפנית, לקחה על עצמה נתח של 10%. טראנס-אלקט מקווה להתחיל את הבנייה ב-2013.

כמה פקידי ממשל אמריקנים היללו את הפרויקט וכינו את הרעיון העומד בבסיסו כגאוני. "זה נראה לי כאחד מפרויקטי התמסורת המעניינים ביותר שעברו בדלתי", אמר ג'ון וולינגהוף, יו"ר הרשות הפדראלית לרגולציה במשק האנרגיה, המפקחת על העברת חשמל בין-ארצית. מומחים בתעשייה אמרו שזהו פרויקט מבטיח, אך הזהירו שמשום שהוא ראשון מסוגו, אין מנוס שהוא ייתקל בעיכובים ביורוקרטיים ואתגרים בלתי צפויים. הכבל המרכזי של המערכת בעל קיבולת של 6,000 מגוואט - שווה לתפוקה של 5 כורים גרעיניים.

הרעיון הוא לקצור אנרגיה מטורבינות באזור בו הרוח חזקה אך המגדלים המגושמים כמעט שלא ייראו. טראנס-אלקט העריכה שהבנייה תעה 5 מיליארד דולר, פלוס מימון ועמלות היתרים. השלב הראשוני, שעלותו 1.8 מיליארד דולר, יועל להכנס לשירות בתחילת 2016. השאר לא יושלם לפני 2021, לכל המוקדם.