פרטנר רוכשת את 012 סמייל לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל

"גלובס" חשף מוקדם יותר השבוע כי יוסי מימן העמיד את 012 למכירה - שנה בלבד לאחר שרכש אותה מידי שאול אלוביץ' ■ העסקה כפופה לאישורים ממשרד התקשורת ומרשות ההגבלים

איש העסקים אילן בן-דב רוכש את חברת 012 סמייל לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל: 650 מיליון שקל בעבור החברה ו-800 מיליון שקל בעבור חובותיה ועוד 42 מיליון שקל מצד שלישי. בן-דב רוכש את החברה בתום התמחרות מול איש העסקים פטריק דרהי, בעל השליטה בחברות מירס ו-HOT. בן-דב לא ביקש אישור לעסקה, והיא כפופה לאישורים ממשרד התקשורת ומרשות ההגבלים. משרד התקשורת נכון לעכשיו מעדיף לשמור על השחקנים הקטנים ולמנוע מיזוגים בין חברות אינטרנט לחברות הסלולר, ונראה שהמדיניות הזו תעמוד כעת במבחן.

את העסקה החל לנהל דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר לשעבר, כחלק מהאסטרטגיה שלו להרחיב את זרועותיה של פרטנר עד הפיכתה לקבוצת תקשורת. בן-דב אימץ מדיניות זאת כאשר המשיך עם העסקה, וכך גם המנכ"ל הנכנס, יעקב גלברד.

יעקב גלברד, מסר בהודעה הרשמית של החברה: "הרכישה של 012 סמייל מהווה צעד חשוב נוסף במעבר האסטרטגי של פרטנר לקבוצת תקשורת כוללת. היא תאפשר לפרטנר להתמקד בעסקי הליבה הסלולריים, זאת כאשר 012 סמייל תמשיך להתמקד בעסקי הליבה הנוכחיים שלה".

הצד של מימן

הצד המעניין בסיפור הוא של יוסי מימן, בעל השליטה בחברת 012 סמייל, שהחליט למכור אותה שנה בלבד לאחר שרכש אותה. מימן הגיע למסקנה שסמייל היא חברה מצוינת, אבל יכולתה לצמוח מוגבלת כל עוד היא אינה חלק מגורם בעל תשתית. החיבור לגוף בעל תשתית, בין שמדובר בחברת סלולר ובין שבהוט, הוא קריטי, משום שהתנאים בשוק התקשורת משתנים כעת והרגולציה בעייתית, או במלים אחרות - היא לא תומכת בחברות קטנות. על כן אין מנוס אלא למכור את סמייל במחיר שיא, ולעשות עליה רווח של יותר מ-200 מיליון שקל.

מימן, מתברר, קיבל רגליים קרות נוכח ההשקעה שסמייל נדרשת לה כדי להיכנס לשוק הסלולר במסגרת של הקמת רשת חדשה. הוא יכול להיכנס להרפתקה ארוכה ומתישה של השקעות בשוק שהרגולציה בו לא סגורה, אבל כשעומדות שתי הצעות לרכישת החברה - של דרהי ושל בן דב - ומימן יכול לעשות סיבוב מהיר ולגרוף 200 מיליון שקל - הפיתוי למכור מעצים. כשמימן רכש את סמייל באמצעות חברת אמפל, הוא אמר שהוא חושב שמדובר בעסקה שהיא טובה לאמפל, שכן היא מוסיפה לה עוד רגל כחברת אחזקות. הוא דיבר על כוונה לקחת את החברה לחו"ל ולמנף את הידע שלה. עכשיו מתברר כי מימן היה חכם מספיק לזהות שניתן יהיה להרוויח מסמייל מבלי להתאמץ יותר מדי, הרבה בזכותה של המנכ"לית, סטלה הנדלר, שנשארת בתפקידה ותמשיך לנהל את החברה.

מבחינתה של פרטנר, העסקה מהווה מימוש מוחלט של האסטרטגיה להיהפך לקבוצת תקשורת. פרטנר רצתה לרכוש את סמייל הרבה לפני שהחליטה להיכנס לבד לשוק האינטרנט והטלפוניה, אך הדבר לא הסתייע בגלל שהאצ'יסון, בעלי השליטה הקודמים, לא היו מוכנים לשלם את המחיר שדרש אז בעל השליטה בסמייל, שאול אלוביץ'. היום, על אף שפרטנר ביצעה את ההשקעה בפעילות התקשורת הנייחת לבד, היא רוכשת את סמייל במחיר גבוה ממה שקיוותה להשיג, אך מבחינה אסטרטגית היא מבססת את עצמה כקבוצת תקשורת חזקה מאוד.

הזדמנות לעיצוב השוק

מבחינת משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים, יוצרת העסקה הזדמנות לעיצוב השוק. בדבר אחד אין ספק - קבוצות התקשורת הופכות לעובדה מוגמרת, והשאלה המרכזית שעומדת בפתחם היא אם ללכת נגד המגמה או לאמץ אותה ולהפיק ממנה את המרב עבור הצרכנים והמשק.

רשות ההגבלים אמנם רואה לנגד עיניה קבוצות ולא את החברות בנפרד, אבל מיזוג כזה מעמיד את השוק במקום אחר, והרשות תצטרך להתייחס לכך בכובד ראש. משרד התקשורת מצדו ייאלץ להחליט סוף סוף איזו מדיניות הוא רוצה בשוק התקשורת: עכשיו מיזוג בין פרטנר ל-012 סמייל יביא כמעט מיידית למיזוג בין סלקום ונטוויז'ן, והשאלה אם לבטל גם את ההפרדה המבנית בבזק עולה שוב במלוא הדרה.

הסיבוב של מימן: 100% תשואה תוך פחות משנה

בתוך פחות משנה רושם יוסי מימן תשואה מרשימה של 100% על השקעתו ב-012 סמייל. התשואה הגבוה נובעת מכך שמימן רכש את החברה ברמת מינוף גבוהה ושם מעט הון עצמי, כך שהתשואה שלו על ההון גבוהה.

לפני כשנה רכש מימן את 012 תמורת 1.4 מיליארד שקל. מתוך סכום זה הוא הביא כהון עצמי 200 מיליון שקל (16% בלבד מהעסקה), ויתרת הסכום מומנה על ידי הבנקים והמשקיעים המוסדיים. כעת הוא צפוי לקבל עבור החברה כ-1.5 מיליארד שקל. לאחר שיחזיר את ההלוואות לבנקים, יישאר בידו קרוב ל-400 מיליון שקל (בניכוי הוצאות המימון השוטפות על ההלוואה), המהווים תשואה של 100% על ההון שהשקיע בחברה.

אמפל תשלם מס בישראל עבור מכירת 012 סמייל

חברת אמפל נסחרת בבורסה הישראלית והאמריקנית. היא לא נחשבת חברה ישראלית ורשומה כחברת השקעות זרה העוסקת בתחומי תקשורת, אנרגיה, נדל"ן ותעשייה. עם זאת, היא רוכשת ומחזיקה בעיקר עסקים הפועלים או קשורים לישראל. עולה השאלה, היכן תשלם אמפל מס בעבור מכירת 012 סמייל: בישראל או במדינה שהיא רשומה בה? באופן עקרוני, חברה זרה פטורה ממס על רווחי הון במכירת ניירות ערך נסחרים בבורסה.

אלא שעל-פי פקודת מס הכנסה, אם חברה נשלטת בידי אזרח המחזיק 25% או יותר ממנה, לא יחול הפטור והחברה תחויב במס בישראל. לא רק זאת: גם לפי האמנה בין ישראל לארצות הברית תידרש אמפל לשלם מס בישראל. לפי האמנה אם בעל השליטה, שהוא אזרח ישראל, מחזיק ביותר מ-10% ממניות החברה, החובה במס בישראל. אמפל נחשבת לחברה ישראלית ולכן תשלם מס בישראל.