HOT: המדינה מפלה בתמלוגים לטובת מפעילי שיחות לחו"ל

יורם מוקדי מ-HOT פנה ליו"ר הכנסת וקבל על "פטור שניתן באופן שרירותי למפעילי שיחות לחו"ל באשר לתשלום התמלוגים, שמעלה חשד לחשש של המדינה מתקיפה משפטית"

חברת HOT טוענת לאפליה בגביית התמלוגים על-ידי המדינה. במכתב ששלח מנכ"ל HOT, הרצל עוזר, לשרי התקשורת והאוצר הוא מתריע כי העלאת התמלוגים לחברות התקשורת תביא לפגיעה בצרכנים.

"אין זה ברור מדוע דווקא בעת הזו, שבה בעלי הרישיונות בתחום התקשורת עומדים בפני מהלכים אשר ללא ספק יפגעו בהכנסותיהם וברווחיותם, יש לפעול להגדלת התמלוגים ולהטיל נטל כלכלי נוסף ומשמעותי עליהם", כתב עוזר. "בהתחשב בנסיבות, רב החשש כי בסופו של יום נטל זה יגולגל אל הצרכן".

מכתב דומה כתב סמנכ"ל התוכן והרגולציה של HOT, יורם מוקדי, ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין.

שיעור התמלוגים יעלה

שר האוצר, יובל שטייניץ, יוזם באופן אישי את העלאת תמלוגי רוב חברות התקשורת, ובכללן התקשורת האלקטרונית המשדרת, למרות מדיניות מתמשכת של הפחתת התמלוגים.

על-פי תקנות ששר האוצר מתכנן להעביר, ככל הנראה מחוץ לחוק ההסדרים, לא רק שכל חברות התקשורת בישראל ימשיכו לשלם תמלוגים, בעבור חלקן שיעורם אף יעלה. עם זאת, מתברר כעת, החריג האוצר כמה מהגופים בענף.

"השרירותיות, האפליה הבוטה וחוסר הסבירות של ההחלטה מתגלים במלוא העוצמה נוכח העובדה כי לחלק מבעלי הרישיונות הוענק באופן תמוה 'פטור' מהגזירה", כותב מוקדי במכתבו.

"לא מדובר בשחקנים חלשים"

הכוונה היא לעובדה שהתקנות פוסחות על המפעילים הבינלאומיים, למשל 012 סמייל, בזקבינלאומי ו-013 נטוויז'ן. עם זאת, חברות כמו yes, HOT, קשת, רשת, ערוץ 10 ותחנות הרדיו האזורי למשל, ימשיכו לשלם תמלוגים למדינה.

חברות הכבלים והלוויין, המשלמות היום תמלוגים של 1% בלבד לאחר שנים של הפחתה, אמורת לספוג עלייה ל-2% של תמלוגיהן. הנחת היסוד בהחלטה להעלות את התמלוגים נובעת מכך שהתמלוגים יעלו בשווקים בהם אין תחרות רבה.

"כפי שעולה מנוסח החלטת הממשלה, כפי שנתקבלה, הוחרגו מנוסח ההחלטה ללא הנמקה גם מפעילים שקיבלו רישיון כללי-ייחודי (מדובר באותן חברות ובחברת פרטנר - ל"א)".

לדברי מוקדי, "ההחלטה שלא להעלות תמלוגים למפעילים הבינלאומיים יוצרת אפליה בוטה של מגזר השיחות הבינלאומיות לעומת יתר המגזרים בתחום התקשורת, ללא כל הצדקה נראית לעין, שכן המגזר אינו מתאפיין במספר מתחרים רב יותר או בשיעור רווחיות נמוך יותר, לכאורה, ממגזרים אחרים בתחום התקשורת. בהקשר זה לא ניתן להימנע מן המחשבה כי מגזר השיחות הבינלאומיות 'נשמט' מהצעת החוק נוכח חששה של המדינה מתקיפה משפטית של המהלך".

בדברים אלה מוקדי מכוון לכך שבעבר, במהלך הליך משפטי שניהלה חברת 012 מול המדינה, הובהר כי המגמה היא לבטל את התמלוגים. כעת, כשהמדינה מתכוונת להפוך עמדה זו, היא מסתכנת בעתירה לבג"ץ.

מוקדי ממשיך וכותב כי "חמורה מכך היא ההחלטה להעלות תמלוגים לבעלי רישיונות המפ"א (מפעיל ארצי) הכללי, תוך מתן פטור לבעלי רישיונות המפ"א הייחודי. החלטה זו לוקה באפליה פסולה בוטה, שכן בעלי רישיונות המפ"א הכללי מספקים את אותם שירותים ממש!".

על-פי מוקדי, כך נוצר "הסדר מפלה, העומד בניגוד לעיקרון השוויון בין מתחרים, תוך פגיעה שלא כדין בחופש העיסוק של בעלי הרישיונות האחרים ובזכות הקניין שלהם".

מוקדי מתייחס גם לספקי שירותי ה-VOB (Voice Over Broadband). "נקבע כי בעלי רישיונות VOB לא ישלמו לבעלי רישיונות המפ"א הכלליים תמורה עבור השימוש ברשתות הבזק הציבוריות שלהם. זאת ללא הצדקה ובאופן אשר יוצר עיוות כלכלי, ומעניק יתרונות בלתי הוגנים לבעלי רישיונות ה-VOB בתמחור שירותיהם וקביעת שיעור תמלוגים שונה, שבעלי הרישיונות הכלליים-ייחודיים יחויבו בו, תוסיף לאפליה ולאי-סימטריה הרגולטורית החלה ללא כל הצדקה. יוזכר כי אין מדובר בשחקנים חלשים הראויים להגנה, אלא במפעילים מקבוצות התקשורת החזקות במשק - סלקום, נטוויז'ן, 012, פרטנר".

"תשתית בלתי חוקית"

מוקדי מתריע כי החלטת הממשלה בחוק ההסדרים בדבר העלאת תמלוגים בתחום התקשורת, מחייבת וכובלת את שיקול-דעתו של שר התקשורת ללא מתן זכות שימוע ומתבססת על "תשתית עובדתית שלא נבדקה הינה בלתי חוקית בעליל".

מוקדי פונה ליו"ר הכנסת ריבלין בבקשה "למנוע הסדרה זו בחוק ההסדרים, ולפעול לכך כי מהלך כה מהותי ייעשה בסדר הדברים הרגיל, ובכלל זה בחקיקה ראויה, ולא במחטף אשר ספק אם יעמוד במבחן משפטי".

מהאוצר נמסר כי "לעניין הטענות לאפליה, הוחלט להעלות את שיעור התמלוגים בענפים שבהם יש מיעוט תחרות ובעלות על תשתיות שיש קושי להשתלב בהן - התחום הנייח, סלולר ורב-ערוצי. לא ניתן להשוות בין התחרות והיכולת להשתלב בפעילות בינלאומית לבין הפעילויות האמורות לעיל. הנושא יועבר במסגרת תקנות ולא במסגרת תיקון חוק".