מורגן סטנלי מנתח את המשק הישראלי: אין בועה בשוק הנדל"ן

בסקירה על כלכלת ישראל מעריכים כלכלני מורגן סטנלי כי המשק יצמח ב-3.8% ב-2011, וכי בנק ישראל יפחית בהדרגה את סכומי רכישת המט"ח, ובמקביל השקל יוסיף להתחזק מול הדולר

אין בועה בשוק הנדל"ן הישראלי. כך קובעים כלכלני מורגן סטנלי בסקירה מקיפה שפרסמו על כלכלת ישראל, ולאחר שביקרו בארץ ונפגשו עם בכירים במשרד האוצר, בבנק ישראל ובמוקדי השפעה נוספים.

במורגן סטנלי לא מאמינים ששוק הנדל"ן הישראלי יהפוך לבועתי בדומה למה שקרה במדינות אחרות בעולם, וזאת כתוצאה ממספר סיבות עיקריות:

1. המפקח על הבנקים בבנק ישראל הנחה את הבנקים למשכנתאות בארץ שלא לאשר הלוואות מסוכנות והוא ממשיך לפקח על פעילותם מקרוב.

2. היחס של ערך הנכסים להלוואות נותר נמוך יחסית, 60%-70%, מה ששולל את האפשרות שבשוק מתבצעות ספקולציות פרועות במימדים גדולים.

3. בנק ישראל נמצא בתהליך של העלאת גובה הריבית, מה שיהפוך את המשכנתאות ליקרות יותר ואת לקיחתן למשתלמת פחות.

4. מחירי הבתים גבוהים (אבל לא בועתיים), בודאי ביחס למשכורת הממוצעת, גורם המאותת על כך שהסיכוי לעליות מחירים נוספות נמוך.

בהסתכלות קדימה, במורגן סטנלי מעריכים שהעלייה החדה בהתחלות הבניה תשפר את צד ההיצע ואת מצב רוכשי הדירות אולם זה עלול לקחת זמן, "בהתחשב בקשיים של הקבלנים והאיטיות של השוק בכלל". בצד החיובי, הפערים הגדולים שנוצרו בין הצרכים והביקושים לבין ההיצע בשנים האחרונות משאירים מקום נוסף לצמיחת השוק בשנים הקרובות, תוך תרומה מהותית להתרחבות הכלכלה הישראלית.

כלכלני מורגן סטנלי צופים שהמשק יצמח השנה ב-4% , ב-3.8% ב-2011 ובכ-3.5% ב-2012 ושיעדי הגרעון התקציב של הממשלה יושגו ללא קושי רב (גרעון של 3% ב-2011 ושל 2% ב-2012).

לגבי מדיניות ההתערבות בשוק המטבעות מעריכים ב-MS שבנק ישראל יפחית בהדרגה את סכומי רכישות המט"ח שלו ובמקביל השקל ימשיך להתחזק מול הדולר. הריבית צפויה לעלות בהדרגה ל-3.5% בסוף 2011 והאינפלציה צפויה להסתכם ב-2.3% השנה וב-2.6% ב-2011.