שטייניץ על התקציב: "אם הוא לא חברתי אני לא יודע מה חברתי"

(עדכון) - שר האוצר התגאה בקיצוץ שהשיג בתקציב הביטחון והפניית כספים לחינוך ■ "כלכלת העולם רועדת; עלינו להיות ממושמעים"

שר האוצר יובל שטייניץ הניח היום את הצעת חוק תקציב המדינה לשנים 2011-2012 בכנסת, ובמסיבת עיתונאים שערך הבוקר הוא שיבח את התקציב שהכין משרדו.

"מדובר בתקציב דו-שנתי מלא ולשנתיים - לעומת הקודם שהיה לשנה וחצי - וזאת אחרי שצברנו ניסיון רב", אמר שטייניץ. בארה''ב היינו עדים להתעניינות רבה בכל קברניטי הכלכלה שפנו אלינו. זה התקציב הראשון עם הכלל הפיסקאלי 'החכם והחדשני' אשר מנצל את הצמיחה להוצאה וגם להורדת החוב ליעד של 60% מהתמ''ג.

"ישנה בשורה מבחינת סדרי עדיפויות: האוצר הצליח אחרי שנים להביא לשניוני בסדר עדיפויות - ריסון משמעותי ביותר בתקציב הביטחון בשנתיים והעברת משאבים משמעותית לחינוך עם דגש משמעותי על רפורמה והתחדשות להשכלה גבוהה (תוספת של כמעט 1.5 מיליארד שקל). הנושא השני הוא מנועי תעסוקה, כגון תוספת של 50% למעונות יום לנשים עובדות, למדען הראשי ובחוק עידוד השקעות הון. התחום השלישי הוא בתחום תשתיות לרבות הקצת 1.5 מיליארד שקל להשקת 'נתיבי ישראל'".

שטייניץ התייחס גם לחוק ההסדרים המוגש יחד עם התקציב, ואמר: "יש בשורה מהותית גם בחוק ההסדרים. ישנה רפורמה מקיפה בחוק עידוד השקעות הון. זה מעביר אותנו למשטר מסי חברות מהנוחים ביותר בעולם המערבי תוך תיעדוף ברור לחברות מייצאות בפריפריה. קיימנו התדיינות עניינית ורצינית עם יו''ר הכנסת לגבי החוק והתוצאה היא סבירה - רוב הדברים היו בהסכמה".

"תקציב חברתי"

לצד האופטימיות, שטייניץ המשיך להזהיר מפני ההאטה הכלכלית בעולם שאמורה להשפיע גם על ישראל: "אנו עדיין במציאות כלכלית לא פשוטה והסערה עדיין שם בחוץ וכאשר העולם סוער ישראל נרטבת מהגלים. גם אם הנתונים שלנו טובים יותר מהמערב ומראים על התאוששות טובה יותר ועל אבטלה נמוכה יותר - הסערה עדיין שם וכלכלת העולם רועדת ומקרטעת. לכן אנו חייבים לשמור על המשמעת התקציבית ולקיים את התוכנית הכלכלית למרות הקשיים".

שר האוצר כינה את התקציב "חברתי" ואמר כי הוא "מטפל בסגירת פערים". לדבריו, "הקטנת האבטלה, היעד העיקרי שלי, היא הקטנת פערים. אם זה לא חברתי אז אני לא יודע מה כן חברתי. ההשכלה הגבוהה זה הקטנת פערים; בתוכנית יש תקציב מיוחד לאוכלוסיות החרדים והערבים. אגב, רוב הכסף ילך לפריפריה. מס הכנסה שלילי תוקצב ויורחב לכל הארץ. תוספת לנשים עובדות זה לא חברתי? שילוב של חרדים וערבים בשוק העבודה זה לא הקטנת פערים? מי שמסכלת על המאקרו יש כאן דגש על פריפריה בצורה עמוקה ולא שטחית".