צונאמי באינדונזיה: 40 הרוגים ו-380 נעדרים במערב המדינה

גלי צה"ל: רעש אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר, היכה בלוח בעומק של למעלה מ-20 קילומטרים מתחת לפני הים ביום שני, אז גם פורסמה אזהרת צונאמי

ממערב אינדונזיה מגיעים כעת דיווחים על לפחות 40 הרוגים, וכ-380 נעדרים, בגל צונאמי שהחל בעקבות רעידת אדמה חזקה. כך מדווחים בגלי צה"ל.

הרעש, בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר, היכה בלוח בעומק של למעלה מ-20 קילומטרים מתחת לפני הים ביום שני, אז גם פורסמה אזהרת צונאמי.

לדברי ראש משרד הבריאות האינדונזי, גל בגובה שלושה מטרים שטף מאות בתים בפאגאי וסילאבו, המהווים חלק משרשרת האיים מנטאוואי, בה תושבים מועטים. עם זאת, ההערכה היא כי מספר הפצועים וההרוגים יטפס במהלך הימים הקרובים, כמו גם הדיווחים על נזקים לרכוש. "יש לנו 200 שקי גופות בדרך, ליתר בטחון", הוסיף הבכיר.

הגישה לאיים אינה פשוטה, שכן היא אפשרית רק דרך הים במסע שאורך כ-12 שעות מהאי סומאטרה. מדובר באיזור מועד לפורענות, שכן הוא ממוקם ב"טבעת האש השקטה" הידועה לשמצה, שגרמה לרעידת אדמה בעוצמה של 9.1 בסולם ריכטר וצונאמי אדיר בשנת 2004 שהוביל למותם של לא פחות מ-230 אלף בני אדם ב-12 מדינות.

קבוצה של אוסטרלים שהגיעה למקום סיפרה כי בילו על ספינה שעגנה בנמל כאשר הרגישו ברעידה. עוצמת הרעד גרמה לסירתם להתנגש בסירה אחרת, ושריפה פרצה. "לקחנו כל דבר שיכול לצוף - משוטים, גלשנים - וקפצנו למים", שיחזרו, "למזלנו, לרובנו היה במה להיאחז. נסחפנו לחוף, טיפסנו על העץ הכי גבוה שיכלנו למצוא ופשוט חיכינו שם שעה וחצי".

במספר מקומות הגיעו המים עד לגגות הבתים, ובאחד הכפרים שבסילאבו, מונטאי בארו, 80% מהבתים נפגעו. כ-3,000 בני אדם חיפשו מחסה היום, ומספר צוותים ימיים עדיין נעדרים. "כולם ברחו מהבתים", סיפר אחד התושבים, "לא לקח זמן רב עד שהכבישים נחסמו על-ידי אלפי מכוניות ואופנועים". לדברי תושבת נוספת, "כל הזמן הבטנו לכיוון החוף, לראות אם מגיע גל".