"גלובס" חושף: ממצאים ראשוניים מקידוח "לוויתן" יפורסמו מוקדם מהצפוי - לקראת סוף נובמבר

גורמים מקצועיים הקשורים לקידוח: אם תימשך ההתקדמות בקצב הנוכחי, יפורסמו ממצאים ראשוניים בחודש הבא ■ הקידוח החל לפני כ-10 ימים וכבר הגיע לעומק של כ-1,000 מטרים מתחת לקרקעית הים בנקודת הקידוח

ממצאים ראשוניים מקידוח "לוויתן" יפורסמו כבר במהלך המחצית השנייה של החודש הבא, אם תימשך ההתקדמות בקצב הנוכחי - כך מעריכים גורמים מקצועיים הקשורים לקידוח. מדובר בהקדמה של לוח הזמנים המקורי שלפיו היו הממצאים אמורים להתפרסם רק בדצמבר. גורמים בשוק העריכו כי הסיבה לשינוי היא התקדמות מהירה מהצפוי בקידוח עד כה.

יחד עם זאת, הדגישו גורמי מקצוע כי המועדים אינם סופיים ועשויים להשתנות בהתאם לקצב ההתקדמות בשלבים הבאים בפרויקט. קידוח "לוויתן" שהחל לפני 10 ימים הגיע כבר לעומק של כ-1,000 מטרים מתחת לקרקעית הים בנקודת הקידוח.

על-פי הודעה שפרסמו באוגוסט השותפות בלוויתן, דלק קידוחים , אבנר ורציו , מתכננת נובל אנרג'י לקדוח שלוש מטרות בשכבות קרקע שונות בעלות כוללת של 150 מיליון דולר. שלוש המטרות נמצאות באתר שעומק מי הים בו 1,634 מטרים והוא מרוחק 135 קילומטר מערבית לחיפה. את הקידוח מבצעת אסדת Sedco Express של חברת transocean, שאליה תצטרף בינואר אסדה נוספת.

לוויתן
 לוויתן

המטרה הראשונה שאליה יגיע הקידוח היא מבנה בעומק כולל של 5,095 מטרים, שההסתברות הגיאולוגית להימצאות הידרוקרבונים (נפט או גז טבעי) בתוכו עומדת על 50%. מדובר בכמות כוללת של 16 טריליון רגל מעוקבת (TCF), או 453 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM), אם אכן מכיל המבנה גז או נפט.

המטרה השנייה נמצאת בעומק כולל של 5,800 מטרים, והיא עשויה להכיל נפט וגז טבעי בהסתברות גיאולוגית של 17%. בהנחה שיש במבנה הידרוקרבונים מגיעה הכמות הניתנת להפקה ל-3 מיליארד חביות נפט.

המטרה השלישית נמצאת בעומק כולל של 7,200 מטרים ועשויה להכיל עתודות נפט וגז טבעי בהסתברות גיאולוגית של 8%. במבנה זה מדובר על כמות בערך קלורי השווה ל-1.2 מיליארד חביות נפט.