ציון קינן: "הצמיחה ב-2011 תהיה נמוכה יותר מ-2010"

ציון קינן מנכ"ל הפועלים: "העולם עדיין במסלול של צמיחה" ■ עופרה שטראוס: "לעשות עסקים ולעשות טוב אינם שני נושאים מנוגדים" ■ בכירי המשק מדברים בכנס "מעלה"

אתר "גלובס" העביר הבוקר בשידור חי את כנס מעלה - כנס ישראל לאחריות תאגידית 2010, שיתקיים היום בתל-אביב.

לאחר דברי מנכ"ל הארגון, מומו מהדב, פתחה את הכינוס ראשונת הדוברים יו"ר שטראוס עופרה שטראוס המתפקדת גם כיו"ר החדש של ארגון מעלה לאחריות תאגידית. שטראוס ביקשה להדגיש במרכז דבריה את התפיסה לפיה "לעשות עסקים ולעשות טוב הם לא שני נושאים מנוגדים" וקראה לחברות בישראל לאמץ סטנדרטים גבוהים של אחריות תאגידית ושקיפות.

רוני חזקיהו: "המשבר הכלכלי האחרון חשף כמובן הרבה חולשות במערכת הפיננסית"

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שהצליח לעורר סערה רבה בפעם האחרונה בה דיבר בפומבי והציג את השינויים עליהם הוחלט בבנק ישראל בנוגע לשוק המשכנתאות, עלה אף הוא על הבמה הבוקר כדי לדבר על החשיבות של ממשל תאגידי ואחריות תאגידית בראי הרגולציה.

"אחריות תאגידית הם כללי התנהגות הולמים של העסקים מול גורמים בתוך החברה ומחוצה לה. צמד המילים טומן בחובו גם את סביבת הממשל התאגידי - זהו בעצם כלי שאתה בתור חברה יכול לדאוג בצורה מבנית לשרת את האינטרסים אותם אתה רוצה להבליט", הסביר חזקיהו שטען כי "ממשל תאגידי עובר כחוט השני בכל תוכניות העבודה של הארגון".

"המשבר הכלכלי האחרון חשף כמובן הרבה חולשות במערכת הפיננסית - ראייה כללית שלא הייתה, חולשה בהתווית הדרך, חולשה בהבנת הסיכונים, חולשות בפיקוח וברגולציה ועוד. התוצאה של המשבר היא חשיבה מחודשת ורפורמות רבות שמנסים להתקין בעולם - הרפורמות באות לחזק את הרגולציה ואת הנושא של הממשל התאגידי", טען חזקיהו.

המפקח חזר והדגיש את המקום החשוב של דירקטוריון הבנק בכל הנוגע לאסטרטגיה שמגלמת את העקרונות הבסיסיים של אחריות תאגידית: "אחד האורגנים החשובים בחברות בכלל ובבנקים בפרט הוא הדירקטוריון ובו בחרנו להתמקד. לדירקטוריון 3 תפקידים עיקריים: התווית אסטרטגיה, מדיניות סיכון והון הולם, פיקוח על ההנהלה וקידום תרבות ארגונית ראויה", כהגדרתו. "בשנים האחרונות פעל בנק ישראל להעלאת המודעות לחשיבות התפעול היעיל של הדירקטוריון- בדיקות שטח, שאלונים של הערכה עצמית, חינוך והכווונה, ועוד".

ציון קינן: "שנת 2011 תאופיין בצמיחה נמוכה יותר מזו של 2010"

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים שנאם גם הוא במושב הפתיחה, אמר בכנס כי "נושא האחריות החברתית והסביבתית מקבל חשיבות רבה במיוחד, לאור המשבר הפיננסי העולמי שעדיין מרחף מעלינו, והחששות הכבדים מפני מצבם של חלק ממשקי העולם. לשמחתי, ישראל בכלל ומערכת הבנקאות שלנו בפרט, זוכים להערכה רבה בעולם כ'אי של יציבות כלכלית'".

קינן התייחס גם למגמות בשווקים בעתיד הקרוב, ואמר כי "יש בלבול ואי-ודאות רבה בקרב כלכלנים ואנשי פיננסים מכל העולם. אי-הוודאות הזו אמיתית והיא מחייבת כל אחד מאיתנו להיות מאוד צנוע בתחזיות שלו, ולבדוק את עצמו בכל נקודת זמן - זו הגישה שאנחנו נוקטים בבנק הפועלים, אנו בוחנים כל הזמן את התוכניות שלנו ומבצעים את ההתאמות הנדרשות בצורה דינאמית. העולם הכלכלי עדיין רחוק ממצב של שיווי משקל - שיעורי האבטלה במערב גבוהים במיוחד, וזו לא רק בעיה כלכלית - זו גם בעיה חברתית, אנושית ופוליטית. למרות מאמציהן של הממשלות לעודד את הכלכלה, יעברו ככל הנראה עוד שנים רבות עד שהעולם המערבי יחזור למצב של תעסוקה מלאה", לדבריו.

"למזלנו, המצב בישראל שונה", אומר קינן. "בעקבות החזרה המהירה יחסית של המשק הישראלי לצמיחה של כ-4% השנה, חל שיפור ניכר בשוק העבודה ושיעור האבטלה נמצא במגמת ירידה ומתקרב ל-6%. אמנם הצמיחה הצפויה בשנה הבאה היא כ-3.5% בלבד, אך זו עדיין צמיחה מרשימה יחסית למשק מפותח".

"יחד עם זאת, כל עוד שיעורי האבטלה לא יירדו ויתקרבו למצב של תעסוקה מלאה, וכל עוד שיעורי הריבית לא יחזרו לרמות סבירות, קשה יהיה להגדיר את התנאים בשווקים כבני-קיימא. יצירת מצב כזה תיקח זמן רב".

"להערכתי שנת 2011 תאופיין בצמיחה נמוכה יותר מזו של 2010. עם זאת חשוב להדגיש: העולם של ימינו הוא עדיין עולם של צמיחה ולא של נסיגה כלכלית", אמר קינן.

לדבריו, "מרבית המשקים בעולם חזרו למצב של גידול בתוצר וגידול בתוצר לנפש, אולם הצמיחה היא בקצב איטי יחסית, כזו שלא מובילה לחזרה לתעסוקה מלאה. גם אם נוצרה לאחרונה אופטימיות, במיוחד בשווקים הפיננסיים, לגבי הסיכויים להתאוששות כלכלית בארץ ובעולם, אנו חייבים עדיין לנקוט את מידת הזהירות הנדרשת בהסתכלות קדימה".

גליה מאור: "המדיה החברתית היא המקום להיות בו"

מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, גם היא הצטרפה לנואמים כשהיא מקדמת את עמדתה לפיה הפייסבוק והבלוגים הם הדרך הטובה ביותר להנחיל סטנדרטים של שקיפות. "אנחנו בבנק לאומי נמצאים "שם" - המדיה החברתית היא המקום להיות בו. אנחנו צריכים להיות קשובים ללקוחות, לדבר איתם, לשתף אותם ולהיות שקופים. המדיה החברתית היא מקום נהדר ואנחנו נמצאים שם. בלאומי הזזנו את האופק - בנק לאומי רצה קודם כל לדבר עם הלקוחות ולכן הוא השיק אתר בלוגים. הנושא השיווקי בא מאוחר יותר אבל רצינו להעביר בצורה בלתי אמצעית את המסרים שלנו ללקוחות".

בתגובה לשאלתו של היזם יוסי ואדי האם ייתכן שבנק לאומי יזנח את תקציבי הפירסום שלו במדיות המסורתיות השיבה מאור: "התשובה שלילית כי אנחנו משרתים מגוון רחב מאוד של לקוחות, מגיל 14 עד גיל 90, כולל עסקים. לכל אחד יש את הצרכים שלנו ואנחנו צריכים להגיע לכולם, בכל המדיות והאפשרויות".

"אצלנו נוצרה הבנה שמי שלא שם, בעולמות התוכן האלה של "הילדים", נשאר מאחור. אנחנו חייבים לרוץ יחד עם הדור הצעיר והאיזונים כל הזמן הולכים ומשתפרים", סיכמה מאור.

אות מעלה השנתי הוענק ל-G4S השמירה. יגאל שרמייסטר, יו"ר G4S השמירה, אמר בכנס כי: "כארגון שלפעולותיו השפעה רבה על הביטחון והבטיחות של עשרות אלפי אזרחים, וכחלק מהקהילה העסקית בישראל אנו רואים עצמנו מחויבים להתנהל עפ"י ערכים אלה של אחריות חברתית-סביבתית".