האם HOT תעתור לבג"ץ נגד כניסת חב' החשמל לשוק התקשורת?

במכתב חריף שנשלח לראש הממשלה ולמשרדי הממשלה דורשת HOT לערוך שימוע לפני קבלת ההחלטה על מתן רישיון לחברת החשמל במיזם הסיבים האופטיים

חברת HOT, שבבעלות פטריק דרהי, מעלה את הרף במאבק נגד כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת. ל"גלובס" נודע כי החברה פנתה לראש הממשלה, לשרי התקשורת והאוצר, לממונה על ההגבלים העסקיים ולרשות החברות בדרישה לעצור את מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל ולקיים דיון ושימוע ציבורי לפני שמכניסים את החברה לשוק התקשורת.

HOT פנתה לכל הגורמים שצוינו באמצעות עוה"ד רם כספי, גד טיכו ויוסי עבאדי, ודרשה לעצור את הפרויקט בתוך 14 יום. אם לא תיענה, היא תשקול לפנות להליכים משפטיים.

"בימים האחרונים התחוור ל-HOT כי המהלך המתרקם מזה זמן, אשר יחזיר את הממשלה - באמצעות חברת החשמל לישראל בע"מ (חברת החשמל) - להתחרות בגופים פרטיים בשוק התקשורת, עומד להתבצע בדרך של מחטף, ללא חקיקה מתאימה, ללא בדיקה והכנה ראויים, וללא שמיעת הגורמים הנפגעים מן ההחלטה. פעולה שכזו תהיה מנוגדת לדין ובלתי סבירה לחלוטין", נכתב בפנייה של החברה.

עוד נכתב כי "היקף ההשקעה בסכומי-עתק, הנדרש כדי להפוך את תשתית חברת החשמל לראויה לתחרות, עומד על מיליארדי שקלים, ועניין זה לא נבחן ונבדק כראוי, וכפועל יוצא מכך אף השאלה מה יהיו מקורותיו של מימון-עתק זה לא נבחנה. אף הציבור אינו מודע להשקעות אלה ולעובדה שבסופו של דבר הוצאות-עתק אלה יתגלגלו למשלם המסים (בין על-ידי העלאת תעריפי החשמל או בכל דרך אחרת)".

עוד טוענת HOT: "ניתן ללמוד כי הוצאתה מחוק ההסדרים של הרפורמה הקשורה בהרחבת פעילותו של מונופול חברת החשמל גם לשוק התקשורת (בהתאם להסכמות בין הממשלה לבין הכנסת, מהטעם שמדובר ברפורמה משמעותית מבחינת השלכותיה), לא היתה אלא מן הפה ולחוץ, ובפועל עולם כמנהגו נוהג: גורמים במשרד התקשורת ממשיכים לפעול לקידום המהלך, כאילו לא נחוצה כל חקיקה למהלך".

יתרה מכך, טוענת HOT, ההתלבטות איזה רישיון יינתן טומנת בחובה כוונה להעניק הטבות והנחות מפליגות לחברת החשמל עם כניסתה לתחרות בשוק התקשורת, "דהיינו לפטור את חברת החשמל מפריסה ארצית ומחובת האוניברסליות (מתן שירות לכלל הציבור, כולל בפריפריה) שהיתה עד היום אבן יסוד בכל רישיון כללי שניתן על-ידי משרד התקשורת".

"יצא המרצע מן השק"

בהמשך המכתב נכתב כי "יצא המרצע מן השק ומתברר כי מאחורי הסיסמאות הריקות של 'שימוש בתשתית קיימת לצורך קידום התחרות' אין ממש: כדי שתשתיתה החלקית והחסרה של חברת חשמל תוכל לספק שירות אוניברסלי ועד בית הלקוח, נדרשות השקעות-עתק של מיליארדי שקלים!!

"פרט 'קטן' זה לא רק שלא דווח לציבור עד כה, הוא נעלם מעיני הרגולטורים מן הטעם הפשוט שעליו התריעה HOT באינספור מכתבים ופניות: לא נעשו כל בדיקה והכנה מתאימים לפני ההחלטות על המהלך, למרות היותו חסר תקדים ובעל משמעויות קשות הן לשוק התקשורת והן למתחרים בו".

החברה ממשיכה וטוענת כי "קיים חוסר סבירות קיצוני אף בעובדה שלא ניתן משקל כלשהו לאינטרסים של HOT, ולא ניתנה לה זכות שימוע כדין, ובפרט נוכח הפגיעה בזכויות הקניין שלה".

נוכח הדברים הללו דורשת HOT ממשרד התקשורת להימנע מקידום כל הליך המכוון להתיר לחברת החשמל לפעול בתחום התקשורת. אם לא יעשה כך, היא מאיימת, "ניאלץ לנקוט את כל הצעדים המשפטיים המתחייבים לאכיפת זכויותיה".