אופיס דיפו ישראל נחשפת: מוכרת ביותר מ-600 מיליון ש' בשנה

(עדכון) - ‎‎המשביר לצרכן חתמה על הסכם לרכישת רשת הציוד המשרדי, המפעילה 45 חנויות ומעסיקה כ-970 עובדים בישראל, לפי שווי של כ-179 מיליון שקל ‎‏

‎‎היה זה רק לפני שנה, כשרמי שביט הציג את המבנה הארגוני החדש שהתווה לקבוצת המשביר לצרכן , ומאז נראה כי הוא מחפש להרחיב את פעילות הקבוצה כמעט לכל תחום בענף הקמעונאות.

‏המשביר לצרכן היא כיום קבוצה בעלת 4 זרועות פעילות עיקריות: פעילות קמעונאית בבתי-הכלבו, רשת הדראגסטורס ניו-פארם, תחום הייזום העסקי באמצעות חברת מועדון 365 ותחום התיירות באמצעות חברת קשרי תעופה.

במסגרת המבנה הארגוני החדש הפכה המשביר לצרכן לחברת החזקות, והכפיפה חלק מפעילויותיה לחברת-הבת מועדון 365, במטרה לאפשר לחברים בו ליהנות מפלטפורמת שימושים רחבה. בהמשך סיפקה המשביר לצרכן כותרות שמנות אודות תוכניותיה להקמת רשת סופרמרקטים (קוסט 365), קבלת רישיון למפעיל סלולרי וירטואלי (‏MVNO‏, באמצעות טלקום 365) והסכם להקמת מועדון לקוחות לסטודנטים.

בנוסף, כך פורסם, במשביר לצרכן בוחנים אפשרויות לכניסה לפעילות בתחום הפיננסים והביטוח יחד עם אחד מבתי ההשקעות המקומיים, ואף בחנו אפשרות להיכנס למעורבות בשוק הרכב המקומי, לאחר כניסת התקנה המאפשרת יבוא מקביל.

‏שביט, שהצהיר בעבר כי מודל הפעילות שלו היא הענקית הבריטית וירג'ין, ממשיך לקדם את התוכניות שיהפכו את החברה בראשותו לקבוצה הקמעונאית הגדולה ביותר בישראל, אשר תציע ללקוח את מכלול השירותים הנרחב ביותר האפשרי - מביטוח ועד מזון, מקוסמטיקה ועד שירותי תקשורת.

הצעד האחרון של המשביר לצרכן בתהליכי ההתרחבות שלה היא הודעתה מהבוקר (א') אודות חתימת הסכם לרכישת אופיס דיפו ישראל לפי שווי חברה של כ-179 מיליון שקל. השלמת הסכם הרכישה צפויה בחודש הבא, וכפופה בין היתר לקבלת אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים. את הרכישה מתכננת המשביר לצרכן לממן באמצעות הלוואות בנקאיות, ובשלב זה שילמה 10% מהתמורה (כ-18 מיליון שקל).

בנוסף לסכום הרכישה, המשביר תשלם לאופיס דיפו העולמית אחת לרבעון תמלוגים בשיעור 1.35% מההכנסות בגין שירותים וסחורות. במשביר לצרכן מעריכים כי בתמיכת הרכישות של לקוחות מועדון 365, הכנסותיה של אופיס דיפו בישראל יגיעו בשנת 2015 לסך של כ-1 מיליארד שקל. בהתאם לכך יעמוד התשלום לאופיס דיפו העולמית על לפחות 13.5 מיליון שקל בשנה.

אופיס דיפו ישראל, שנתוניה העסקיים מתפרסמים לראשונה במסגרת הדיווח שהעבירה היום המשביר לצרכן לבורסה, מפעילה 45 חנויות למוצרי אלקטרוניקה לשימוש ביתי ומשרדי, ציוד משרדי וריהוט, ומעסיקה כ-970 עובדים ברחבי הארץ.

מהנתונים שפרסמה המשביר לצרכן היום עם החתימה על ההסכם, עולה כי היקף המכירות של אופיס דיפו ב-2009 ירד ב-4% ל-602 מיליון שקל. סכום זה מהווה כרבע מהמכירות שהציגה המשביר לצרכן אשתקד, שהתקרבו ל-2.4 מיליארד שקל. ה-‏EBITDA‏ של הרשת (רווח לפני הוצאות ריבית, מס ופחת) עמד אשתקד על 10.4 מיליון שקל - עלייה של 46% לעומת 2008.

מהלך הרכישה מגיע לאחר שבחודש מאי חתמה המשביר לצרכן על הסכם לשיתוף-פעולה עם הרשת, שכלל הטבות לחברי מועדון קלאב 365. במשביר זיהו אפשרות נוספת להרחיב את פלטפורמת הפעילות של המועדון ושל הקבוצה כולה, באמצעות רכישה, ופנו לאופיס דיפו העולמית עם ההצעה.

‏המשביר לצרכן עובדת כיום מול יותר מ-2,000 חברות במשק באמצעות כרטיס סיבוס, המספק פתרונות לצרכי מזון, ובקבוצה מקווים כי נגישות זו תפתח עבורם אפשרות למכירות מוסדיות גם של מוצרי אופיס דיפו לאותן חברות.

שביט אמר היום כי "אנו צועדים צעד משמעותי נוסף ליישום האסטרטגיה הכוללת של מועדון 365, להרחיב את קהלי היעד של המועדון ולספק לחבריו מגוון רחב ומקיף של שירותים ומוצרים. כוונתנו היא להמשיך לפתח את פעילותה של אופיס דיפו ישראל, הן בתחום הקמעונאי והן בתחום המכירה לעסקים, ואנו מעריכים כי ההכנסות יגדלו תוך 5 שנים לכמיליארד שקל. אנו נמשיך ונפעל להעמקת שיתופי-הפעולה עם מועדון הלקוחות של הקבוצה, 'קלאב 365', הכולל כיום גם את קהילת הסטודנטים בישראל".

‎‎מתכננת גיוסי הון נרחבים

‏‎לצד הרכישה, מתכננת המשביר לצרכן גיוסי כספים נרחבים, גם לקבוצה וגם לחברת-הבת - מועדון 365. מחר תגייס חברת-הבת כ-100 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, מתוך סכום של עד כחצי מיליארד שקל שהיא יכולה לגייס. למשביר לצרכן אפשרות לגייס סכום דומה.

לאחר ששביט רכש את המשביר לצרכן ב-2003, כשהחברה היתה על סף פשיטת-רגל, הוא מכוון כיום גבוה, וברשת הצהירו כי תוכניות הקבוצה שואפות לכך שהגדלת היקפי פעילותה תוביל תוך 3 שנים למכירות בהיקף של 5-10 מיליארד שקל.

למרות תוכניות ההתרחבות, מניית המשביר לצרכן לא מציפה בינתיים ערך משמעותי למשקיעים. מאז הונפקו מניותיה באמצע 2007, צמח שווי השוק של החברה ב-15% בלבד, והוא נושק היום ל-360 מיליון שקל. השורה התחתונה של הקבוצה מציגה חוסר יציבות.

‏לאחר ששביט פעל להרחבת פעילות הקבוצה, הכפילה הרשת ב-2007 את היקף ההכנסות והרווח הנקי באותה שנה ל-1.3 מיליארד שקל ו-80 מיליון שקל, בהתאמה. זאת בין היתר גם בזכות רווח הון של כ-45.5 מיליון שקל שנרשם לה מהעברת פעילות הקוסמטיקה של המשביר לידי ניו-פארם.

ב-2008 המשיכה הפעילות השוטפת לצמוח בהיקפים נאים, אולם בשורה התחתונה ירד הרווח הנקי ב-70% לכ-23.5 מיליון שקל. המגמה השלילית ברווחיות נמשכה גם ב-2009, בעקבות השקעה כושלת שביצעה ברשת האופנה ג'אמפ, והיא סיכמה שנה זו ברווח של פחות מ-7 מיליון שקל. את מחצית 2010 סיכמה המשביר לצרכן ברווח דומה.

לא נראה כי שביט מתרגש מהשינויים לרעה שחלו ברווחי הרשת, בדרכו להפוך לענק הקמעונאות שהוא מתכנן. בחברה מקווים כי לאחר ששביט הבריא את הרשת, תהליכי השינוי שהוא מעביר בקבוצה יבואו לידי ביטוי תוך שנים ספורות גם בהגדלת הרווחיות ובהצפת ערך במניה. ‏‎‎‏