"משפחה שמצאה דירה רצויה לא תירתע מעוד 0.5% במשכנתא"

שוקי בורשטיין, מנכ"ל לאומי למשכנתאות: "ייקור של 0.5% בריבית המשכנתא לא ישנה הרבה למשפחה שמצאה את הדירה שהיא רוצה" ■ רווחי הבנק זינקו ל-59 מיליון שקל ברבעון השלישי

היום (ד') פרסם בנק לאומי למשכנתאות את תוצאותיו לרבעון השלישי. הבנק מדווח על עלייה חדה ברווח שעמד על 59 מיליון שקל בהשוואה ל-29 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מתחילת השנה עמדו רווחי הבנק על 141 מיליון שקל עליה של 51% בהשוואה לאשתקד. התשואה על ההון של הבנק עלתה ל-7.5% בהשוואה ל-5.6% בתקופה המקבילה ול-5.7% בכל שנת 2009.

הרווח המימוני של הבנק עמד מתחילת השנה על 301 מיליון שקל בהשוואה ל-227 מיליון שקל אשתקד, עליה הנובעת מהעלייה בהיקף ההלוואות ובריבית בנק ישראל. הבנק לא הפריש כלל לחובות מסופקים אלא דיווח על החזר חובות שהופרשו בעבר בהיקף של 36 מיליון שקל.

"אין הפרשה לחובות מסופקים כתוצאה מהמשך השיפור במצב הכלכלי במשק שמשפיע על הלווים. יש ירידה באבטלה והלקוחות פחות מפגרים בתשלומי ההלוואות", מסביר מנכ"ל בלמ"ש שוקי בורשטיין.

בלמ"ש הוא השחקן השני בגודלו בשוק המשכנתאות עם נתח של כרבע מהשוק. מתחילת 2010 הגיע היקף הלוואות המשכנתא החדשות מכספי בנק ל-9.6 מיליארד שקל, לעומת 6.1 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה, קפיצה של 58%. היקף מחזורי המשכנתאות ירד ב-42% והגיע ל-928 מיליון שקל.

הלימות ההון של בלמ"ש עמדה על פי כללי באזל 2 על 14.9% כניסת חוזר קבוצות רכישה לתוקף הורידה את הלימות ההון ב-0.5% כאשר בבנק מדגישים כי הוראה הגדילה את מחיר האשראי לקבוצות רכישה . עוד עולה מדו"חות בלמ"ש כי האשראי לציבור של הבנק הגיע בסוף הרבעון השלישי ל-48.8 מיליארד שקל, עליה של 11.7% מסוף 2009.

הנחיות בנק ישראל משפיעות בעיקר על משקיעי הנדל"ן

- איך משפיעה ההנחיה החדשה של בנק ישראל על שוק המשכנתאות?

"להערכתי הריבית לסגמנט שההוראה חלה עליו תתייקר ב-0.5% אבל יש הרבה מאוד פסיכולוגיה. במקרה של לקוח שאינו משקיע אלא צריך את הדירה על מנת לגור בה, עליה של חצי אחוז בריבית משפיעה ברמת חשיבות נמוכה. הרי אם משפחה מצאה את הדירה אותה היא חיפשה ומתכוונת לגור בה 15 שנים קדימה, עוד 0.5% בריבית לא ישנה החלטת קנייה ולא תשפיע, בוודאי כשהשוק רותח.

- ולגבי רוכשי דירות להשקעה?

"המשקיעים הרבה יותר רגישים התייקרות של 0.5% משמעותית בייחוד שסביבת הריבית הכללית עולה ועבורם זה מרכיב משמעותי בהחלטה".

- איך השפיעו ההוראות הקודמות של בנק ישראל לגבי הגדלת הפרשה לחובות מסופקים על הלוואות ממונפות?

"צד הכלכלי ביצענו הפרשה של 8 מיליון שקל וזה כבר בא לידי ביטוי ברווח והפסד. מבחינת הלקוח זה השפיע במידה מסוימת. מי שצריך דירה כי נולדו לו עוד ילדים, שיעור המימון או גובה ריבית פחות חשוב מהצורך במקום לגור בו. צריך להבין שהבנקים עונים על צורך וביקוש של הציבור ויכולתם להשפיע על כמות המשכנתאות, לא גבוהה באופן יחסי".

עוד עולה מנתוני בנק לאומי למשכנתאות כי מספר העסקאות בדירות עלה מתחילת 2010 ב-4.5% בלבד והגיע ל-60 אלף עסקאות בדירות, 77% מהם הם בדירות יד שנייה. מאידך עלה האשראי החופשי למשכנתאות ב-42% והגיע ל-39.3 מיליארד שקל בהשוואה ל-27.6 מיליארד שקל אשתקד. האשראי לזכאי משרד השיכון ירד בתקופה זו ב-50% והסתכם בכ-400 מיליון שקל בלבד.

"העלייה בהיקפי הלוואות בהשוואה להיקפי העסקאות מוסברת בעליה במיחזורי משכנתאות של הלקוחות (הלוואה שאינה כרוכה ברכישת דירה) לצד הגדלת היקף הלוואת המשכנתא הממוצעת, שנובעת מעליה החדה במחירי הדירות, הרי מחירי הדירות עלו ב-30%-40% ולכן גם המשכנתא הממוצעת גדלה. בנוסף חלק מהלוואות נלקחות על נכס קיים. אדם שממשכן את הדירה כנכס ולוקח הלוואה כדי לשפץ דירה או לסגור חוב. צריך גם לזכור שלעיתים יש פערי זמן. אדם נטל משכנתא לפני שנתיים אבל מתחיל לשלם היום", אומר בורשטיין.