אקסלנס: קנו מניות גז; פסגות: רעידת אדמה, פגיעה בתמחור

אקסלנס: להגדיל החזקות בסקטור, מסקנות הביניים הינם התרחיש הגרוע ביותר והוא איננו כזה נוראי ■ מגדל: דלק אנרגיה מועדפת ■ כלל פיננסים: האוצר מתייחס ל"לוויתן" כתגלית מוכחת

ועדת ששינסקי הגישה אתמול (ד') את המלצות הביניים בסוגיית תמלוגי המדינה מתגליות הנפט והגז. פרסום ההמלצות הוקדם בעקבות פנייתו של זוהר גושן, יו"ר רשות ני"ע, שכן הפרסום היה אמור להתקיים בשבוע הבא.

בשותפויות הגז הטבעי והנפט נרשמת היום מגמה מעורבת, כשרציו רושמת עלייה ומנגד ישראמקו , דלק קידוחים ואבנר מאבדות גובה.

בתגובה ראשונית להמלצות אומרים כלכלני אקסלנס כי חשוב להבין שמסקנות הועדה אינן באות להתוות מדיניות לשנה שנתיים הקרובות כי אם לתקופה של עשרות שנים ולכן אין ספק שאין זה יום חג לשותפויות הגז בישראל אך גם אין זה התרחיש הנורא ביותר. מסקנות אלו מביאות בחשבון את האפשרות המתבקשת כי יהיה שינוי בתנאי השוק במהלך עשרות השנים הקרובות כאשר חלקה של המדינה קשור בד בבד עם רווחיות הפרויקטים ולא רק פונקציה של היקף ההכנסות.

באשר להנחה הרווחת כי תהיה החרגה של מאגר תמר מן המסקנות - באקסלנס מעריכים כי אין זה מקומה של הועדה לבצעה החרגה מסוג זה כי אם של המדינה, במידה וזו נתנה את התחייבותה לדבר. "בסופו של יום חשוב לזכור כי ישנה עוד דרך ארוכה עד אשר מסקנות אלו יעוגנו בחוק כך שיתכן (אם כי לא היינו מסתמכים על כך) כי עוד יינתנו הטבות למאגר תמר".

באשר להמשך פיתוח מאגר תמר, באקסלנס מעריכים כי פרסום מסקנות הביניים דווקא יקל על המשך הדרך כאשר חלק מן הערפל התפזר מהמסלול. מבחינת הבנקים, הן אלו אשר כבר מממנים את הפרויקט והן אלו אשר צפויים עוד לחתום על הסכם עם ישראמקו, פרסום המסקנות עשוי להביא לתחושת הקלה חלקית כאשר יכולת החזר המימון איננה צפויה להיפגע מן המסקנות - ההיטל יגבה רק לאחר החזר ההשקעה בתוספת 50%. כמו כן, שותפויות ים תטיס וישראמקו יפנו את מרצן לסגירת ההסכמות באשר לתמחור השימוש במתקני ים תטיס ע"י תמר.

בשורה התחתונה מציינים באקסלנס כי מסקנות הביניים של הועדה הינם התרחיש הגרוע ביותר והוא איננו כזה נוראי כאשר מפה יש רק מקום להקלות והתאמות לשלבים השונים בהם נמצאים הפרויקטים. אופן יישום היטל מביא לכך שלא צפוי שינוי משמעותי בהיקף התשלומים למדינה בשנים הראשונות להפעלתו של מאגר - משמע ההשפעה על שווים של המאגרים נמוך יחסית.

אמנם לדברי חברי הוועדה חלקם של המדינה והציבור ברווח הנקי לאחר החזר ההשקעות ממכירת הגז והנפט יעלה משיעור של כשליש לכשני שליש במאגרים רווחים יחסית אך זאת ללא ביצוע היוון על תשלומים אלו וכידוע שקל שיש לנו ביד היום איננו שווה לשקל שנקבל מחר.

למעשה, משמעות הנוסחה היא שבמאגרים בגודל בינוני/גדול יחל המיסוי לאחר 8 שנות הפקה בעוד שבמאגרים קטנים יחל תשלום המס לאחר כ-15 שנה בלבד. בסוף החודש צפויות שותפויות קידוח לוויתן להודיע האם יש גז במאגר או לא. באקסלנס ממליצים למשקיעים אשר רוצים חשיפה לסקטור הגז לקראת ההודעה לנצל את המחזורים הגבוהים הצפויים היום (וגם את הירידות) על מנת להגדיל חשיפה.

מגדל שוקי הון: דלק אנרגיה עדיפה

במגדל שוקי הון מדגישים כי המסקנות הינן מסקנות ביניים וגם עם פרסום המסקנות הסופיות בדצמבר צפויים מהלכים רבים עד להחלת מדיניות חדשה. בנוסף, על אף עמדתו המנוגדת של משרד האנרגיה והתשתיות יש לייחס חשיבות לעמדתו האגרסיבית והנחושה של משרד האוצר. זאת ועוד, גם אם יגיעו לעמק השווה, ביטול ניכוי האזילה בלבד משמעותו ירידה של כ-12% עד 15% בהכנסות מהמאגרים.

במגדל אומרים כי יחידות ההשתתפות נסחרות בפרמיה גבוהה לעומת מניית דלק אנרגיה . פער זה עשוי לנבוע מהחשש לעליית שיעור המס החל כרגע בעיקר על דלק אנרגיה. וועדת ששינסקי לא הבדילה בין שתי ישויות מס אלו "ואנו מעריכים כי רק לאחר גיבוש החלטה סופית תיתן רשות המס את דעתה על כך. אנו ממשיכים להמליץ בשלב זה על השקעה בדלק אנרגיה לעומת השקעה בשותפויות".

כלל פיננסים: האוצר מתייחס ללוויתן כתגלית מוכחת

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, מציין בתגובה כי התרחיש הסביר הינו הקלה במסקנות שפורסמו, כלומר המסקנות יתקבלו אולם רק לאחר שינויים כלשהם. "לא ברור אם היטל המס יחול על השותפויות בתוספת מס חברות. לפי הבנתנו את הפרסום אין הכוונה לכפל מס מסוג זה מאחר שמדובר בפרויקטים תחת שותפויות ולא חברות. אנו מצפים כי הדו"ח ביום שני יהיה יותר ברור בעניין זה".

בנוגע לפרסום כי גבולות ההיטל לא יכללו מתקני יצוא אומר זר כי מדובר במסקנה מפתיעה לעידוד היצוא המפלה את תמר. בשלב זה לא ברור איך זה ישפיע על "לוויתן". "האמירה לפיהן מול חופי ישראל נתגלו תגליות גדולות בקנה מידה עולמי, בלשון רבים, מתייחסת ל'לוויתן' כתגלית. 'לוויתן' מצוי בשלב קידוח ויתכן שהינו בדרך לתגלית".

פסגות: רעידת אדמה

כלכלני פסגות מציינים בתגובה כי במידה וההמלצות יתקבלו, הרי שהפגיעה הצפויה בתמחור מאגרי הגז הנוכחיים גבוהה ביותר. שרשור ההחלטות באופן מלא ליחידות ההשתתפות מוביל לפגיעה של עשרות אחוזים בשוויין. "לכך יש כמובן להוסיף את העובדה כי בעיננו, כבר תחת משטר המס הנוכחי, מחירי השותפויות מקבוצת דלק כבר מתמחרים הצלחה ויותר מכך לפחות בכל הנוגע לתגלית גז בלווייתן".

לאור זאת הגיעו בפסגות למסקנה כי בתנאים אלו רמת הסיכון גוברת על הסיכוי ומורידים את ההמלצות ל"תשואת חסר" לאבנר, לדלק קידוחים ולדלק אנרגיה. לגבי ישראמקו, "מחירה בשוק אינו מתמחר "חלומות" אולם לאור העלייה ברמת הסיכון ופוטנציאל הפגיעה אנו מורידים המלצתנו לתשואת שוק".