טורבוביץ' רותח: "מסקנות ששינסקי - מס על הצלחה מקנאה"

יו"ר דלק אנרגיה ל"גלובס": "יום אבל לישראלים, חג למצרים" ■ "שטייניץ אומר שיש בין יזמי הגז אנשים עשירים פי אלף מבני תמותה כמוהו. התגנב ללבי החשש שיש פה קנאה וצרות עין"

"סיכול ממוקד", כך מכנה היום ד"ר יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה את המלצות ועדת ששינסקי שפורסמו אתמול. בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על העוול שנעשה לתעשיית הנפט ומבהיר: גם קופת המדינה תצא מופסדת.

בכירי קבוצת דלק קיוו עד הרגע האחרון שמאגר תמר יישאר "מחוץ למשחק" ושהעלאת התמלוגים והמיסוי לא תחול עליו. הציפיות האלה, כידוע, התבדו. לא רק תמר, אפילו שדה Mari-B המתרוקן של קבוצת ים תטיס ספגה את נחת זרועה של הוועדה. "כשאומרים לי שימיתו אותי בחרב, בחבל או ברובה, אני אומר שלא חשובה הדרך, חשובה התוצאה", אומר היום טורבוביץ'. "נעשה פה סיכול ממוקד של תעשיית ינוקא, שיש לה סיכוי להפוך לבריח התיכון של המשק הישראלי.

"במקום שנעבוד על הקמת תעשיית גז שתתרום לאזרחי המדינה בכל כך הרבה תחומי חיינו, מחליטים להמר על המיזם בשביל להשביע צרכים פוליטיים קצרי טווח", אומר טורבוביץ'. אי-אפשר להבין מה אצה לו הדרך לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שהוא מקדם ומאיץ את מכירות הגז המצרי לישראל על חשבון הפקת גז כחול לבן. תלות ישראלית בגז מצרי היא לא מתכון טוב לשום דבר. זה יום אבל לגז הישראלי ולאזרחי המדינה ויום חג לגז המצרי ולאזרחי מצרים".

- שר האוצר אמר אתמול שאין קשר בין הגז המצרי לגז הישראלי.

"הגז המצרי הוא הסיפור כולו. אנחנו יודעים שממשלת מצרים מסבסדת את הגז המצרי לצריכה מקומית. היום גילינו, להפתעתנו, שגם ממשלת ישראל מתעקשת לסבסד את הגז המצרי לצריכה ישראלית ועכשיו פותחים במבצע להגדלת הסבסוד הזה ביותר מכפליים. אם תחפש היגיון במהלך לא תוכל למצוא".

- תוכל להסביר?

"אני והגז המצרי עומדים על קו הזינוק ומתמודדים על לקוחות ישראלים כמו חברת חשמל, כי"ל, נשר בתי הזיקוק. רגע לפני שמתחיל המרוץ בא שר האוצר ומטיל משקולות כבדות על המתחרה הישראלי. כפי שאמר שטייניץ בעצמו, הנטל יעלה ביותר מפי שניים מ-30% ל-66%. עכשיו אומרים לי רוצו ביחד. אז המתחרה יגיע ללקוח ואני אגיע למשרד האוצר".

- פרופ' ששינסקי נשמע אתמול מודאג יותר מהאפשרות שאתם תישארו ספק יחיד. הטענה שהכוח של דלק מהווה איום על התחרות נשמעת מצד רבים.

"אנחנו בעד תחרות חופשית והוגנת. בכל תחרות כזו נדע להתמודד והוכחנו זאת כאשר סיפקנו במשך 6 שנים כמעט את מלוא צורכי המשק לגז טבעי במחיר נמוך לאין ערוך מהמקובל בעולם ומבלי שלרגע אחד תושבת אספקת הגז. ואכן, המשק חסך 39 מיליארד שקל להוצאות האנרגיה לייצור חשמל ונהנה מירידת תעריפים משמעותית של חשמל ומים, ומשיפור איכות הסביבה".

- אז לטענתך פשוט לא סולחים לכם על ההצלחה?

"שמעתי אתמול את שר האוצר אומר שיש בין יזמי הגז אנשים שהם עשירים פי אלף ואפילו פי רבבה מבני תמותה רגילים כמוהו. התגנב ללבי החשש שמא יש פה זרעים של קנאה וצרות עין באלה שהצליחו. אני מסרב להאמין".

- האם תשובה לא הפך למיליארדר כתוצאה מהתגליות?

"אינני יודע ובוודאי שעיני אינה צרה בהצלחתו. אגב, תשובה מחזיק בשרשור במאגר תמר, לדוגמה, בפחות מ-10%, ואילו עיקר המאגר מוחזק בידי משקיעים מוסדיים, קרנות הפנסיה של עם ישראל ומשקיעים זרים".

- ומה דעתך על המיליארדים שמעריכים שיזרמו לקופה הציבורית כתוצאה מקבלת המלצות הוועדה".

"הסכומים האלה דמיוניים. הם פרי רוחם של קוראים בקפה ואין להם שום אחיזה במציאות. למעשה, המהלך המתוכנן על ידי משרד האוצר, גם אם יצליח לממשו, יביא לפגיעה בהכנסות המדינה ולא להיפך. צריך לזכור שכל דולר גז ישראלי משלם היום חצי דולר בחזרה לממשלה. כל דולר גז מצרי שנמכר בישראל לא משלם כלום לממשלת ישראל. משלמי חשבון החשמל בישראל מסבסדים את אזרחי מצרים".

ברקע הראיון עם טורבוביץ' עומד המו"מ עם החברה לישראל על הסכם לאספקת גז עבור שלוש החברות הבנות של הקבוצה: בזן, מפעלי כי"ל ותחנת הכוח העתידית במישור רותם. היקף העסקה עשוי להגיע לכ-8 מיליארד דולר על פני 15 שנה. המו"מ, שהחל לפני כשנה וחצי, נמצא בימים אלה בשלבים מכריעים והתחרות בין דלק לספק הגז המצרי, חברת EMG, צמודה.

- האם אתם חוששים שתפסידו את העסקה ל-EMG אם יאומצו מסקנות הביניים של ששינסקי?

"אנחנו ועם ישראל עלולים לאבד לקוח ישראלי גדול שעלול להפנות לנו עורף, ולחתום הסכם אספקה עם החברה המצרית. אנחנו נפסיד בענק, כי גם נאבד נתח שוק גדול להרבה שנים לטובת המצרים, וגם יהיה עוד יותר בלתי אפשרי לממן את פרויקט תמר. המדינה תפסיד גם היא, כי מיליארדי דולרים של כספי מסים ותמלוגים לא יגיעו אליה, אלא למצרים. למעשה, כל מה שמשרד האוצר חשב שהוא יוכל להרוויח כתוצאה מהעלאת המיסוי יימחק ויותר.

- אתה באמת מאמין שלקוח גדול כמו חברת חשמל או החברה לישראל ישים את כל הביצים בסל אחד ויסתמך על EMG?

"אני רוצה להאמין שהחברה לישראל, בהנהגתו של עידן עופר, אכן תגלה אורך רוח וכאשר תרצה לסכם עסקה, היא תעשה זאת איתנו. הוכחנו שאנחנו הספק האמין והתחרותי היחיד. אני גם מאמין שלבסוף המדינה תנהג גם איתנו וגם איתם בהגינות, ולא תפגע בהתחייבויותיה המשפטיות. אם נאבד חוזים, וכאן כל חוזה הוא ארוך טווח ונמדד במיליארדי דולרים, נוכל לדעת בדיוק כמה כסף עלה ד"ר יובל שטייניץ למדינה.

- זה נשמע כמו איום. אתם בדרך לבית המשפט?

"ברור שאנחנו כחברות ציבוריות נעשה כל שאפשר כדי שיימנע הצורך לפנות לערכאות. אנחנו גם נדבר על לבה של שותפתנו האמריקנית, חברת האנרגיה הבינ"ל היחידה הפועלת בישראל, שלא תפנה לערכאות בינ"ל. ההחלטה בעניין היא כמובן שלה, ושלה בלבד".

"הלכו רחוק מדי"

במחלוקת שנתגלעה בין משרדי האוצר והתשתיות, יכריע ככל הנראה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בינתיים, הגיבו בכירים בדלק לפרסום מסקנות ועדת ששינסקי בהצהרות דרמטיות על קץ חלום הגז הישראלי. טורבוביץ' עצמו משוכנע שמסקנות הוועדה לא יאומצו בסופו של דבר. "הם הלכו הרבה גשרים רחוק מדי", הוא אומר.

"ההמלצות הן קיצוניות. הוועדה נסחפה בהלך רוח ציבורי שיצרו גורמים אינטרסנטים ואחרים שנסחפו אחריהם מבלי להבין את המשמעויות. דבר דומה קרה רק לאחרונה באוסטרליה ששם ראש הממשלה נאלץ לוותר על כסאו אחרי שהחליט ללכת על קו פופוליסטי שביקש להגדיל משמעותית את המיסוי על משאבי טבע. שם עוד דובר על תעשייה ותיקה ולא על תעשיית ינוקא. הבעיה היא שבמהלך תקופת האי-ודאות שיצר משרד האוצר עלולים להיגרם נזקים בלתי-הפיכים. האחריות כלפי אזרחי מדינת ישראל, צרכני החשמל והגז ומאות אלפי משקיעים מחייבים להביא לסיום של הסאגה הזו כמה שיותר מהר".

- בימים האחרונים התפרסמו ידיעות על כך שהבנקים הזרים שוקלים מחדש את המימון לתמר. עד כמה בעיניך האיום הזה רציני?

"אני שומע את חברי פרופ' ששינסקי אומר ש''החישובים של הוועדה מראים שלא תהיה ליזמים כל בעיה לממן את פרויקט תמר', וכך גם אומרים הבנקים הזרים המממנים. שומע, ואוזניי ממאנות להאמין - הוועדה מעולם לא ראתה את המודל הפיננסי של תמר, הוא נמצא רק אצלנו ואצל הבנקים, ומעולם לא התבקשנו להעביר אותו לוועדה. המודל הוא מורכב, אבל כבר הרצה ראשונית של מה שניתן היה להבין שאלה המלצות הוועדה, מלמדת על פגיעה אנושה ביכולת לממן את תמר.

"זו הבעיה בדיוק, עד שהוועדה תלמד את החומר יעברו חודשים, והפרויקט הענק הזה, בהיקף השקעה שלא היה מעולם בארץ, לא יכול לסבול את העיכוב הזה. הכול מתוכנן כך שהפרויקט יסתיים במועד שהמדינה צריכה את הגז, סוף 2012, אבל בדרך נס, אם משרד האוצר תוקע מקלות בגלגלי הפרויקט, הוא אמנם ייתקע".

"חריגה מהמנדט"

- ששינסקי ושר האוצר התייחסו למסקנות במונחים של תיקון עוול היסטורי, וטענו שמדובר בהסדר שמצרף את ישראל לקבוצת המדינות המתוקנות בעולם. אתה לא מוצא בדו"ח הזה שום נקודה חיובית?

"ועדת ששינסקי רשמה חמישה תקדימים, ולצערי, כל אחד מהם גרוע מחברו. הראשון, ועדה ציבורית מוציאה דו"ח בלי שטרחה לשמוע את התעשייה הנוגעת לדבר - לא החלפנו עם הוועדה מילה או חצי מילה. המדינה היא שותף שלי, אבל כשיש בינינו מחלוקת היא גם הבורר וגם המוציא לפועל ומבלי שלי יש אפילו זכות טיעון, או יותר נכון צעקה. השני, הוועדה מתעלמת לחלוטין מכתב המינוי שלה וחורגת ממנו, ואפילו לא טורחת להסביר את פשר החריגה מהמנדט שלה, שבפירוש הורה להתייחס לתגליות גז חדשות. השלישי, הוועדה למעשה קובעת שתוצרת כחול לבן תופלה לרעה לעומת הגז המצרי הזוכה לפטור מוחלט ממסים, והיא מגדילה את ההפליה ביותר מכפליים, אבל לא אומרת על כך דבר. הרביעי, הוועדה ממליצה שמי שמרוויח יותר ישלם 'קנס הצלחה' גדל והולך. אם השיטה הזאת תאומץ, זה פשוט סופה של מערכת היוזמה הפרטית, שעד כה חשבנו שאנו פועלים בה, כמו שאר המדינות שאנחנו שואפים להידמות להן.

"זהו תהליך שאין לו סוף: וורן באפט הרוויח על השקעתו בישקר יותר משתכנן, אז יבוטלו ההטבות שהמפעל קיבל ויוטל מס חדש לקיזוז רווח מעל הסביר בעיני פקיד כזה או אחר? אותו דבר לגבי כביש חוצה ישראל, צ'ק פוינט וכל שאר סיפורי ההצלחה. אל דאגה, סיפורי הכישלון לא יושפעו!"