"מדברים על טייקונים, אך ששינסקי פוגע גם באנשים פרטיים"

מומחי מיסוי: המלצות ועדת ששינסקי ישנו את ענף הנפט והגז בישראל

המלצות ועדת ששינסקי מעוררות לא מעט השלכות מיסוי הנוגעות לחברות בתחום החיפוש וההפקה של גז ונפט. אף שטרם פורסם הדו"ח המלא, מומחי מיסוי טוענים שכבר אפשר לקבוע שהוועדה עומדת לשנות לחלוטין את תחום הגז והנפט בישראל.

1 האם ההחלטה להטיל מס פרוגרסיבי על פרויקטים היא חוקית?

לדברי ירון אלי, עו"ד ויועץ מס ממחלקת המסים במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', ההחלטה להטיל מס פרוגרסיבי בשיעור של בין 20% ל-60% תביא בהכרח להפחתת הרווחיות בענף: "הוועדה מעוניינת להטיל מס פרוגרסיבי שייקבע בהתאם לרווחיות הפרויקט. שיעור המס שמוטל היום על החברות הוא קבוע: חברה שמרוויחה מאה שקל משלמת אותו אחוז מס שמשלמת חברה שמרוויחה מיליארד דולר. כעת מבקשת הוועדה להעלות את המס ביחס לפרויקטים רווחיים יותר, וזו החלטה שמנוגדת לעיקרון הבסיסי בדיני המס בישראל ביחס למיסוי חברות. ההחלטה הזאת תביא בהכרח לכך שהחברה תהיה פחות כדאית. מיסוי פרוגרסיבי מופעל כיום רק על יחידים ולא על חברות, וישראל עומדת להיות היחידה בעולם שתמסה באופן כזה".

2 האם ההחלטה להשאיר את אחוז התמלוגים ללא שינוי נכונה מבחינת מיסוי?

"הוועדה מעוניינת להשאיר את שיעור התמלוגים ללא שינוי, בנוסף לכל מס אחר שיוטל", אומר אלי ומוסיף: "ההחלטה להמשיך ולגבות תמלוגים היא בעייתית, מכיוון שהמשמעות העיקרית היא שייגבה היטל שאין לו קשר בהכרח לרווחיות החברה. תמלוגים משלמים על מחזור עסקי, ומס, כפי שנקבע בהמלצות הוועדה, משלמים על רווחיות. ההחלטה להשאיר את התמלוגים על כנם פוגעת באורח לא תקין בענף, לכן יש צורך לבטל את התמלוגים לחלוטין. המדינה צריכה להחליט אם להטיל מס או לגבות תמלוגים".

3 האם ביטול ניכוי האזילה יוביל לגביית מס גבוהה יותר?

"אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה היא לבטל את ניכוי האזילה, הטבה שהוענקה לענף חיפושי הנפט והגז, כך ש-27.5% מהתפוקות יוכרו כהוצאה ומקטינים בכך את חבות המס הרגילה", אומר רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton, שמכהן גם כמפקח וכנאמן של שותפות אבנר גז ונפט, וכנאמן של שותפות דלק. הניכוי הוא למעשה הדרך לקבל הוצאות על פחת והחזרים על הוצאות חיפוש וקידוח. לדברי בלומנטל, החלטה על ביטול הניכוי לצד ההחלטה להעלות את המס על החברות, תהווה פגיעה קשה: "אם יש פחות הוצאה לדרוש, החברה הופכת רווחית יותר ומכאן שגם המס שהיא תשלם למדינה יעלה".

4 חוסר בהירות באשר להשלכות המיסוי על יחידות השתתפות

"הנוסח הנוכחי שפרסמה הוועדה אינו מבהיר די הצורך את השלכות המיסוי על יחידות ההשתתפות", אומר אלי ומזכיר כי בהקשר הזה החליטו ישראמקו ודלק קידוחים לפרסם דו"ח מידי בבורסה על כך: "החשש הוא שייגבה יותר מס מיחידים, גם על אנשים פרטיים שהם משקיעים בבורסה". בלומנטל מזכיר כי אחוז עצום מתוך התגליות נמצא דווקא בידי הציבור ולא בידי בעלי השליטה: "כולם מדברים על הטייקונים שמחזיקים במשאב וגורפים הון עצום בעוד המדינה מפסידה, אבל כמעט ולא מזכירים שהשינוי פוגע גם בפרטיים ובציבור המשקיעים. הוא פוגע בחבילה של אנשים שהם משקיעים שלקחו סיכון לא מבוטל וחשוב לזכור את זה".