יצירתיות: משקיעי גבעות עולם מגייסים עובר למאבק בששינסקי

מייל אנונימי-פיקטיבי שנכתב כביכול בידי עובר אנושי, נחת היום בתיבת הדואר של אתר "גלובס" ■ הטקסט לווה בתמונת אולטרה-סאונד של העובר בשמו כביכול נכתבו הדברים

למערכת אתר "גלובס" הגיע הבוקר (ג') מייל אנונימי שכותרתו "מכתב פתוח מהמשקיע הקטן ביותר בעולם לראש הממשלה". למייל צורפה תמונת אולטרסאונד ובה מופיע עובר אנושי. המייל הוא כביכול מכתב לנתניהו מאותו עובר, שאביו, כך נרמז, משקיע במניות גז ונפט.

לפורום גבעות באתר "גלובס" - לחצו כאן

המייל נפתח בציטוט: "מי שפרע מאנשי דור המבול, ומאנשי דור הפלגה, ומאנשי סדום ועמורה, וממצרים שטבעו בים, הוא ייפרע ממי שאינו עומד בדיבורו". ואז בא הטקסט להלן, לכאורה מפיו של העובר:

"אתה עדיין לא ראש הממשלה שלי, ואני בכלל לא יודע איך קוראים לי, אבל או-טו-טו בחודש הקרוב אני אמור לצאת לאוויר העולם ואני המשקיע הקטן ביותר בעולם בנפט וגז.

"אצלנו במשפחה זה פשוט בגנים: שני ההורים שלי משקיעים בנפט וגז, וגם סבא וסבתא משני הצדדים, הדודים והדודות, ואפילו הסבתא-רבא. כמונו יש 100,000 משקיעים קטנים בנפט וגז בישראל, משפחות רבות שהשקיעו את חסכונות חייהם בנפט וגז. לעיתים קרובות, ההשקעה הזו היא פשוט קרן הפנסיה שלהם.

"אין לי הכלים לדעת, בוודאי שלא בבטן אמי, אם הוועדה עשתה עבודה שטחית או עבודה מושחתת. עובדה היא שהמפסידים הגדולים מהמס הרצחני הם לא הטייקונים, אלא - (הפתעה, הפתעה!) - המשקיעים הקטנים. וההסבר לכך הוא כל כך פשוט, שפשוט קשה להאמין שהוא נעלם מעיני הוועדה.

"כל שותפויות הנפט בארץ מורכבות לפי חוק משותף כללי, שהוא בעל ההון והיזם (בכינוי הגנאי שלכם, הטייקון), ומשותף מוגבל, הלא הוא הציבור הרחב. לפי הסכם השותפות השותף הכללי, מר טייקון בשבילכם, זכאי ל"תמלוג-על" קבוע באחוזים, מרווחי השותפות. הבנתם!? מ-ר-ו-ו-ח-י השותפות. כלומר, כל נטל המס נופל על השותף המוגבל, כי השותף הכללי מקבל אחוז קבוע מהרווחים אחרי המס.

"אתם הבנתם את זה? בואו ניתן דוגמא אחת להמחשה, שמאוד קרובה לליבה (ולכיסה) של משפחתי: על 'מערך הנפט הפלאוזוני של השקע הפלמירי של המזרח התיכון' שמעת? לא. אבל, זהו אזור הפקת נפט וגז מהחשובים בעולם. בסוריה, חצי דקה מכאן במונחים גיאולוגיים, מפיקים ענקים בינלאומיים כמיליון חביות נפט ביום מאותה שכבה. לפני 20 שנה הגיעה קבוצה של גיאולוגים ומדענים עולים, יוצאי תעשיית הנפט של ברה"מ, ויצאה נגד הדוגמה ששלטה בעולם הגיאולוגיה בארץ, שהמאגר הזה פשוט לא קיים כאן. אף אחד לא האמין להם, חוץ מסבא שלי ואחרים, שהשקיעו בהם לאורך השנים, בסיכון עצום.

"למרבה ההפתעה, הם צדקו. הם הצליחו להוציא נפט מהשכבה הכל-כך קריטית הזאת, והם מאמינים שהם יוציאו עוד, והרבה. הסיכון עדיין לא מבוטל, אבל גם הפוטנציאל בשדה של 2 מיליארד חביות נפט עצום.

"אבל, לפי ועדת ששינסקי, אפילו אם הם יקצרו את הפירות, ציבור המשקיעים יידפק. למה? תוך שנה יגיעו ל-66.6% תמלוג למדינה (הוצאות הקידוח ביבשה הן זניחות ביחס לקידוח ימי), וגם 20.5% "תמלוג העל" לשותף הכללי (לפי הסכם השותפות).

"אז מה נשאר? סך הכל, לפי הוועדה ישאר לציבור, שהוציא 100% מהוצאות הפיתוח (מאות מליוני שקלים), 13% בלבד (!) מהשקעתו. בכוונה לא הזכרתי את שם השותפות עד כה, אבל אני רוצה לשאול: האם שר האוצר היה מוכן לסכן שקל מכספו בגבעות עולם, או שהוא רק מוכן לגזול את הרווחים?

"אנחנו המשקיעים הקטנים מוכנים לקחת סיכונים שאף משקיע מוסדי בשוק לא לוקח (המדינה?! הצחקתם אותי). מעולם לא היינו מיליונרים, רמת החיים שלנו היא לגמרי ממוצעת, אבל בתיק ההשקעות שלנו בשנים האחרונות היו עשרות חברות ביומד, הייטק, וייזמות ישראלית בעולם, שאף משקיע מוסדי לא היה מוכן להשקיע בהן.

"לעיתים החברות הללו המריאו והרווחנו יפה, ולעיתים ספגנו הפסדים כואבים. אבל, תמיד המשכנו להשקיע ולהאמין בחלום היזמות הישראלית. כך גם הגענו להשקעה בנפט וגז, בשנים שעל פחות מכך אישפזו אנשים באברבנאל. וכך בשנים האחרונות חלק ניכר מההון שלנו, ושל כלל המשקיעים הקטנים לוקחי הסיכונים בישראל, התרכז בפיתוח תעשיית האנרגיה.

"53% מההשקעות בתחום האנרגיה הן של הציבור, ובשותפויות רבות (כמו אצלנו) מעל90%. זוהי קרן ההון סיכון האמיתית של מדינת ישראל. אם תטיל על תשובה מס של 87% הוא יסתדר, אבל אנחנו, המשקיעים הקטנים, נסתדר הרבה פחות. אתה בטוח שאתה רוצה לשחוט את התרנגולת שמטילה לך ביצי זהב? אתה יודע שיזם ישראלי שנתקע בלי כסף, מבריק כמה שיהיה, הוא כמו ציפור בלי כנפיים? ובכלל, זה נראה לך מוסרי לגזול את רוב רובה של השקעתנו, רק כי כי אתה יכול?!

"אדוני ראש הממשלה, לדעתי אתה פשוט עדיין לא מודע לרמות הזעם שנצפו בפורומי האנרגיה השונים באינטרנט (רק אצלנו, בפורום, יש 15,000 גולשים ייחודיים בחודש). המשקיעים בנפט וגז הם ציבור למוד אכזבות באמת, אבל כעס כזה לא נראה שם שנים. אנשים מיושבים בדעתם, הגונים ומוערכים בפורום, בעלי משפחות, סבים מזוקנים, שמוכנים היום לאכול את שטייניץ חי. כן, אנחנו מרגישים היום נגזלים. המדינה שלנו רימתה אותנו ושיקרה לנו. שר האוצר נוהג בנו כאחרון הפריצים. אמא שלו לא לימדה אותו שהתחייבויות צריך לכבד?

"אנחנו משקיעים ציונים, אבל גם משקיעים רציונליים. גם אני אהיה משקיע קטן, כי אצלנו במשפחה זה בדם. אבל וורן באפט כל הזמן לוחש שיש עדיין הזדמנויות מצויינות בבורסה האמריקאית. המשק הישראלי גם ככה ירוויח עשרות מיליארדים מתעשיית האנרגיה. אדוני ראש הממשלה, אל תהיה חמדן. אל תרמוס את המשקיעים הקטנים בנפט וגז".