מרדוק ורוטשילד ישקיעו במיזם להפקת נפט בעמק האלה

שני הטייקונים רכשו 11% ממניות IDI שמחזיקה בזיכיון להפיק נפט מפצלי שמן בחבל עדולם הפיילוט שצפוי להתחיל בקרוב מעורר התנגדויות תושבים מקומיים כיו"ר החברה משמש אפי איתם

איל התקשורת רופרט מרדוק והלורד ג'ייקוב רוטשילד ישקיעו ביוזמה להפקת נפט מפצלי שמן בחבל עדולם. השניים רכשו בשבוע שעבר בחלקים שווים 11% מחברת ג'יני אנרג'י האמריקנית תמורת 11 מיליון דולר.

ג'יני, מקבוצת IDT, היא חברת האם של IEI, תאגיד המחזיק בזכויות לכריית פצלי שמן באזור חבל עדולם ועמק האלה במטה יהודה. החברה מאמינה שהטכנולוגיה שהיא מפתחת תוכל לשחרר את העולם מהתלות בנפט הערבי ותהפוך את ישראל למעצמה בעלת פוטנציאל להפקת 300 מיליארד חביות נפט לא-קונבנציונליות בעלות של עד 40 דולר לחבית.

"התקדמות טכנולוגית יפה"

המגעים עם רוטשילד ומרדוק החלו לפני כחצי שנה ובמהלכם ביקר רוטשילד בישראל. ג'יני שותפה בפרויקטים דומים גם בקולורדו ובמונגוליה, אך לדברי נשיא החברה, השר לשעבר אפי איתם, הכסף שהשקיעו רוטשילד ומרדוק "צבוע" עבור הפרויקט הישראלי.

בשיחה עם "גלובס" אמר איתם כי החברה מקווה לקבל בימים הקרובים את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לעריכת פיילוט על שטח של כ-6 דונם בעמק האלה.

יש לציין כי היוזמה מעוררת התנגדות רבה מצד תושבים באזור, החוששים מפני ההשלכות הסביבתיות שיהיו לקידוחים. לטענתם, התוכנית תפגע בערכי הנוף והטבע של חבל עדולם ובתעשיית היקבים באזור, שזכה לכינוי פרובאנס הישראלי.

בהתייחס לטענות התושבים בדבר הנזקים הסביבתיים שעלולים להיגרם כתוצאה מהמיזם, אמר איתם כי רוטשילד השתכנע כי למיזם לא יהיו השלכות סביבתיות, לפחות בשלב הפיילוט. "לרוטשילד יש רקע רב בפעילות למען איכות הסביבה. הוא שאל הרבה מאוד שאלות בנושא והשתכנע שאחרי שנסיים את הפיילוט בעוד שנתיים יישארו מעט מאוד סימני שאלה".

רוטשילד אמר כי "הישגיו של מרדוק מדברים בעד עצמם, ואנחנו שמחים מאוד שהוא הסכים להיות שותף שלנו. ג'יני עשתה התקדמות טכנולוגית יפה בדרך לניצול פצלי השמן במרבצים העצומים בעולם, באופן שיוכל לשנות את העתיד של ישראל, של המזרח התיכון ושל בעלי בריתנו בעולם".

מרדוק אמר כי עסק כל חייו בתחום התקשורת, אולם "אם מאמציה של ג'יני בתחום הפקת הנפט מפצלי שמן יצליחו, כפי שאני מאמין, הרי שהחדשות בעשורים הקרובים יבואו מעולם משגשג, דמוקרטי ובטוח יותר".

300 מעלות

רוטשילד (73), ראש השלוחה האנגלית של משפחת רוטשילד עומד בראש קבוצת ביטוח הקרויה על שמו ומכהן כיו"ר חברת השקעות RIT קפיטל פרטנרס הנסחרת בבורסת לונדון לפי שווי שוק של 1.7 מיליארד ליש"ט. בנוסף, הוא עומד בראש חברת השקעות המשפחתית Five Arrows והקרן הפילנתרופית "יד הנדיב".

מרדוק (80) הוא בעליו של תאגיד התקשורת הבינלאומי ניוז קורפ, השולט בין היתר ברשת הטלוויזיה פוקס ניוז, בעיתונים "וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו יורק פוסט" ובהוצאה לאור "הארפרס קולינס".

IEI, בניהולו של תא"ל (מיל') רליק שפיר, קיבלה ביולי 2008 רישיון ממשרד התשתיות הלאומיות להפקת פצלי שמן באזור ששטחו 238 קמ"ר בחבל עדולם. החברה אמורה להתחיל באמצע 2011 בפיילוט באזור עמק האלה.

במהלך הניסוי מקווים לייצר כ-500 חביות נפט. מסגרת הפיילוט יחוממו במשך שנתיים שכבות קרקע בעומק 300 מטר המכילות פצלי שמן לטמפרטורה של מעל 300 מעלות צלזיוס.