איילנד בהתבטאות נדירה בשידור חי לגלובס TV: "אני רואה פוטנציאל נפט אמיתי בגבעות; מאוד אופטימי"

(עדכון) - רווחי עתק מתמר? איילנד ותא"ל פייג מזהירים מתקיפת טילים, מל"טים וסירות נפץ באסדות ■ טורבוביץ': "המלצות ששינסקי - הלאמה קיצונית"

אתר "גלובס" העביר בשידור חי פאנל מהמכון למחקרי ביטחון לאומי שכותרתו "תגליות הגז הטבעי: השלכות אסטרטגיות", בו נושאים דברים, בין היתר, יו"ר דלק אנרגיה יורם טורבוביץ', שר התשתיות עוזי לנדאו וגם גיורא איילנד - בהופעה פומבית ראשונה מאז מונה ליועץ אסטרטגי בשותפות חיפושי הנפט גבעות לאחרונה. איילנד אף ענה על שאלות "גלובס" בשידור חי.

"האיסלאם הרדיקלי הופך להיות קיצוני יותר ואלים יותר", אמר לנדאו בתחילת דבריו, תוך שהוא מתייחס לאיומים על תגליות הגז של ישראל שהגיעו בעבר מכיוון חיזבאללה ולבנון. "אנחנו נמצאים בתהליך היסטורי. ארה"ב מחליפה דיפלומטיה בדיפלומטיה של אי הפעלת כוח, גם על חשבון בעלי ההון. אנחנו צריכים לראות איך בתהליך הזה שומרים על פיתוח וביטחון אנרגטי - אספקה בטוחה ובמחיר סביר, ומוגנת ממשבר".

לנדאו ביקש לצנן את ההתלהבות מתגליות הגז ואמר: "לישראל יש ביד שדה אחד - 'תמר' - הוא יכול להספיק למדינה ל-30 שנה. שדה שני הוא 'לוויתן' - יש בו סיכויים לגז אך זה עוד לא ביד, זה על העץ".

בשלב זה קטעו נוכחים בקהל את נאומו של לנדאו, הניפו שלטים וקראו לעברו קריאות כגון: "אתה נותן לשרי אריסון להרוג אותך". על השלטים נכתב: "האוצר וששינסקי מוכרים אותנו לתאגידים זרים בחסות ארה"ב" ו"700 מיליארד דולר חלקי 2 מיליון משקי בית בישראל שווה מיליון וחצי דולר למשפחה - ו-62% מזה גונבת נובל אנרג'י". לנדאו ענה להם: "עם כל הכבוד, אתם רוצים תשובה - שבו במקום וקבלו תשובה. בואו נמשיך". אנשי הביטחון הוציאו את המפגינים החוצה ולנדאו המשיך בנאומו.

לנדאו המשיך לתקוף את המלצות הביניים של ועדת ששינסקי וחזר על דברים שאמר בימים האחרונים, לפיהם ההמלצות מעכבות את פיתוח "תמר": "יש בעיה בוועדת ששינסקי - היא מעכבת את התהליך. הנושא המכריע הוא מימון. אם מסקנות הוועדה הן שרק בעוד 15 שנה המדינה תראה את הגוש הראשון של התמלוגים - אז למה בכלל ועדת ששינסקי עכשיו? יכולנו לעשות זאת בעוד שנה-שנתיים. שששינסקי ייקח את החודשים שלו, ינתח את הנתונים ויתאים אותם לתנאים המיוחדים שלנו".

לנדאו קרא שוב לרה"מ נתניהו להתערב ולמצוא "פתרונות לבעיית המימון כבר עכשיו". הוא לא פסח על ההזדמנות לשגר עקיצה לעבר שר האוצר יובל שטייניץ, שאמר שוב ושוב כי מגיע לעם ישראל ליהנות מתגליות הגז, ואמר: "אני שומע שאומרים שמגיע לעם ליהנות מהגז אבל מגיע לעם גם ליהנות מחשמל זול וזה אומר לאפשר זרימת הגז. מי שדואג לעם - שיאפשר את פיתוח 'תמר'. אם נמצא ב'לוויתן' את מה שמקווים שנמצא - גם בכמויות קטנות יותר - אנחנו ניפתח לשווקים חדשים. יש לכך השלכות גיאופוליטיות".

טורבוביץ': "המלצות ששינסקי - הלאמה קיצונית"

כבר בתחילת נאומו תקף טורבוביץ' את ששינסקי ואמר: "מסקנות ועדת ששינסקי לא הגיוניות בעליל והן מהוות הלאמה קיצונית ללא כל תמורה. אם הוועדה תחשוב לעומק ותדבר איתנו היא תגיע למסקנות הגיוניות יותר".

טורבוביץ' התייחס גם לדיווחים שענקית הגז הרוסית גזפרום תיכנס להשקעה בישראל ואמר: "טורבוביץ': "אני מניח שגזפרום עשויה לחכות לתוצאות מ'לוויתן' וכניסה שלה לישראל היא אתגר גדול לקובעי המדיניות. זה יהיה מאוד מעניין אם היא תיכנס לישראל".

איילנד, לו עבר ביטחוני עשיר, דיבר על האיומים האסטרטגיים על מתקני הגז של ישראל ואבטחת המתקנים הימיים של הפקת הגז. "חיזבאללה בדרך להשיג טילים עם דיוק של 10 מטרים ומטה מכל מטרה בת"א", אמר איילנד. "על מה הם יירו? על מטרות של תשתיות לאומיות, כולל אסדות נפט. המתקנים הימיים להפקת הגז מאוד פגיעים ודליקים. כולם במדינה מתנערים מהגנה על מתקני הנפט. כל אחד אומר שזה לא בתחומו. אף אחד לא דואג לזה. יש אפשרות היום לתת הגנה הרמטית, שלא משנה כמה טילים ייפול על המטרה".

גם תא"ל (מיל') נועם פייג, סגן מפקד חיל הים לשעבר, דיבר על האיומים שהוא צופה על ישראל ומתקניה והזהיר מהסכנות הביטחוניות: "הדבר הראשון כאמור, הוא הטילים המדויקים של חיזבאללה. הדבר השני הוא אוניה תמימה שעמוסה בחומרי נפץ ופשוט מתנגשת במתקן הימי. הדבר השלישי היא היכולת להפעיל מתאבדים בסירות מהירות - לחפגוע במתקנים ובצוות הקידוחים.

"דבר נוסף הוא מזל"טים או פעולה תת-ימית שיכולים לפגוע במתקנים. כדי להגן על מתקן צריך הגדרה רשמית של הממשלה על המתקנים, כמתקנים אסטרטגיים - כפי שהיה בים-תטיס. האחריות בשגרה צריכה לדעתי להיות על מפעילי המתקנים. צריך לבנות מעטפת הגנה תת-ימית ועל-ימית במתקנים, צריך להגדיר את צה"ל כמנחה מקצועי לעניין ההגנה, ולקבוע נהלים משותפים עם המגינים והמפעילים של המתקן".

איילנד ל"גלובס": "יש פוטנציאל נפט אמיתי בגבעות"

בשיחה בשידור חי עם גלובס TV אמר איילנד כי הוא רואה "פוטנציאל נפט אמיתי" בגבעות, אשר מחזיקה ברישיון באתר הקידוח "מגד 5" סמוך לראש העין.

"העיסוק בנושא הנפט אינו שונה בצד העסקי מכל נושא אחר. זה מעניין ומרתק, אני לומד נהנה", אמר איילנד בתחילת השיחה.

- מה למדת עד כה?

"למדתי שבישראל יש כמה תחומים שיש בהם הרבה מאוד כסף והרבה לחצים: סלולרי, ביטחון ואנרגיה- ובזה אני עוסק כרגע".

- האם אתה צופה איומים על מתקני הגז והנפט של ישראל?

"אני לא צופה איומים קונקרטיים מצד חיזבאללה. הבעיה היא שבישראל התשתיות הלאומיות לא מוגנות כהלכה. אף אחד במדינה לא אחראי על זה - לא האוצר לא משרד הביטחון לא המשרד לביטחון פנים ולא משרד התשתיות. זה מטריד ואני מקווה שיפתרו את זה".

- היה ויתקפו את המתקנים שלנו - מה ישראל צריכה לעשות?

"במובן ההגנתי יש יכולות טכנולוגיות לתת חליפת מיגון קונקרטית למתקנים אסטרטגיים, כמו אסדה בים, באופן שבעלות נמוכה יתקנו מענה כנגד כל איומי הטילים. נדרשת החלטה ותקציב".

- לאחרונה נכנסת לתפקידך כיועץ אסטרטגי לשותפות גבעות. מה המסר שלך למשקיעים במסגרת מה שאתה יכול לומר כעת?

"כשיהיה מה לדווח נעשה זאת. גבעות היא חברה עם רצון טוב, ידע מקצועי וחוסר ניסיון ניהולי. אני רואה פוטנציאל נפט אמיתי בגבעות".

- אז אתה אופטימי?

"מאוד אופטימי".

הקלטה של הראיון עם איילנד תעלה לאתר "גלובס" מחר (ד').