לא כלואים בסלולרי: ועדת הכלכלה מבטלת את קנסות היציאה

אקוניס: "מדובר במצב אבסורדי שאינו מתקבל על הדעת" ■ כחלון לחברות הסלולר: "אתם שולטים במשק וקובעים קנסות מטורפים" ■ האוצר: "חיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה"

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (ד') לבטל את קנסות היציאה בשוק הסלולר. קנסות היציאה מופיעים בדרך-כלל באותיות הקטנות של החוזה עליו חותם הצרכן עם רכישת המכשיר, ובהן מתחבא קנס יציאה אימתני שעלול להגיע לאלפי שקלים.

במקרים רבים גובה הקנס גורם לצרכן הישראלי להישאר כבול לחברה עד תום תקופת ההתחייבות. ביטול הקנסות יסיר חסם שהקשה מאוד על מעבר מחברה לחברה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר לאחר ההחלטה כי "חברות הסלולר כובלות את הצרכן הישראלי דרך קנסות היציאה. מדובר במצב אבסורדי שאינו מתקבל על הדעת. ביטול הקנסות הוא צעד הכרחי בדרך למהפכה צרכנית בשוק הסלולר, שתבוא לידי ביטוי בהוזלת המחירים".

מוקדם יותר היום בדיון קרא שר התקשורת משה כחלון לחברי הוועדה לתמוך ברפורמה לביטול קנסות היציאה בסלולר. הוא השתלח בחברות הסלולר ואמר: "אתם שולטים במשק; אתם קובעים קנסות מטורפים, וזה ייפסק".

בדיון הראה נציג משרד האוצר, יהודה סבן, את הבעייתיות בשוק הסלולר ועד כמה חשוב לקדם את הרפורמות כדי לשפר את המצב. סבן הראה כי ההוצאה על הסלולר היתה השנייה בגודלה בין ההוצאות של משקי-הבית ב-2008 אחרי חשמל - הוצאה מאד משמעותית. לדברי סבן, המשמעות היא שכל רפורמה שתיעשה תטיב בעיקר עם אוכלוסיות חלשות.

עוד אמר סבן כי רמת הרווחיות בענף הסלולר ב-2009 עמדה על 6.6 מיליארד שקל במונחי EBITDA. לדברי סבן, הציפייה היא שמפעילים חדשים ייכנסו לשוק בגלל הריווחיות הגבוהה, אבל השוק לא התרחב.

נתון נוסף שמבהיר את הבעייתיות זה שאין שינוי בנתחי השוק בין החברות. ישראל נמצאת במקום די נמוך גם מבחינת שיעורי הנטישה בהשוואה לעולם, אמר סבן, והוסיף כי ב-3 השנים האחרונות רואים כי במונחי רווחיות, ישראל גדלה הכי הרבה מול העולם בשוק הסלולר.

חיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה לצרכן

כמו כן, השינוי באחוזים בהכנסות לדקת שיחה מראים כי ישראל נמצאת במצב מאד נמוך, כיוון שהירידה בהכנסה לדקה משקפת רווחיות מאד גבוהה לחברות הישראליות ורמות מחיר בעייתיות לצרכן.

"נוכל לחסוך מאות שקלים לצרכנים בשנה כתוצאה מהרפורמה של ביטול הקנסות", אמר סבן.

ח"כ נחמן שי אמר כי הדבר הכי חשוב זה להבטיח כיצד מוסיפים שחקנים נוספים לשוק.

נציג רשות ההגבלים העסקיים, רועי רוזנברג, אמר כי מדובר בסדרה של מהלכים רגולטורים שלהערכתו יכולים להגביר את רמת התחרות בשוק הסלולר, ויש כאן הזדמנות של אולי פעם בעשור.

לדבריו, הכנסת מפעיל חדש בעל תשתית תגביר משמעותית את רמת התחרות, תעודד חדשנות ואיכות שירותים ותביא לקפיצת מדרגה בשוק.

"אנחנו רואים את המהלכים שעושות החברות כבר עכשיו כדי להקשות על כניסתו של מפעיל חדש. קנסות היציאה לוכדים את הלקוחות, אבל הדבר הזה יתרום גם למפעיל החדש שייכנס ויגביר את הכדאיות לכניסה שלו", אמר רוזנברג.

אבי רימון, סמנכ"ל רגולציה של מירס, אמר כי בשוק הפרטי רמת מחירי הסלולר גבוהה פי 2 בשוק הפרטי מאשר בעסקי. ההבדל המהותי הוא שבמגזר הפרטי הלקוח משלם על ציוד הקצה שלו, אך במגזר העסקי הלקוח מקבל את המכשיר שלו בחינם, כי מסתמכים על תקופת ההתחייבות שלו, ולכן נקבעו קנסות כדי שלקוחות שיוצאים יחזירו את הערך השיורי של המכשיר. לדבריו, יש בעיה להחיל את ביטול הקנסות בצורה רטרואקטיבית.