חיים ליבוביץ' בעל השליטה בקבוצת ACC ובחברת בריינסטורם

חסיד וסטארט-אפיסט

חיים ליבוביץ' פועל בשני מסלולים שהמכנה המשותף היחיד ביניהם הוא האתגר והסיכון הגבוהים. באמצעות קבוצת ACC שבשליטתו, ליבוביץ' פעיל בתחום חיפושי הנפט במדינות מערב אפריקה ולאחרונה גם בישראל. באמצעות חברת הביומד בריינסטורם, ליבוביץ' שואף לפתח טיפולים חדשניים עבור חולים במחלות ניווניות חשוכות מרפא כמו פרקינסון ו-ALS.

פעילותו בתחום הנפט כבר הניבה לו, כך מעריכים, עשרות מיליוני דולרים. עסקי הביומד עדיין לא הניבו רווחים, אך ליבוביץ' משוכנע שמדובר בפוטנציאל כלכלי אדיר. אם אכן תושג פריצת דרך מדעית, מדובר בשוק המוערך בכמיליארד דולר.

רבים מקוראי העיתונות הכלכלית התוודעו לליבוביץ' בפעם הראשונה בתחילת השנה, כשהתמודד על רישיון חיפושי הנפט מד אשדוד. איש העסקים הכמעט אלמוני גבר על קבוצה מרשימה של מתמודדים שכללה בין היתר את מודיעין של נוחי דנקנר וצחי סולטן. אבל עוד לפני שהחל בקריירה עסקית היה ליבוביץ' מעורב בפעילויות שכמה מהן זכורות היטב לציבור הישראלי. הכוונה בראש וראשונה לקמפיין "נתניהו טוב ליהודים", שהוביל לזכייתו של בנימין נתניהו בבחירות ב-1996 - קמפיין שליבוביץ' מילא בו תפקיד מפתח.

הוא נולד בני-יורק להורים חסידי סאטמר. כשעלה לארץ בתחילת שנות ה-20 לחייו הצטרף לצעירי חב"ד, אך שמר על פאותיו, אף שחסידי חב"ד אינם נוהגים לגדל פאות. נוסף לכך הוא מקפיד על המסורת הסאטמרית של לבישת גרביים לבנים בשבתות וחגים. בצעירי חב"ד, הזרוע הביצועית של החסידות, התמנה ליבוביץ' לאחראי על קשרי החוץ. התפקיד פתח בפניו את דלתותיהם של מסדרונות השלטון בישראל ובמדינות אחרות בעולם.

כשנתניהו ואחריו אריאל שרון ביקשו לקבל את עזרת חב"ד בבחירות לראשות הממשלה, הכתובת שלהם הייתה ליבוביץ' הצעיר. הוא היה מי ששידך בין נתניהו למיליונר יוסף גוטניק, שמימן את הקמפיין המפורסם ב-1996. אלא שההתגייסות לטובת נתניהו הסתיימה באכזבה קשה מבחינת חב"ד, לאחר שראש הממשלה הסכים לוויתורים מדיניים בלחץ ארצות הברית. בחב"ד היכו על חטא ומאז מתרחקים ממעורבות ישירה בפוליטיקה הישראלית.

דירת שלושה חדרים בירושלים

הפרק הפוליטי בחייו של ליבוביץ' הסתיים בגיל 33, אז החליט לעבור לעסקים. את הרעיון לעבוד באפריקה קיבל מדן גרטלר, היהלומן החוזר בתשובה, שפתח עבורו את הצוהר לעולם המכרות. לאחר עבודה משותפת קצרה נפרדו דרכיהם של שני אנשי העסקים, שממשיכים לשמור על יחסי ידידות טובים. ליבוביץ' פנה לחיפושי נפט במדינות כמו חוף השנהב ובחיפוש וכריית זהב בבורקינה פאסו.

בתחילת 2010 הצטרפה ישראל למפת חיפושי הנפט של קבוצת ACC. לאחר הגשת הבקשה לרישיון מד אשדוד, צירף אליו ליבוביץ' את ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי. את השידוך בין הצדדים עשה הרב פינטו. לפי אומדנים שפורסמו בעבר, בקידוח המאגר עשוי להימצא נפט בהיקף של 200-300 מיליון חביות. הקידוח עצמו אמור להתחיל רק ב-2012.

לתחום הפעילות השני שלו, הביומד, נכנס ליבוביץ' ב-2007, כשרכש את השליטה בבריינסטורם, הנסחרת בבורסה מעבר לדלפק בניו-יורק (BCLI.OB). מדובר בחברת הזנק המחזיקה ברישיון לפיתוח טיפולים במחלות ניווניות באמצעות תאי גזע בוגרים, על בסיס הידע של חוקרים באוניברסיטת תל אביב.

המעורבות הרגשית של ליבוביץ' בבריינסטורם, מעידים מקורביו, חורגת בהרבה מהמקובל בעסקים ומתבטאת בקשרים הדוקים שטיפח עם חולים בישראל ובארצות הברית. במקביל יצר ליבוביץ' קשר עם ראשידה עלי, אחת מבנותיו של חולה הפרקינסון המפורסם בעולם, המתאגרף לשעבר מוחמד עלי. עד היום השקיע ליבוביץ' בסטארט-אפ 5 מיליון דולר מהונו האישי וסכום דומה גויס ממשקיעים פרטיים שביניהם בן-זקן ונניקשווילי.

את מרבית זמנו מקדיש ליבוביץ' לנסיעות עסקים בארצות הברית ובאפריקה, וכשהוא מגיע סוף-סוף הביתה הוא חוזר לדירה בשכונת הר נוף בירושלים, שבה הוא מתגורר מאז נישואיו. הדירה, במקור שלושה חדרים, הורחבה לפני כמה שנים כדי שהמקום יספיק לחמשת ילדיו של ליבוביץ'. לדבריו, אין לו תוכניות לעבור לדירה מפוארת יותר. על זה אומרים בחב"ד: "צניעותו אומנותו".

מדוע אתה מחפש בישראל רק נפט ולא גז?

"מרגע שתתמלא מכסת הצריכה המקומית, ייעודו של גז שיימצא יהיה לייצוא, ובהעדר תשתיות מסיביות, מדובר בעלויות שמכבידות מאד על כלכליות המיזם. לעומת זאת, לנפט יהיה תמיד קונה".

בתוך כמה זמן יפותחו להערכתך תרופה או טיפול שיצליחו להאט, שלא לומר לעצור או לרפא מחלות כמו ALS ופרקינסון?

"בתחום תאי הגזע כבר הוכח בבעלי חיים שניתן לרפא על-ידי הטיפול של בריינסטורם, ואנו לקראת ניסויים בבני-אדם. אם נראה תוצאות דומות בבני-אדם, זוהי תהיה פריצת דרך בקנה מידה עולמי בריפוי, או לחלופין בעצירת ההתקדמות של המחלות הללו. פוטנציאל השוק, למשל ביחס לפרקינסון, מוערך בעשרה מיליארד דולר בשנה, ו-ALS מוערך במיליארד דולר בשנה".

גיל: 39

אישי: נשוי 5, מתגורר בירושלים