הבאה בתור: האיחוד האירופי דוחק בפורטוגל לבקש סיוע

כך מדווח העיתון "פייננשל טיימס" בגרמניה, המצטט גורמים במשרד האוצר הגרמני כמי שאומרים כי בקשת סיוע של פורטוגל תרגיע את החששות לגבי ספרד

גורמים באיחוד האירופי ובבנק המרכזי באירופה דוחקים בפורטוגל לבקש סיוע מיידי כדי להתמודד עם משבר החוב, כפי שעשו עד כה יוון ואירלנד. כך מדווח היום (ו') העיתון "פייננשל טיימס" בגרמניה.

העיתון מצטט גורמים במשרד האוצר הגרמני כמי שאומרים: "אם פורטוגל תבקש סיוע זה יעזור גם לספרד, כיוון שספרד חשופה מאוד לפורטוגל".

לאחרונה גברו ההערכות בשוק כי פורטוגל תהיה המדינה הבאה לבקש סיוע מהאיחוד האירופי. כזכור, לפני מספר חודשים הקים האיחוד קרן סיוע בסך 750 מיליארד אירו כדי לעזור לכלכלות הפריפריה עמוסות החובות. יוון ביקשה סיוע של 110 מיליארד אירו ואירלנד ביקשה גם היא סיוע, שלפי ההערכות יגיע לכ-100 מיליארד אירו.

ממשלת פורטוגל השיקה תוכנית קיצוצים כדי לצמצם את הגירעון שלה ובקרוב יובא התקציב לאישור הפרלמנט, כאשר בינתיים ברחובות המדינה מתקיימות מעת לעת הפגנות של עובדי המגזר הציבורי, שייפגעו מהקיצוצים. השבוע ערכו העובדים שביתה בת 24 שעות. ממשלת פורטוגל טענה כי היא תעמוד ביעדי הקיצוצים ולא תזדקק לסיוע. שר האוצר של פורטוגל אמר אתמול כי האיחוד האירופי לא יכול להכריח מדינות לקבל סיוע כלכלי אם אינן זקוקות לכך.

אך הדיווח היום מזכיר מאוד דיווחים שקדמו לבקשת הסיוע של אירלנד. גם ממשלת אירלנד הכריזה על תוכנית קיצוצים וגם היא טענה שוב ושוב כי אינה זקוקה לסיוע מבחוץ. אך השווקים הפיננסיים חשבו אחרת והקפיצו את תשואות האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים אל מעל ל-8%, מה שהתפשט גם למדינות אחרות. האיחוד האירופי דחק באירלנד לבקש סיוע ובסופו של דבר היא עשתה זאת.

השבוע זינקו תשואות האג"ח הממשלתיות של פורטוגל וספרד, מה שמעיד על חוסר אמון בשווקים ביכולתן של מדינות אלו לעמוד בהחזרי חובותיהן. התשואה על אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בפורטוגל עלתה מעל 7% ובספרס מעל 5%. לפיכך, מנסים באיחוד האירופי להרגיע את השווקים ודוחקים במדינות הבעייתיות לבקש סיוע בשלב מוקדם יחסית, לפני שהמשבר יחריף עוד יותר.

כאמור, אנליסטים בעולם סימנו את פורטוגל כמדינה הבאה שתידפק על דלתות קרן הסיוע האירופית, ואת ספרד אחריה. אקסל וובר, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אמר אתמול כי ישנה אפשרות להגדיל את קרן הסיוע מעבר ל-750 מיליארד אירו, אם יהיה צורך בכך. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה כעבור שעות ספורות כי שום מדינה באירופה לא תזדקק להסדר חוב וציינה כי אירופה "יותר סולידרית היום מכפי שהייתה לפני שנה".