סקר: חצי מעובדי ההיי-טק מחליפים מקום עבודה ב-3 שנים

סקר של אולג'ובס: במגזר הציבורי 40% בלבד מחליפים עבודה כל 1-3 שנים ■ בטווח הרחוק יותר, 27% מההיי-טקיסטים נשארים 6 שנים ומעלה לעומת 40% במגזר הציבורי

בריחת מוחות מחברות היי-טק אחת לשנייה אינה דבר חדש. מי שעוקב אחרי תעשיית האינטרנט העולמית נחשף בתקופה האחרונה למאבק בין ענקיות הרשת גוגל ופייסבוק על כוח אדם איכותי, כשהרשת החברתית ממשיכה לגנוב עובדים ממפעילת מנוע החיפוש הפופולרי בעולם.

גם בישראל התמונה המצטיירת דומה. מסקר שערכה חברת המחקר Zeta-Tools עבור AllJobs, עולה כי 22% מעובדי ההיי-טק מעדיפים להחליף עבודה כל שנה ו-31% מעדיפים להחליף עובדה כל שנה עד 3 שנים.

זאת, בדומה לתפיסה כי העובדים לא מגלים לויאליות למעסיקים שלהם ומדלגים מאחד לשני בלי הרבה סנטימנטים.

חוסר היציבות בקרב עובדי ההיי-טק - 53% מהם מחליפים עבודה בפרק זמן של עד 3 שנים - ניכר בעיקר לנוכח ההשוואה לעובדי המגזר הציבורי, שעל-פי הסקר רק 40% מהם מחליפים עבודה באותו פרק זמן.

ומה קורה בטווח הארוך יותר? נתוני הסקר מראים כי קיימת דווקא התאמה בין עובדי ההיי-טק לעובדי המגזר הציבורי בטווחי זמן בינוניים. לפי הסקר, 20% מעובדי ההיי-טק מחליפים עבודה כל 3-5 שנים ושיעור דומה נרשם גם בקרב עובדי המגזר הציבורי.

מנתוני הסקר עולה עוד, כי רק 27% מההיי-טקיסטים נשארים במקום עבודתם לתקופה של 6 שנים ומעלה, בעוד שבמגזר הציבורי 40% מהעובדים מגלים נאמנות למקום עבודתם.

"תעשיית ההיי-טק צעירה יחסית, ולכן יש בה הרבה עובדים שמחליפים מקומות עבודה בקלות ובמהירות", אומרת מנכ"לית אול ג'ובס, רויטל הנדלר. "זו תעשייה שעובדת לפי 'פיקים', ובתקופות שגשוג עובדים משפרים עמדות בכך שהם עוברים ממקום למקום. לצד זאת, בימי משבר או מיתון יש פיטורים וגם זה תורם להחלפת מקומות עבודה".

לדברי הנדלר, בשוק - ובמיוחד בהיי-טק - כבר לא רואים באדם שמחליף מקומות עבודה "עובד בעייתי".

"השאיפה לאתגרים חדשים, להתקדם והרצון לנהל קריירה מביאים עובדים לחפש עבודה חדשה גם בזמן שהם מועסקים, והדבר מתבטא בניידות בין תפקידים ומקומות עבודה. על אנשי מחלקת משאבי אנוש ללמוד להבין מתי חילופים תכופים הם בכל זאת בעייתיים", היא אומרת.

פרופ' גדעון דורון, נשיא התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, אומר שיש אי-ודאות במשק הגורמת לתזזיתיות. לדבריו, במגזר הציבורי העובדים נשארים במקום העבודה שנים ארוכות, כי אחרי שנתיים הם מקבלים קביעות. לעומת זאת, בתעשיית ההיי-טק היו בשנתיים האחרונות גלי פיטורים של אלפי עובדים שצריכים למצוא מקום עבודה, בין אם הם רוצים או לא רוצים.

"אני לא חושב שהמצב טוב, כי העובד לא בדיוק בוחר לעצמו את מקום העבודה".

דורון מניח שעובדים שעוזבים כל שנה את התפקיד הם צעירים יותר. "האופי של עובדים הוא לחפש כל הזמן מקום עבודה יותר טוב. אף אחד לא רוצה להרגיש שהוא נתקע. אנחנו נמצאים עכשיו בסוג של עלייה בביקוש לעובדים בעיקר בתחום הפיתוח.

"במודו, למשל, הוציאו מכתבי פיטורים לעובדים ואז במחלקת משאבי האנוש של אחת מחברות ההיי-טק הציעו לעובדים הללו להצטרף", אומר דורון.

באול ג'ובס מציינים כי 45% ממחפשי העבודה מועסקים במקום אחר. נתון זה מלמד על שינוי החשיבה בקרב העובדים, שמחפשים מקום חדש, גם שכבר יש להם פרנסה.

"חלק מהעובדים שהצטרפו בשנתיים האחרונות להיי-טק נכנסו לשוק כשהתנאים בו היו ירודים בעקבות המשבר הכלכלי. כיום, אותם עובדים נמצאים בשוק הנמצא בעלייה מתונה אך רציפה, והם פועלים לשיפור עמדות. המחויבות שלהם היא קודם כל לעצמם", אומרת הנדלר.

11
 11