סטפק: "מחירי הדירות יירדו 10%-15% בשנתיים הקרובות"

(עדכון) - סטפק: "הריבית נמוכה ומחירי המניות לא יקרים; אין בועה בבורסה" ■ "המצב בעולם לא נראה משהו אבל אני מייחס יותר חשיבות למה שיקרה בארה"ב"

שנת 2010 מתקרבת לסיומה ובתי ההשקעות מכינים את התחזיות לשנת 2011. בית ההשקעות מיטב ערך היום (ד') מסיבת עיתונאים בה מספק צבי סטפק, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי של מיטב, תחזיות על הבורסה והשווקים הגלובלים לשנה הבאה. אתר "גלובס" העביר את המסע"ת בשידור חי.

"הריבית במשק נמוכה ומצב המשק סביר ולכן אפשר להסתכל על השנה הבאה בהערכה חיובית כי מחירי המניות בבורסה אינם יקרים ובטוח שאין בועה. זה בסיס ההערכה ל-2011", אמר סטפק. מבין המניות המומלצות אותן הזכיר סטפק ניתן לציין את מניות הבנקים ואת בזק , אותה הזכיר לחיוב בשל תשואת הדיבידנד הגבוהה שמציעה המניה.

הוא התייחס גם למשבר החובות באירופה ואמר: "המצב בעולם לא נראה משהו אבל עם כל הכבוד לאירופה אני מייחס יותר חשיבות למה שיקרה בארה"ב. גם משבר החוב בדובאי בשנה שעברה הרעיד את השווקים באופן נקודתי. החשש היום הוא מרעידת אדמה פיננסית בגלל 'אפקט ההדבקה' של משבר החוב באירופה ממדינה למדינה.

"השאלה היא האם כלכלת ארה"ב הולכת להתאוששות איטית של 1.5%-2% בשנה או שהיא הולכת למיתון - שזה יהיה סיפור אחר לגמרי. זו שאלת המפתח. אם ארה"ב הולכת להתאוששות - איטית וכואבת אבל לא מיתון - שוקי המניות בעולם ובישראל ימשיכו לעלות, כאשר הנחת העבודה היא שהריביות יישארו נמוכות לאורך זמן".

בהתייחסו לשוק האג"ח הממשלתיות אמר סטפק כי במידה ותשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב יעלו, תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל יעלו גם כן. לדבריו, "אנו מעדיפים את האפיק השקלי הלא-צמוד על פני האפיק הצמוד, כיוון שאנו מעריכים שהאינפלציה בשנה הקרובה תהיה 2.5% ולא 3%. אנו מעדיפים אג"ח קונצרניות חזקות של בנקים או של חברות עם תזרים מזומנים חזק, על פני אג"ח ממשלתיות. אנו מציעים גם לקצר מח"מים. לא לשבת על אג"ח ל-10 שנים אלא לשבת על אג"ח ל-2-4 שנים".

"מחירי הדירות יירדו ב-15%-10%"

סטפק צופה צמיחה של 4% במשק הישראלי בשנת 2011 והעלאה הדרגתית של הריבית מ-2% היום ל-3% בשנה הבאה. "חייבים לעדכן את התחזיות ולכן הן ישונו מעת לעת", אמר סטפק. הוא התייחס להשקעות במניות בחו"ל ואמר: "ההעדפה הראשונה שלנו היא ארה"ב ובמידה מסוימת גם קנדה. מדינות כמו דרום קוריאה, אינדונזיה ומלזיה גם כן אטרקטיביות. על סין אני ממש לא ממליץ ולגבי יפן - הכל תלוי במה שיקרה לין מול הדולר".

"לסיכום", אמר סטפק, "יש שנים שבהן אם אתה נותן הערכה וטעית, אז מחיר הטעות אינו גדול. במצב של היום, כשאנחנו בסיטואציה שבה כל הכלכלנים בעולם חלוקים ביניהם לאן העולם הולך מבחינה כלכלית, מחיר הטעות עלול להיות מאוד גבוה. לכן צריך לבצע פיזור השקעות - הן פיזור גיאוגרפי, בדגש על מניות נושאות דיבידנד, וגם פיזור בנכסים פיננסיים, כמו למשל השקעה בזהב".

סטפק התייחס גם למחירי הדירות המאמירים בישראל ואמר: "צריך לזכור שבכל עשור משנות ה-60 היו כמה שנים שמחירי הדירות ירדו. אנחנו עכשיו באופוריה של עלייה אבל המחירים גם יורדים לפעמים. העלייה שהייתה מ-2007 עד 2009 בישראל הייתה תיקון חד פעמי לירידות שהיו מ-1996 עד 2005. העלייה שהייתה מ-2009 ועד היום היא כבר חריגה מהמגמה, כמו מעין 'שפיץ' בגרף של מניה. אני לא מגדיר את המחירים כבועה אבל מחירי הדירות יקרים; אם הם ימשיכו לעלות - תהיה בועה. הצעדים של בנק ישראל מוגבלים בהשפעה שלהם ומה שיותר חשוב זה הצעדים של הממשלה. מחירי הדירות הגיעו לדעתי לשיא ומכאן יש התייצבות ואני מצפה לראות ירידות של 10%-15% בשנתיים-שלוש הקרובות. אם יתפתחו תנאי מיתון בעולם - ישראל לא תהיה אי של יציבות, היא תסבול וזה יקרין על מחירי הדירות והירידות יכולות להיות חדות יותר".