בקשות לייצוגיות ב-2.4 מיליארד שקל נגד סלקום בעקבות התקלה

(עדכון) - לקוחות תובעים מסלקום לפצות אותם בגין "עוגמת-נפש" ■ אחת התובעות: "אסור שתקרה תקלה כזו ברשת בסדר גודל של סלקום; מדובר במחדל גדול מאין כמותו"

לקוחות סלקום מנסים לתבוע את החברה בגין עוגמת-הנפש שנגרמה להם מהתקלה ששיתקה אתמול (ד') מיליוני לקוחות. 3 בקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו הבוקר (ה') לבתי משפט באזור המרכז, בהיקף של מעל 2.4 מיליארד שקל.

בקשה אחת לייצוגית הוגשה לבית משפט המחוזי מרכז באמצעות עו"ד יוסי פוקס, ובה נדרשת סלקום לפצות את לקוחותיה בסכום של 1.1 מיליארד שקל, לפי חישוב נזק של 350 שקל עבור עוגמת-הנפש שנגרמה לכל אחד מ-3.3 מיליון מנויי החברה שלא יכלו לנהל את ענייניהם השוטפים כרגיל.

"במקרים כאלה בדיוק בא לידי ביטוי כוחה של תביעה ייצוגית", אומר עו"ד פוקס. "בעוד רבים כל-כך נפגעו אתמול מחוסר יכולת לנהל ענייני עבודה, משפחה ועוד כהלכתם, רק מעטים יקומו בפועל ויתבעו פיצוי עבור הנזק שנגרם להם".

"סלקום היתה צריכה לצפות את התקלה מראש"

בקשה נוספת לתביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז על-ידי אורנה דהן מתל-אביב, המיוצגת בידי עו"ד שלמה הרדי. הבקשה לתביעה הינה בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, בטענה לרשלנות של סלקום.

לתובעת, דהן, יש 3 מכשירי סלולר, והיא מציינת בתביעתה כי "משך רוב היום נותרו המכשירים כאבן שאין לה הופכין". לדבריה, "תקלה מהסוג האמור אסור שתקרה ברשת בסדר גודל של סלקום, ומדובר במחדל גדול מאין כמותו".

עו"ד הרדי, מומחה לתביעות ייצוגיות שהגיש בין היתר את התביעה התקדימית של הקטנות המוצר ובקשה לתביעה ייצוגית נגד פרטנר, מעריך בשיחה עם "גלובס" כי יש סיכוי טוב שבית המשפט יאשר את הבקשה לייצוגית נגד סלקום, וטוען כי החברה היתה אמורה לצפות מראש תקלה בסדר גודל כזה.

לדברי עו"ד הרדי, "יש סיכוי טוב שבית המשפט יאשר את הבקשה, כי לא יעלה על הדעת שחברה שנותנת שירות כמו סלקום וגובה את המחירים שהיא גובה תיתן לתקלה כזו לקרות. התפקיד של סלקום הוא לצפות תקלות כאלה. זו לא תקלה נקודתית וקצרה, יש פה תקלה מאוד גדולה".

- האם אתה באמת סבור כי סלקום הזניחה את התשתית שלה כדי להתעשר על גב הלקוחות, כפי שציינתם בכתב התביעה?

"הטענה היא שצריך להשקיע בתשתיות, כדי שתקלה כזו לא תקרה. אם היתה תקלה כזו, אז כנראה שסלקום לא השקיעה מספיק. הלקוחות משלמים לסלקום, ולכן תקלה כזו לא אמורה לקרות בכלל".

"שפירא ראוי להערכה"

- השתמשתם בציטוטים של עמוס שפירא ממסיבת העיתונאים שכינס אתמול, כולל ההתנצלות שלו; האם לדעתך הוא טעה בכך שיצא לתקשורת?

"לא. אני חושב שזה ראוי להערכה, כי אנחנו רגילים שגופים מסתתרים במקרים כאלה. שפירא ראוי להערכה, אבל זה לא אומר שהצרכנים לא נפגעו".

- נניח שזכיתם בתביעה - מי יקבל את הכסף?

"כלל צרכני סלקום שנפגעו מהתקלה יקבלו את הכסף. אם בית המשפט מאשר את התביעה, אז הוא מכיר בכלל לקוחות סלקום שנפגעו מהתקלה כקבוצה, ולכן הם כולם יזכו לפיצוי. הם יהיו כגוף אחד".

- כיצד נקבעו הסכומים?

"התביעות הן הערכות, ובסופו של דבר בית המשפט יחליט מה הנזק. אנחנו עשינו הערכה שלוקחת בחשבון נזק של 400 שקל למשתמש בשל הפסדים, עוגמת-נפש וכו'".

- אתם מציינים בכתב התביעה שדהן לא היתה יכולה להתקשר לבני המשפחה שלה; כיצד ניתן לכמת נזק כזה בכסף?

"זו שאלה מצוינת, אבל זה רק חלק מהנזק. חלק אחר הוא שהטלפון משמש ככלי עבודה. אנו מתקשרים באמצעות הסלולרי לאנשים שקשורים בעבודה שלנו. פתאום הכול הושבת, ואי-אפשר היה לקבל או להוציא שיחות. אנשים לא הבינו מה קרה פתאום".

"פיצוי של חי שקלים"

מלבד תביעות אלה, לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה הוגשה הבוקר בקשה נוספת לתביעה ייצוגית נגד סלקום, אך בהיקף קטן יותר של כ-60 מיליון שקל.

התובעים, אריה אזואלוס משערי-תקווה ומשה אלמוג מרמת-השרון, באמצעות עו"ד טל לביא מתל-אביב, מבקשים מבית המשפט לפצות כל לקוח של החברה בסך של "חי שקלים" (18 שקל) - ובסך-הכול למעלה מ-60 מיליון שקל.

כחלון ידווח

גם הפוליטיקאים לא מתעלמים מהתקלה של סלקום, ולבקשתו של ח"כ נחמן שי, שר התקשורת משה כחלון ידווח לוועדת הכלכלה כיצד מטפל משרדו בפרשת התקלה. כחלון יעדכן את חברי הוועדה בשבוע הבא כיצד בכוונתו לוודא כי הלקוחות יפוצו על הנזק שנגרם להם.

"יש לחקור מה הגורם לתקלה בסלקום", כתב שי בפנייה לכחלון. "על משרד התקשורת להורות לחברה לפצות את לקוחותיה על הפסד שנגרם להם בגין אובדן יום עסקים שלם. הנזק הכספי לצרכנים הוא עצום. חברות הסלולר צריכות לדעת גם להחזיר כספים ללקוחות כשצריך ולא רק לגבות מהם כשאפשר".

סלקום שוב מתנצלת

בתוך כך, סלקום שוב התנצלה היום בפני הלקוחות על התקלה החמוה וחזרה שוב על הודעתה מאמש כי רוב לקוחותיה כבר מקיימים תקשורת תקינה.

"אנו שבים ומתנצלים על התקלה שהיתה אתמול", נמסר מסלקום. "הרוב המוחלט של לקוחותינו מקיים תקשורת תקינה. יחד עם זאת, במקרה שעדיין לא ניתן להוציא שיחות, אנו מבקשים מלקוחותינו לכבות ולהדליק את מכשיר הסלקום; היה והתופעה נמשכת, מומלץ ליצור קשר עם שירות הלקוחות של החברה בכוכבית 123 או במספר 1-800-052-052".

נוסחה לפיצוי

גם ארגון "אמון הציבור" מנסה להעביר לפסים מעשיים את הדיון בטיב הפיצויים ללקוחות סלקום, עוד בטרם אמרה החברה את דברה. צוות מקצועי של הארגון, בראשותה של המנכ"לית גלית אבישי, ובליווי כלכלנים, רואי חשבון ומשפטנים, יגבש נוסחה לפיצוי ראוי ויעביר אותה לראשי סלקום.

באתר האינטרנט של הארגון הוקם ממשק גישה מיוחד, אליו יוכלו צרכנים פרטיים ובעלי עסקים להיכנס על מנת לתאר במפורט את הנזק שנגרם להם, כשהצוות המקצועי ינתח ויאפיין את סוגי הנזקים, ועל בסיס זה ינסה לגבש נוסחה הולמת לפיצוי.

ארגון "אמון הציבור" מזמין את מי שרואה את עצמו כמי נפגע מהתקלה להיכנס לאתר הארגון בכתובת: http://www.emun.org, לתאר את מאפייני הנזק שנגרם ובכך לקחת חלק פעיל בגיבוש נוסחת הפיצוי. הממשק יהיה פעיל החל מהיום בשעה 18:00.