"יש לי פחות כסף להשקיע משהיה לי בסוני, אבל חירות גדולה יותר"

יאיר לנדאו, בכיר לשעבר בסוני ומי שחתום על הסרטים "ספיידרמן" ו"גברים בשחור", פרש מאולפני הוליווד אחרי 17 שנה והספיק להקים קרן הון סיכון וגם להיות סטארט-אפיסט

בשנתיים האחרונות יאיר לנדאו הוא סטארט-אפיסט ושותף בקרן הון סיכון - שינוי אדיר עבור מי שבמשך 17 שנה היה חלק מצמרת האולפנים ההוליוודיים וחתום על האנימציה ופעלולים דיגיטליים בסרטים כמו "ספיידרמן", "גברים בשחור" ו"נרניה: האריה, המכשפה וארון הבגדים".

בתפקידיו האחרונים היה לנדאו סגן יו"ר אולפני סוני (סוני פיקצ'רס אנטרטיינמנט) ונשיא של סוני פיקצ'רס דיגיטל. לנדאו פרש לאחר שהחליט שההתנהלות של סוני איטית מדי לטעמו, למרות שהיה אחראי על החלק התזזיתי ביותר של העולם ההוליוודי, שכן חלש על מחלקת האנימציה, הפעלולים הדיגיטליים ומשחקי האונליין רבי-המשתתפים.

כיום הוא מחלק את זמנו בין חברת האנימציה הממוחשבת שלוMass Animation, לפעילות כמשקיע ושותף בקרן הון סיכון MK Capital בלוס אנג'לס, אותה הקים עם מארק קולוג'ורג', ידיד מבית הספר לעסקים.

במסגרת זו, הוא פוקח עין על פעילות הדיגיטל מדיה בישראל ומחפש הזדמנויות להשקעה. לאחר כמה שיתופי פעולה מקומיים בתחום האנימציה, הוא משלים בימים אלה את ההשקעה הראשונה שלו בחברה ישראלית מתחום הגיימינג, שבשלב הזה את פרטיה הוא לא מגלה.

בראיון בלעדי ל"גלובס" אומר לנדאו שהפלטפורמה של Mass Animation בפייסבוק מאפשרת לכל אחד בכל מקום בעולם לקחת חלק ביצירה, גם אם אין לו ניסיון מקצועי או קשר להוליווד. כל מה שצריך הוא להירשם, להשתמש בכלים המסופקים שם, ובכללם מודלים תלת-ממדיים, ולשלוח הצעות לסצנות. "אם הקטעים יהיו טובים מספיק, הם ייכנסו לסרט", הוא טוען.

"בפרויקט הראשון שלנו, Live Music שהיה סרט קצר של חמש דקות, עבדנו עם אניבום, פורטל האנימציה שהקים אורי שנער", אומר לנדאו, "דרכם פגשתי ישראלים נוספים שאני עובד איתם, בעיקר לירון צור המייסד של Spread App, שמתמחה ביישומים לפייסבוק".

לייב מיוזיק הוא סרטון אנימציה מוזיקלי שאומץ ומומן על-ידי אינטל. הוא יצא לאקרנים בנובמבר האחרון, ובעקבותיו הפיק לנדאו טריילר עבור DC Universe אונליין, שהופץ ביוני האחרון. לסרטון חברו 56 אלף משתתפים על-גבי פלטפורמה שפותחה לפייסבוק.

* מי מממן את פעילות האנימציה של Mass Animation?

"בתחילה עבדנו עם אינטל, אבל כרגע אין לנו ספונסרים. אנחנו עובדים על גיוס כספים והפצה. המודל העסקי הוא הכנסות בבתי הקולנוע, ולכן אני גם מפתח סרט באורך מלא שיופץ על-ידי האולפנים".

"אתר שהקמתי הקדים את הולו"

העניין של לנדאו במדיה הדיגיטלית ממוקד בעיקר בתחום הגיימינג. "בסוני הייתי פעיל באנימציה מבחינה קריאטיבית, ובגיימינג מבחינה עסקית. אני ממשיך לעשות זאת בצורה עצמאית ומצטרף לחברות שאני יכול לעזור להן - ולא רק מטעמי השקעה".

* האם הוליווד בכלל, ואולפני סוני בפרט, משקיעים בסטארט-אפים, או שהם מעדיפים מוצר מוגמר?

"לרוב הם רוצים מוצר מוגמר וקונים את החברות. סוני לא קונה הרבה, ולעומתה בפוקס, בויאקום, ב-,CBS בטיים וורנר וב-NBC קנו לא מעט. סוני חשבה שתוכל לפתח הכול בעצמה, ופחדה לחזור על התקרית עם קולומביה פיקצ'רס, שאז רכשה אולפן במחיר עתק. ב-1999 הייתה לנו קרן השקעות משותפת לסוני מיוזיק, סוני קורפ וסוני פיקצ'רס, שהייתי בה נציג סוני פיקצ'רס, במסגרתה השקענו ב-TiVo וב-Film".

מלבד הקרן, לנדאו פיתח והקים בעצמו את Movielink.com - אתר הוליוודי רשמי להורדת סרטים וסדרות בתשלום שהקדים את Hulu, iTunes ולאחרונה גם את ענקית הווידיאו Netflix. אלא שהפוטנציאל של מובילינק לא מומש, והוא נמכר ב-2007 לבלוקבסטר לפני קריסתה, תמורת 6.6 מיליון דולר בלבד.

"הקדמנו את הולו בכמה שנים, אבל זה היה מוקדם מדי. אם סוני הייתה תומכת בזה, זה לא היה מוקדם מדי. סוני הייתה יכולה להתחרות באיי-טיונס, אבל חששה להשקיע בעצמה את הכסף. נאלצתי להביא את האולפנים האחרים, אבל הייתה מחלוקת בין השותפים הרבים ולא הצלחתי לפתח את המוצר".

* התרגלת לעבוד בתאגיד עם תקציבים גדולים. איך אתה מסתדר עם השינוי הזה? להיות בעצמך יזם ומשקיע בקרן?

"יש לי הרבה פחות כסף להשקיע היום, אבל יותר חירות. יש לי הזדמנות ללכת על דברים לפני כולם ולבנות אותם. אני יכול לנוע מהר יותר, אבל יש לי פחות משאבים תומכים. העולם מחוץ לסוני מהיר יותר, ועזבתי כי הרגשתי שאנחנו מפספסים יותר מדי".

מודל עסקי שמבוסס על יו-טיוב

לנדאו הצטרף לדירקטוריון של כמה חברות ש-MK Capital השקיעה בהן, ומציין כמה שלדעתו מגלמות את פוטנציאל המדיה הדיגיטלית. Poptent.net, למשל, היא רשת חברתית וקהילת יוצרים לווידיאו ממותג. במילים פשוטות - פרסומות זולות. הלקוח מפרסם את המשימה ואת תמצית הקמפיין, והמשתמשים יוצרים ומגישים הצעות. לנדאו מזכיר גם את Machinima.com, שאותה הוא מגדיר כרשת וידיאו לגיימרים.

"כשהצטרפתי לדירקטוריון שלה לפני שנה וחצי, היו לה 30 מיליון צפיות בחודש ו-5 מיליון משתמשים ייחודיים. היום יש לה יותר מ-250 מיליון צפיות בחודש ו-40 מיליון משתמשים ייחודיים. הם יוצרים את התוכן שלהם, ומשתמשים במנוע של משחקים כדי ליצור אנימציה. מה שמעניין במודל העסקי שלהם הוא שהוא מבוסס כולו על יו-טיוב. כל התכנים, התנועה והקיום שלהם בנויים על התשתית של יו-טויב. רוב התוכן שלהם הוא של המשתמש, כולל שימוש במשחקים קיימים כדי להניע אנימציה מקורית".

* Machinima חולקת את ההכנסות מפרסום עם יו-טיוב. לא היה עדיף לפתח את המותג שלהם לבד ולפעול עצמאית באתר המקורי שלהם?

"זה היה עולה להם הרבה יותר והם היו צריכים להשקיע הרבה בשיווק ובמותג; לבנות את ההפצה ולשלם את עלות התשתית. הם הצליחו לבנות חברה מהשקעה די קטנה ולהגיע לחברה עם טווח ענקי. הפוטנציאל במודל עסקי כזה מעניין משום שהוא יכול לשמש להפקת אנימציה בעתיד. זו גם החברה המשמעותית הראשונה שנבנתה על בסיס הפלטפורמה של יוטיוב ולדעתי זה מודל עם פוטנציאל מעניין גם לחברות ישראליות".

* מדוע אין חברות ישראליות בנישה הזו?

"בישראל לא משקיעים מספיק בגיימינג לעומת תחומי הפיתוח ופעילויות ההון סיכון בעמק הסיליקון. יש היום בעולם פעילות רבה בתחום האינטראקטיב והגיימינג, כולל משחקי וידיאו ואייפון ומשחקי אונליין רבי-משתתפים. יש פיתוח רב בלוס אנג'לס, ואני גם בודק חברות ישראליות בתחום".

לנדאו משוכנע שישראל הייתה יכולה להשקיע הרבה יותר בפיתוח טכנולוגי לתחום. "מה שחסר היום בנישת משחקי המדיה הוא משחקים שיעבדו גם על פלטפורמת האייפון וגם האנדרואיד. יש בישראל הרבה אנשים מוכשרים, עם רקע בפיתוח על האינטרנט ובמסחר אלקטרוני. עם צוות קטן והשקעה מועטה אפשר לפתח משחקים לאייפון ולאנדרואיד. הייתי מציע להסתכל על החברות הקיימות, לראות מה מצליח, ואם יש רעיון - צריך לבדוק איך לפתח אותו מהר ובזול".

* אלו חברות אתה מחפש להשקעה?

"חברות עם מוצר וקצת הכנסות שזקוקות לכמה מיליוני דולרים כדי להפוך את הפיתוח למוצר גדול ולמצב עצמן ברצינות. את הקשרים בהוליווד אני מביא. כל מה שצריך זה רעיון טוב, מודל עסקי רציני ומוצר שמעניין אנשים".

* מה הדבר הגדול הבא בנישה הזו?

"בעולם שבו לרוב האנשים יהיה טלפון חכם, אני מאמין שהדבר הגדול הבא יהיה תכנים מבוססי מיקום. השקענו כבר בחברת Geodelic מתחום זה, ולדעתי יש כאן הזדמנויות לחברות ישראליות".

ישראלים, פלסטינים וירדנים בפייסבוק

מעבר לחברות שהקים ולקרן ההשקעות שבה הוא שותף, יאיר לנדאו מעורב בפרויקט נוסף: סרט ישראלי-פלסטיני קצר בשיתוף ארגון "קול אחד", המגדיר עצמו כמי ש"פועל להעצמת קולו של הרוב המתון בישראל וברשות הפלסטינית, המייחל לסיום הסכסוך על-בסיס פתרון שתי מדינות לשני עמים".

לנדאו מעורב ב"דמיין 2018: תחרות תסריטים", פרויקט שהתבסס על תחרות תסריטים שהתרחשה ב-2008 והזמינה בני נוער לכתוב תסריט קצר העונה על השאלה: "כיצד תיראה ישראל ב-2018, בעידן של שלום". העלילה מתארת תחרות סיפורים שבה לוקחים חלק שבה תלמידי תיכון בישראל וברשות הפלסטינית.

"אנחנו מפיקים את הסרט בשיתוף ישראלים, פלסטינים וירדנים", אומר לנדאו. "משום שכל האנימציה נעשית על הפלטפורמה של פייסבוק, זה לא משנה היכן האנימטור נמצא. כך אנחנו מחברים בין חברות מתל אביב, מרמאללה, מירושלים ומעקבה".