המבקר: "הכשל בשירותי הכבאות רובץ בעיקר לפתחו של ישי"

ביקורת גם על שטייניץ, נתניהו וברק ■ "מצב שירותי הכבאות החמיר ממלחמת לבנון השנייה; עלול לקרוס ולהביא תושבים רבים לסכנת חיים" ■ ישי: "אם לא הייתי חרדי - היו מהללים אותי"

"מצב שירותי הכבאות לא רק שלא השתפר אלא אף החמיר מאז מלחמת לבנון השנייה... בעת חירום מערך זה עלול לקרוס בגין העומס שצפוי להיות מוטל עליו; לפיכך צפוי להיפגע כל מערך החילוץ וההצלה לעת חירום, ותושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית".

כך נכתב במסקנות דו"ח מיוחד על "היערכות שירותי הכבאות וההצלה לעת חירום" שמפרסם היום (ד') מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. הדו"ח הינו דו"ח מעקב מורחב לבדיקת תיקון הכשלים והליקויים שהתגלו בתפקוד המערך להגנת העורף במלחמת לבנון השנייה. עם זאת, הוא משרטט תמונה עגומה של מערך שירותי הכבאות העכשווי, כמו גם אוזלת-יד מוחלטת של השלטון ומערך החירום הישראלי.

■ להורדת הדו"ח המלא של מבקר המדינה - קובץ Word

"מינהל בלתי-תקין לחלוטין העצים את האסון"

במישור השלטוני, הדו"ח מעלה ביקורת קשה ביותר על תפקוד משרד הפנים, בראשות השר אלי ישי; ביקורת קשה על משרד האוצר, בראשות השר יובל שטייניץ; וביקורת גם על משרד הביטחון, בראשות השר אהוד ברק. כמו כן, נמתחת ביקורת, גם אם מקומית וחלקית, על תפקוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בהקדמה המאוחרת לדו"ח, שנכתבה בימים האחרונים ולאחר השריפה הקטלנית בכרמל, כותב לינדנשטראוס: "אני מוצא לנכון להתריע בפני ממשלת ישראל וראש הממשלה על מחדל מתמשך זה, הרובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו. חובה למנוע לאלתר את הסחבת בטיפול בשירותי הכבאות וההצלה ואת גלגול האחריות של השרים איש על רעהו...

"דו"ח זה על היערכות שירותי הכבאות וההצלה הוא דו"ח חמור מאוד המעיד כמאה עדים על מינהל בלתי תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי. לדאבוננו, בימים אלה ממש הצטיירה לעינינו תמונה עגומה ומייסרת של שריפת הענק שהשתוללה בכרמל וקיפחה את חייהם של עשרות אנשי שב"ס, אנשי משטרה ואנשי כבאות והצלה - ובהם נער, כבאי מתנדב, ופגעה באחרים, ביניהם אזרחים רבים. כמו כן הושמד בשריפה - שהיא בגדר אסון לאומי - רכוש רב.

"שוב נגלו לעינינו מחדלי העבר בכל עצמתם. רוב לקחי מלחמת לבנון השנייה לא נלמדו, הליקויים לא תוקנו, ושוב ניתן להצביע על אי-תיאום בין הגופים השלטוניים, על גרירת רגליים של המופקדים על הטיפול בנושא ועל הוויכוח הנמשך על מחדלים שהעצימו את האסון... ביני לביני אני יותר ויותר משתכנע כי רק בצעדים חריגים ומשמעותיים, שלא אמנה כאן, ניתן יהיה לשבור את המוסכמה הוותיקה: 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'".

מחדלי משרד הפנים

דו"ח המבקר קובע, מעבר לכל ספק, כי האחריות לכשל במערך שירותי הכבאות בישראל רובצת בראש ובראשונה לפתחו של משרד הפנים ושר הפנים, אלי ישי. כך כותב המבקר:

"מבצע עופרת יצוקה העלה בפני שר הפנים ושר הביטחון את המשמעות החמורה של הפערים במערך שירותי הכבאות. אף-על-פי כן, במועד סיום הביקורת, זמן רב לאחר המבצע והתרגיל האמורים, נמצא כי לא נעשו פעולות ממשיות לטיפול בבעיה שתוארה לעיל.

"העובדה שהטיפול בבעיה - של סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, בשיתוף משרד האוצר ומשרד הביטחון - התמשך מאוד ולא תרם לקידום פתרונות מעשיים ותכניות משולבות - היא בגדר כשל שמשמעותו הפקרת האוכלוסייה האזרחית בעת חירום...

"תמונת המצב החמורה של היערכות שירותי הכבאות לעת חירום העידה כי יש צורך חיוני בפתרון מיידי לבעיית התקציב של מערך הכבאות. משרד הפנים ומשרד האוצר היו ערים לתמונת מצב זו. בשנים 2007-2010 הציג משרד הפנים למשרד האוצר פעמים אחדות את הצרכים התקציביים הכוללים של שירותי הכבאות לעת שגרה ולעת חירום, אך רק במאי 2010 הוא הציג גם דרישה תקציבית מצומצמת לכיסוי מחסור מיידי".

אלי ישי שריפה בכרמל / צלם: תמר מצפי בן יוסטר
 אלי ישי שריפה בכרמל / צלם: תמר מצפי בן יוסטר

השר ישי מוצג בדו"ח כמי שאכן התריע כמה פעמים בפני האוצר, ופעם אחת אף בפני ראש הממשלה, על מצב שירותי הכבאות, אך לא עשה כמעט דבר מעבר לזה, קרי: לא פעל מעשית לשינוי המצב.

לינדנשטראוס כותב: "למרות הדיון שהתקיים בעניין שירותי הכבאות בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר הפנים ושר האוצר, בעיית שירותי הכבאות לא באה על פתרונה. כשל מתמשך זה מונח בראש ובראשונה לפתחו של משרד הפנים והשר העומד בראשו, כמי שעליו מוטלת האחריות המיניסטריאלית לשירותי הכבאות, לרבות לגבי מוכנותם לעת חירום לנוכח הסכנות הצפויות לפי איום הייחוס".

למעשה, לינדנשטראוס מציג את השר ישי כמי שנזעק לפעול רק לאחר שפגש בצוות הבדיקה: "על אף המחסור החמור בציוד ובכוח-אדם בשירותי הכבאות לא השכיל משרד הפנים, במשולב עם משרד האוצר, לגבש ולתקצב תכנית מוסכמת להשלמת פערים מיידיים וקריטיים בשירותי הכבאות בציוד ובכוח-אדם שהם חיוניים למערך הכבאות בעת חירום ולחיסול המחסור לטווח הרחוק.

"רק ביולי 2010, לאחר שמשרד מבקר המדינה שלח את טיוטת דו"ח הביקורת לגופים המבוקרים, התקבלה החלטת הממשלה בנושא 'שיפור מערך הכבאות', ובה נקבע, בין היתר, כי על שר הפנים, בתיאום עם שר המשפטים ושר האוצר, להשלים את תזכיר החוק בדבר הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה ולהפיצו עד אוגוסט 2010, ועל משרד הפנים ונציבות הכבאות להשלים את 'החוסרים המהותיים' בציוד ובכוח-אדם במערך הכבאות, שעלותם מסתכמת ב-100 מיליון שקל. עוד נקבע בהחלטת הממשלה כי 'עד סוף שנת 2012 יושלם תהליך הקמת הרשות הארצית לכבאות'".

מחדלי משרד האוצר

גם משרד האוצר לא יוצא נקי מדו"ח המבקר - רחוק מזה. למעשה, קובע לינדנשטראוס, בהתניית תקצוב מערך הכבאות בביצוע רפורמה מקיפה, "סינדל" האוצר כל העברת כספים למערך זה - ותרם רבות להעמקת המשבר בו.

"משרד האוצר מצדו", כותב המבקר, "מנע הקצאת תקציבים נוספים לאורך זמן והתנה את מתן הסיוע התקציבי למימון השלמת המשאבים החסרים בשירותי הכבאות בשינוי הארגוני האמור. בשל העובדה ששינוי ארגוני זה לא קודם, נותרה בעינה ובמלוא חומרתה אי-המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום".

יובל שטייניץ / צלם איל יצהר
 יובל שטייניץ / צלם איל יצהר

ובהמשך: "(משרד האוצר) מנע הקצאת תקציב הנדרש למלא את החסר במשאבים החיוניים להיערכותם של שירותי הכבאות לעת חירום, ולפיכך לא חוסל המחסור - לא גויסו כבאים ולא נרכשו רכבי כיבוי אש וציוד... משרד מבקר המדינה קובע כי על אף החשיבות שבביצוע הרפורמה הארגונית בשירותי הכבאות אין להתנות את השיפורים המיידיים וההכרחיים במערך הכבאות בביצוע הרפורמה, שכן התוצאה חמורה - מצב בלתי נסבל של מלכוד והיעדר פתרון".

המבקר מותח ביקורת, אם כי מינורית יותר, על ראש הממשלה נתניהו, שענה לפנייה ישירה מישי בעניין שירותי הכבאות כי העברת תקציב מותנית ברפורמה. וגם על שר הביטחון ברק, אחראי-העל מתוקף תפקידו לכל מערך שירותי החירום בישראל. אולם, ברור מהדו"ח כי שני האשמים העיקריים במחדל השלטוני הם ישי ושטייניץ - ובסדר הזה.

מערך שירותי הכבאות - תמונת מצב עגומה

המבקר מצייר תמונה עגומה מאוד של מערך שירותי הכבאות בישראל.

מבנה ארגוני:

"המבנה הארגוני של שירותי הכבאות מלמד על בעיית יסוד חמורה. אם לא ייעשה שינוי במבנה הארגוני בשירותי הכבאות לא יוכל מערך הכבאות לפעול באופן מיטבי בעת חירום, משום שלנציב הכבאות - שלא כמו, למשל, לפקע"ר ולמשטרה - אין יכולת ממשית של פיקוד ושליטה על הכוחות בשטח, בייחוד בעת חירום, שבה נדרשת מנציב הכבאות יכולת מובהקת של ראייה כוללת, ריכוז מאמץ, גמישות וניידות בעוד האמצעים העומדים לרשותו מוגבלים.

"נוסף על כך, עקב המבנה הארגוני שלהם אין בשירותי הכבאות גורם מרכזי בעל סמכות האחראי לבחון את הצרכים של כל מערך שירותי הכבאות ולקבל החלטות על הקצאת משאבים ותעדופם בעת חירום. לדברים אלה, אשר במהותם תקפים גם לגבי עתות שגרה, עלולה להיות השפעה קריטית בעתות חירום. מן האמור לעיל עולה כי הבעיה הנוגעת למבנה מערך שירותי הכבאות - אשר מתמשכת כבר שנים רבות ואשר כל מקבלי ההחלטות הנוגעים בדבר ערים לקיומה - היא חמורה, ובעתות שגרה וחירום עלולות להיות לה תוצאות קשות מהבחינה המבצעית עד כדי סיכון חיי אדם. הדחיפות בשינוי המבנה הארגוני מקורה בחשש שמא בעת חירום תיקלע ישראל למצב שתואר באיום הייחוס של צה"ל ובהערכותיה של מערכת הביטחון, ומערך הכבאות לא יעמוד במשימתו".

כשירות מבצעית:

"בביקורת על מלחמת לבנון השנייה עלה כי יש בשירותי הכבאות מחסור חמור במשאבים בכל הנוגע לכוח-אדם, כלי רכב וציוד...

"מהמסמכים בנציבות הכבאות עלה כי נציב הכבאות פנה פעמים אחדות בשנים 2007-2009 למשרד הפנים כדי להציג לפניו את המחסור הניכר במשאבים בשירותי הכבאות - בכוח-אדם, בפריסת תחנות, בכלי רכב ובציוד וביקש לפעול לצמצומו. בביקורת הועלה כי על אף פניותיו של נציב הכבאות לשר הפנים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית, ולמנכ"ל משרד הפנים לשעבר, מר אריה בר, וכן לשר הפנים, מר אלי ישי, ולמנכ"ל משרד הפנים, מר גבריאל מימון, לא השתנה המצב - ומשרד הפנים ומשרד האוצר לא הגיעו לפתרון מערכתי שלם ומוסכם לבעיית המחסור במשאבים בשירותי הכבאות, וטיפולם בנושא לא הביא לפתרונות".

לפי לינדנשטראוס, "ב-5.5.10 נפגש צוות הביקורת עם שר הפנים, אלי ישי, והציג בפניו את הליקויים החמורים ואת אי-כשירותם של שירותי הכבאות לעת חירום, והיותם בגדר החוליה החלשה במערך הכולל של חילוץ והצלה. באותה פגישה מסר שר הפנים כי "החולייה [שירותי הכבאות] היא חלשה עד כדי כך שהיא עלולה להשבית את כל המערכת... המצב בשירותי הכבאות הוא הרבה יותר גרוע מ'חוליה חלשה' במערכת של כלל הגופים האחראים לטיפול בעורף בחירום... המצב של הפערים במוכנות לחירום של שירותי הכבאות הוא כשל מתמשך".

רק לאחר פגישתו עם צוות הביקורת של מבקר המדינה, הודיע ישי ללינדנשטראוס כי בכוונתו לקדם תוספת תקציב של 665 מיליון שקל למערך הכבאות. אולם, כאמור, יוזמה זו לא התגלגלה לתקציבים אמיתיים בשטח.

כוח-אדם:

הביקורת של משרד המבקר, קובעת כי "נציבות הכבאות, בראשות רב-טפסר שמעון רומח, לא התאימה בשנים האחרונות את תקן כוח-האדם הקיים בשירותי הכבאות לעת שגרה לגידול שחל באוכלוסייה ולפיזור האוכלוסין בישראל. אילו הייתה נעשית בדיקה כזאת, היה אפשר ללמוד ממנה כי יש בשירותי הכבאות מחסור בכוח-אדם לעת שגרה - ועל אחת כמה וכמה לעת חירום...

"עוד העלתה הביקורת כי נציב הכבאות לא קבע תקן כבאות עדכני לשגרה ולחירום, אף ששר הפנים הסמיכו לעשות כן, ואף שהיה ראוי כי יקבע תקן כזה בגלל השינוי הניכר שחל באיום הייחוס. במועד סיום הביקורת, מרס 2010, היה בשירותי הכבאות מחסור חמור בכוח-אדם לעת שגרה, והמחסור בכוח-אדם לעת חירום היה חמור אף יותר. מספר המשרות שנכללו בתקן כוח-האדם בכל שירותי הכבאות לעת שגרה הסתכם ב-1,948, ומהן הוקצו 1,381 משרות לתקן של כבאי משמרת מצבת כוח-האדם כללה 1,685 עובדים, אשר 1,195 מהם הועסקו במסגרת מצבת כבאי משמרת. מספר המשרות הכולל שאוישו היה קטן ב-263 מהמספר שנקבע בתקן, ומספר המשרות של כבאי המשמרת שאוישו היה קטן ב-186 מהמספר שנקבע בתקן.

"בהצעה שצורפה למכתב ששלח שר הפנים ישי, במאי 2010 למשרד מבקר המדינה צוין כי 'מספרם היחסי של הכבאים בארץ הוא אכן כרבע ממספרם של כבאים מקצועיים בעולם' - יחס של 1.6 כבאים ל-10,000 תושבים בישראל, לעומת יחס של 6 כבאים ל-10,000 תושבים במרבית מדינות העולם".

בניית תחנות כיבוי ופריסתן:

"הביקורת העלתה כי נציבות הכבאות אמנם הכינה תכנית מגירה לפריסת תחנות בעת חירום, ואולם ממסמכיה עולה כי אין די במספר התחנות הקיים ובפריסתן, בהתחשב בצרכים על-פי איום הייחוס.

"נציב הכבאות מסר למשרד מבקר המדינה באוגוסט 2010 כי 'הנציבות מודעת לעובדה שמספר התחנות הקיים ופריסתן אינו עונה על הצרכים. המגבלה המרכזית לתיקון סעיף זה הינה מגבלה תקציבית'".

כלי רכב וציוד:

"במועד סיום הביקורת, מארס 2010, סבלו שירותי הכבאות ממחסור חמור ברכבי כיבוי. תקן רכבי כיבוי והצלה בכל שירותי הכבאות, לעת שגרה, כלל 519 כל רכב, אך מצבת כלי הרכב התקניים (שהיו בשימוש פחות מ-20 שנים) כללה רק 349 כלי רכב ומצבת כלי הרכב הלא-תקניים כללה 93 כלי רכב. חסרו אפוא 170 כלי רכב תקניים... למחסור חמור זה יהיו השלכות חריפות אף יותר בעת חירום".

המבקר קובע כי "על משרד הפנים בשיתוף משרד האוצר לגבש בדחיפות תכנית הצטיידות ולהקצות תקציב ליישומה", ומציין כי החלטת הממשלה מיולי 2010 אכן מקצה 80 מיליון שקל לרכישת כלי רכב חדשים למערך הכבאות.

מערכות קשר ומחשוב:

"הביקורת העלתה כי תחנות הכיבוי בארץ אינן מקושרות ביניהן במערכת ממוחשבת, ומערכת הקשר בין רכבי הכיבוי ובינם לבין תחנות הכיבוי מבוססת על מכשירי קשר ישנים הפועלים בתדרים מעטים, והדבר גורם למגבלות בשימוש בקשר בעת עומס אירועים... בשנת 2009, בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה', התריעה נציבות הכבאות לפני משרד הפנים ולפני ראש הממשלה על המצב הכללי השורר בתחום הקשר והמחשוב, אך במועד סיכום הביקורת, יוני 2010, עדיין לא נמצא פתרון לבעיה".

מרכז ניהול ושליטה:

המבקר קבע, כבר בדו"ח הראשון על מלחמת לבנון השנייה, כי למערך הכבאות אין מערכת פיקוד ושליטה ארצית. "עקב כך לא יכלה נציבות הכבאות להיות מפקדה עורפית לטיפול בהקצאת כוחות, בתגבור כבאים ובניודם לפי הצורך ולטיפול בתחומי לוגיסטיקה נוספים כגון תיקון כלי רכב וציוד".

ומה השתנה כעת? לא כלום. "במועד סיום הביקורת, מרס 2010, עדיין לא חל שינוי באותו עניין ולא הוקם מרכז ניהול ושליטה של שירותי הכבאות שמאפשר הפעלה מרכזית, מאוחדת ומתואמת של כל איגודי הכבאות, על אף פניותיו של נציב הכבאות לשר הפנים בשנת 2009 באותו עניין".

המבקר קובע בהקשר זה כי "לנוכח העובדה ששירותי הכבאות הם אחד מארגוני החירום בישראל המופקדים על שירותי ההצלה בעת חירום בפריסה ארצית, חיוני כי נציבות הכבאות תוכל לקבל בעת חירום עבורה ועבור כל תחנות הכיבוי תמונת מצב עדכנית בזמן אמת על המתרחש בכל הזירות. בהיעדר יכולת זו אין לנציבות הכבאות שליטה מיטבית על ניהול האירועים... לפיכך על נציבות הכבאות ומשרד הפנים לדאוג לבנייתו של מרכז ניהול ושליטה של שירותי הכבאות".

בית-ספר לכבאות:

לפי המבקר, נציבות הכבאות התריעה בפני השר ישי על הצורך להקים בית-ספר חדש לכבאות ולהצלה, "כדי להכשיר כהלכה את הכבאים לתפקידים המוטלים עליהם בעתות שגרה וחירום".

בספטמבר 2009, למשל, הודיע נציב הכבאות לשר הפניםי ישי כי "תשתיות ההדרכה הקיימות לצורך הכשרת מערך הכבאות נשענות על מתקנים מאולתרים וחלקיים, שהוקמו כמענה זמני בבית-הספר הארצי לכבאות ולהצלה. מתקנים אלה אינם מאפשרים הכשרת הכבאי בהתאם לתקנים בין-לאומיים קיימים, והשימוש בהם כרוך בסיכון חייהם של הכבאים המתאמנים בהם".

ומה עשה ישי? לינדנשטראוס: "בביקורת הועלה כי משרד הפנים, המופקד על שירותי הכבאות, לא דן בנושא בית-הספר לכבאות ולא פעל לגיבוש פתרון לבעיה. משום כך, במועד סיכום הביקורת, יוני 2010, נמצא כי טרם חל שינוי במצב: בית-הספר לכבאות פעל במתקן מאולתר שאינו מאפשר הכשרת כבאים בהתאם לתקנים בינלאומיים, והשימוש בו לאימונים כרוך בסיכון חייהם".

אוטובום סוהרים שריפה בכרמל חיפה / צלם: דן אמיר
 אוטובום סוהרים שריפה בכרמל חיפה / צלם: דן אמיר

השורה התחתונה - מה צריך לעשות עכשיו?

לאחר מתיחת ביקורת קשה על תפקוד מערך הכבאות והגורמים השלטוניים האחראים לתפקודו, בראש ובראשונה משרד הפנים, מתווה לינדנשטראוס שורת המלצות לתיקון המצב:

1. יישום החלטת הממשלה מיולי 2010 בעניין "שיפור מערך הכבאות". המבקר קובע: "מדובר בהחלטה חשובה ומשמעותית, שמבחנה העיקרי ביישומה. נוכח הליקויים החמורים שפורטו בדו"ח זה ובהתחשב באיום הייחוס לעורף, על כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר - משרד הפנים, משרד האוצר ומשרד הביטחון - ובהובלת שם הפנים, לפעול להבטחת יישום ההחלטה".

2. על משרד הפנים, בהיותו הגורם האחראי למערך הכבאות, במשולב עם משרד האוצר, לגבש תכנית מגובת תקציב, באופן שיעלה בקנה אחד עם החלטת הממשלה מיולי 2010, שתכלול לוח זמנים ברור לביצוע ואשר תאפשר לחסל מחסור מיידי וקריטי הקיים במערך שירותי הכבאות ולהשלים את החסר לטווח הארוך במערך זה.

3. על שר הפנים ועל שר האוצר לסיים בדחיפות את גיבוש ההצעה לחקיקה ולקדם את החקיקה הנדרשת ליישום החלטת הממשלה, כדי לשנות את המבנה הארגוני של שירותי הכבאות ובכך להבטיח שתיושם החלטת הממשלה שתוקם רשות ארצית לכבאות והצלה ותיפתר הבעיה העיקרית הנוגעת למערך הכבאות.

4. מאחר שעל שר הביטחון, אהוד ברק, הוטלה "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום" ורח"ל אמורה לסייע לו לממש את אחריותו ולהציג לממשלה דו"ח על היערכות העורף לעת חירום, נדרשת מעורבות פעילה שלהם בקידום המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום, בתיאום עם שר הפנים ומשרד הפנים.

5. מאחר שפיקד העורף אחראי להתגוננות האזרחית ולהפעלה בעת חירום של ארגוני העזר, לרבות שירותי הכבאות... "על שירותי הכבאות ועל פקע"ר להבטיח שיתוף-פעולה הדוק ביניהם, לרבות במסגרת אימונים ותרגילים, כדי להעריך את יכולותיהם ולשפר את היערכותם וכשירותם המבצעית וכדי להיערך כיאות להפעלתם בעת חירום".

6. על רח"ל, בהיותה הגוף המסייע לשר הביטחון לממש את אחריות-העל שהוטלה עליו לטיפול בעורף בכל מצבי החירום ולנוכח ראייתה הכוללת הנדרשת לעניין זה, לקדם את הטיפול בהיערכות שירותי הכבאות לעת חירום, לרבות בעניין שיתוף-הפעולה בין פקע"ר ובין שירותי הכבאות.

■ להורדת הדו"ח המלא של מבקר המדינה - קובץ Word

פרשני "גלובס" מבקרים את פרשת השריפה והאחריות עליה

  1. נא הסבירו לשר: הטיול נגמר / דורון אביגד
  2. הקמפיין נגד ישי הוא צביעות / שי ניב
  3. מה רוצים מאלי ישי / מתי גולן
  4. האש פרצה בגלל חילול שבת / ליאת רון
  5. הכדור אצלך, אלי ישי / מיקי גיצין

תגובות

- לשכת ראש הממשלה:

"ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך את בדיקתו המעמיקה של מבקר המדינה בנושא הכבאות, מאמץ את מסקנותיו ומחויב ליישמן בהקדם האפשרי. ראש הממשלה נתניהו הנחה כי הצוות הבין-משרדי שהקים ברשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ידון כבר בשבוע הבא בהמלצות הדו"ח, במטרה ליישמם בהקדם האפשרי.

"ראש הממשלה, שהעלה השנה את תקציב הכבאות במ-100 מיליון שקל, הנחה את מזכירו הצבאי, האלוף יוחנן לוקר, להניח לפניו בימים הקרובים הצעה להקמת מערך כיבוי אווירי שרק בכוחו להתמודד עם שרפות ענק כפי שאירע בכרמל.

"יש להוסיף כי בסיום הדו"ח ציין המבקר בחיוב את החלטת הממשלה מיולי האחרון בעניין שיפור מערך הכבאות וכינה אותה 'החלטה חשובה ומשמעותית'.

"יש להוסיף כי בסיום הדו"ח ציין המבקר בחיוב את החלטת הממשלה מיולי האחרון בעניין שיפור מערך הכבאות וכינה אותה 'החלטה חשובה ומשמעותית'".

- ח"כ יוחנן פלסנר, מ"מ יו"ר סיעת קדימה:

"כעת מתברר כי המפקד בשטח אינו יודע להוביל כשאור המצלמות כבה. שורת הכשלים הממשלתיים שנחשפו בדו"ח המבקר משקפת תרבות שלטונית רקובה וסגנון מנהיגות שמתמצה בגלגול אחריות ובהטחת האשמות הדדיות בין שר לשר.

"ההתנהלות הרופסת וחסרת האחריות של ראש הממשלה, שהכריז מעל כל במה כי היערכות לתרחישי עורף עומדת בראש סדר העדיפות הלאומי, מתבררת כמסוכנת לביטחון ישראל.

"אני קורא לחברי הכנסת לתמוך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתפעל במהירות וביעילות לאור הממצאים הקשים ותיצור הרתעה מספקת על מנת שמחדל חמור שכזה לא יחזור על עצמו בשנית".

- ח"כ מגלי והבה (קדימה), סגן יו"ר הכנסת:

"דו"ח המבקר פוטר את ראש הממשלה והשרים מלהמשיך להתקוטט ולהטיל את האחריות איש על רעהו, ומוכיח כי האחריות מוטלת על הממשלה כולה, מראש הממשלה ועד לאחרון השרים.

"הדו"ח צריך להוות את אקורד הסיום של ממשלת נתניהו, שהעדיפה לגלגל אחריות, במקום לתת מענה לקריסת שירותי הכיבוי - קריסה שבסופו של דבר עלתה במחיר חיי אדם רבים".

- ח"כ ניצן הורוביץ:

"דו"ח המבקר מחדד את הצורך בהתפטרותו של שר הפנים אלי ישי. הדו"ח קובע באופן המפורש ביותר כי המחדל המתמשך בשירותי הכבאות 'רובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והעומד בראשו'.

"הסכנות עליהן מתריע המבקר כבר התממשו לנגד עינינו. אם קיים עיקרון של אחריות אישית ואחריות מיניסטריאלית - הרי שר הפנים הוא המחזיק באחריות על שירותי הכבאות, ולכן בהתאם לעיקרון האחריות עליו לפנות את כסאו.

"ללא מסקנות אישיות, יישאר הדו"ח הזה, כמו דו"חות קודמים אחרים, אות מתה במגירת הדו"חות המאובקים. חומרת הדברים והשלכתם על חיי אדם וביטחון המדינה מחייבים הקמת ועדת חקירה ממלכתית".