מנכ"ל ישראמקו יוסי לוי פורש; "מיציתי את התפקיד"

לוי יפרוש רשמית ב-15 במארס 2011 לאחר כ-22 שנים בתפקיד ■ לוי ל"גלובס": הבהרתי לחיים צוף כי ברצוני לצאת לדרך חדשה בעיסוקים פרטיים בתחום האנרגיה"

יחידת ההשתתפות של ישראמקו רושמת ירידה חדה בבורסה. הסיבה ככל הנראה נעוצה בפרישתו של מנכ"ל החברה, יוסי לוי. הפרישה הגיעה במפתיע והחברה לא פרסמה במקביל מי יחליף את לוי בתפקידו.

לוי אמר ל"גלובס" כי "לאחר קריירה ארוכה כמנכ"ל ישראמקו שבמהלכה היה שותף בביצוע עשרות קידוחים בים וביבשה ורכישות של נכסי נפט וגז בארה"ב בהיקף של מאות מיליוני דולרים ששיאה היה בתגלית בתמר - חשתי כי מיציתי את תפקידי כמנכ"ל קבוצת אקוויטל וישראמקו. הבהרתי למר חיים צוף בעל השליטה בחברה כי ברצוני לצאת לדרך חדשה בעיסוקים פרטיים בתחום האנרגיה בארץ ובעולם. סיכמתי עם מר צוף כי אמשיך ללוות את ישראמקו ככל שיידרש כיועץ חיצוני".

בהתייחס להמלצות וועדת ששינסקי ציין לוי כי "כמי שעבר קידוחים יבשים רבים בעבר ברצוני לציין כי המלצות וועדת ששינסקי אם יתקבלו עלולות לגרום להרס ענף חיפושי הגז והנפט בישראל אני משוכנע שקובעי המדיניות יתפקחו ברגע האחרון ויבינו את ההשלכות ההרסניות שיש להמלצות על הענף כולו. לוי, לשעבר מנהל אגף כלכלה ותקציבים במשרד התשתיות, הוא מוותיקי תעשיית חיפושי הנפט והגז בישראל. לוי ניהל את נפטא במשך 22 שנה עוד בתקופה שהייתה חברה ממשלתית, שהופרטה ב-1996. באותה שנה עבר לנהל גם את יישראמקו.

פרישתו של לוי מגיעה בתקופה מאתגרת ביותר בתחום הגז הטבעי בכלל וגם בישראמקו. לאחרונה הודיעו השותפות בפרוייקט "תמר" (שישראמקו מחזיקה כ-28.7% ממנו) על עצירת פיתוח השדה על רקע ההמלצות המסתמנות של ועדת ששינסקי וקשיים בהשגת מימון לפיתוח השדה. לבעלי השליטה בישראמקו, קובי מימון וחיים צוף, יש כ-4 חודשים למצוא מחליף ללוי, שיפרוש ב-15 במארס 2011.

לפני כשבועיים הוחלט במשרדי הממשלה לכנס צוות מומחים ממשרד התשתיות, האוצר ורשות המיסים, כדי לבחון פתרונות אפשריים למימון הפיתוח של מאגר "תמר". על הקמת הצוות הוחלט בעקבות טענות היזמים כי הרפורמה במשטר הפיסקלי על גילויי נפט וגז שעליה ממליצה ועדת ששינסקי, עלולה להביא את הבנקים המלווים את הפרויקט לדרוש לשנות את הסכמי המימון לפיתוחו.

עלות הפיתוח של פרויקט "תמר" נאמדת בכ-3.5 מיליארד דולר. חלקם של השותפים הישראלים בפיתוח, דלק קידוחים, אבנר, ישראמקו ודור אלון גז נאמד בכ-2 מיליארד דולר והוא אמור להיות ממומן במלואו על-ידי קונסורציום של בנקים וגופים מוסדיים בהובלתם של הבנקים הזרים HSBC וברקליס קפיטל (דלק ודור אלון) ודויטשה בנק (ישראמקו).