נשק יום הדין: בנק ישראל שוקל איסור משכנתא מעל 50%

"קומנדו הבועה" של הפיקוח על הבנקים עשוי להכריז כבר בסוף החודש על הקשחה נוספת של תנאי המשכנתאות - בהתאם לנתוני האינפלציה ■ כפי שנחשף ב"גלובס", בבנק ישראל שוקלים לאסור לחלוטין מתן משכנתאות פריים ■ במאי הוכרז על הקשחה ראשונה בתנאים

בנק ישראל עשוי להכריז בסוף החודש על הקשחה נוספת של תנאי המשכנתאות, בהתאם לנתוני האינפלציה שיפורסמו ב-15 בדצמבר ולנתוני ביצועי המשכנתאות שיפורסמו גם כן בהמשך החודש.

מבין הצעדים העיקריים אותם שוקל בנק ישראל ניתן למנות איסור משכנתאות בהן שיעור המימון גבוה מ-50% מסך המשכנתא, או אף להטיל איסור מוחלט על מתן משכנתאות פריים (ריבית משתנה). כזכור, "גלובס" חשף לפני מספר חודשים את תוכנית המגירה של בנק ישראל לריסון שוק המשכנתאות, וחשף גם את הכוונה לאסור לחלוטין מתן משכנתאות בריבית פריים, אם כי בבנק ישראל מגדירים זאת "נשק יום הדין" ולא ימהרו לשלוף אותו.

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר מספר פעמים בתקופה האחרונה כי הוא לא יהסס להטיל מגבלות נוספות על המשכנתאות. כזכור, בהחלטת הריבית שהתקבלה בסוף חודש אוקטובר הכריז בנק ישראל על הקשחת משכנתאות בהיקף 800 אלף שקל ומעלה, כאשר רכיב הפריים מהווה 25% מסך המשכנתא.

גורמים בבנק ישראל מסרו כי בבנק ממתינים לנתון סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר, שיפורסם ב-15 בדצמבר, וכן לנתוני ביצועי המשכנתאות לחודש נובמבר, אז תתקבל תמונה בהירה יותר באשר לשוק הדיור לאחר ההוראה הטרייה של בנק ישראל.

רק לאחר ניתוח הנתונים יוחלט בפורום המוניטארי המצומצם האם לקבל את המגבלות החדשות אותן שוקלים בפיקוח על הבנקים. החלטת הריבית תתקבל ב-26 בדצמבר.