פישר, איש השנה של "גלובס" ל-2010: "אנחנו במצב טוב, אך מצבים כאלה יכולים להשתנות מהר"

גלובס tv (עדכון) - ברננקי בברכה מיוחדת לפישר: "הוא עושה עבודה מדהימה בבנק ישראל; הוא קול קורא בכלכלה העולמית"

ועידת ישראל לעסקים 2010 נפתחה הערב (שבת), כמיטב מסורת "גלובס" מדי שנה. בוועידה יקובצו בכירי העולם העסקי והפוליטי בישראל, אשר ידברו על הנושאים הבוערים שיעצבו את פני המדינה והמשק בשנה הקרובה.

להרשמה לוועידה - לחצו כאן!

באירוע הפתיחה של הוועידה הערב הוכרז איש השנה של "גלובס" ל-2010: נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, אשר נשא את הנאום המרכזי בערב הפתיחה. לכבוד בחירתו של פישר כאיש השנה של "גלובס", יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי הכין ברכה מיוחדת שהוקלטה והוצגה בפני קהל הנוכחים.

כבוד הוא לי לומר כמה מילים לכבוד מורי סטנלי פישר", אמר ברננקי. כזכור, פישר היה המורה של ברננקי ב-MIT בשנות ה-70, בתחום האקונומטריקה. "הוא היה בחזית המחקר. הוא עושה עבודה מדהימה בבנק ישראל. פישר הוא קול קורא בכלכלה העולמית. ברמה האישית אני מעריך מאוד את הדיונים שהיו לי איתו על נושאי מדיניות מאז שנכנסתי לתפקידי כיו"ר ה'פד'". ברננקי סיים כשאמר בעברית: "יישר כוח".

מיד לאחר מכן נשא פישר את הנאום המרכזי ופתח אותו בהתייחסות לשריפה בכרמל. הוא פנה לרב-טפסר שמעון רומח, הכבאי הראשי שקיבל אות הוקרה מ"גלובס", ואמר: "להם (כבאי האש - ע.ב.י) האהדה".

פישר הודה לכבוד שנפל בחלקו ואמר: "כשאנחנו בבנק ישראל מקבלים החלטה על הריבית או על התערבות, אנחנו יושבים בחדר ומחליטים; פשוט. אבל פעם נתתי הרצאה בבי"ס במודיעין והמורה שאלה אותי איך אני מקבל את ההחלטה על הריבית. ובכן, בלי הצוות המצוין שיש בבנק ישראל - המנהלים והעובדים - לא היינו יכולים לעשות את מה שעשינו. זה נשמע מאוד פשוט אך זה לא פשוט. הם עשו את זה בלי רעש ועם הצלחה גדולה ולכן מגיע למקצוענים בבנק ישראל ברכות, לא רק ממני אלא מכל המשק".

פישר לא חסך מחמאות ותודות גם לאנשי האוצר וגם לא חסך בשבחים על המשק הישראלי. "אנחנו יכולים ללחוץ על כפתורים כמה שאנחנו רוצים אבל אם אין משק שיכול להגיב באופן המקובל - זה לא ישפיע על כלום. למשל הריבית הנמוכה מאוד בארה"ב לא משפיעה על שוק המשכנתאות כי יש בעיות חמורות בשוק הזה והבנקים לא מוכנים לתת משכנתאות. אצלנו, הורדנו את הריבית והייתה לנו מערכת פיננסית בריאה ולכן הבנקים הגיבו מיד. לכן היכולת שלנו להשפיע על המשק תלויה בעובדה שבמשך שנים רבות היו אנשים שעבדו על איתנות המשק. זה התחיל בתוכנית הייצוב של הבנקים ב-1985. נגידי בנק ישראל בעבר וגם שרי האוצר ופקידי האוצר הם תרמו הרבה לעובדה שאנחנו נמצאים במצב טוב היום".

"יש לנו עוד הרבה מה לעשות"

בימים שבהם משבר החוב זורע הרס באירופה, ובארה"ב עדיין מלקקים את הפצעים מהמשבר הפיננסי החמור ביותר מזה כ-100 שנה, פישר הדגיש את חשיבותה של מערכת פיננסית איתנה.

"אם למדנו דבר אחד במשבר זה שללא מערכת פיננסית איתנה ובריאה - משק עלול ליפול", אמר פישר. "הביטו באירלנד: היא עשתה כמעט כל דבר נכון חוץ מדבר אחד - הם לא היו זהירים בסקטור הפיננסי. המפקחים שם נתנו לבנקים לגדול לגודל של כ-700% מהתמ"ג. אם המדינה צריכה להציל מערכת בנקאות שגדולה פי 7 מהמשק, אז יש בעיה. העובדה שהסקטור הפיננסי שלנו יחסית שמרני ושיש לנו פיקוח מאוד נחוש על המערכת הפיננסית היא אחת הסיבות שהגענו למצב הנוכחי במשבר הגדול ביותר מאז שנות ה-30".

פישר הודה במפורש לשר האוצר לשעבר רוני בר און ולשר האוצר הנוכחי יובל שטייניץ, ושוב הודה לפקידי האוצר על השמירה על המשמעת הפיסקאלית.

במעמד זה שיתף פישר את הנוכחים בנקודה שבה הוצע לו להיות נגיד בנק ישראל: "זה היה בסוף 2004 כשאני ואשתי היינו בחופש וביבי התקשר. הוא התחיל לשכנע אותי לקבל את הצעתו. זו הייתה הצעה שלו ושל רה"מ דאז אריאל שרון. עכשיו אני יכול לומר שאני מודה להם שקיבלתי את ההזדמנות הזו לעשות משהו שתמיד רציתי לעשות: לתרום איכשהו להצלחת המשק הישראלי. אני רוצה להודות גם לאשתי רודה; ביבי שם את אמונו בי לפני 5 שנים ורודה עשתה זאת לפני 45 שנה. לא הייתי יכול לעשות זאת ללא האמון שלה".

לצד המחמאות והתודות, פישר התייחס גם לנושאים הדורשים טיפול בישראל: "יש לנו בעיות חמורות מאוד כגון העוני, התשתיות, הכבאות, השלום... אנחנו מאוד טובים בטיפול בבעיות המיידיות אבל קצת פחות טובים בטיפול באתגרים של הטווח הארוך. אנחנו צריכים לשנות את זה. לפני 5.5 שנים אמרתי שהמשק הישראלי מאוד איתן וגם מאוד גמיש. הרבה מאוד אנשים באו אלי אחר כך ואמרו לי שאני אופטימי מדי. אני חושב שאם לא שומעים את כל הרעש סביב המשק הזה אלא אם מסתכלים על מה שהשגנו למרות האתגרים והמלחמות - יש סיבה להתגאות. אבל כמו בכל דבר - יש צורך להימנע משאננות. אנחנו במצב טוב אבל מצבים כאלה יכולים להשתנות מהר. אפשר לשאול את רומח (הכבאי הראשי - ע.ב.י) כמה מהר דברים יכולים להשתנות. אני גאה באות ההוקרה שקיבלתי אבל מחר צריכים לחזור לעבוד. יש לנו עוד הרבה מה לעשות".

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה - לחצו כאן!

בין הנואמים הבולטים בוועידה ניתן להזכיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר (שיישא נאום נוסף ביום ב'), שר השיכון אריאל אטיאס, שר האוצר יובל שטייניץ, מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון, יו"ר בנק לאומי דוד ברודט, פרשן "פייננשל טיימס" הבכיר מרטין וולף, נגיד בנק ישראל לשעבר ויו"ר JP מורגן יעקב פרנקל, וכן מנהלים, פרשנים ואנליסטים רבים אחרים.

אפליקציה מיוחדת לוועידת ישראל - בואו להוריד חינם!

אפליקציית "Conferences" מאפשרת לכל משתתפי כנס ועידת ישראל לעסקים ליצור קשרים עסקיים ו-נטוורקינג בממשק חדשני ואינטואיטיבי.
האפליקציה פותרת את האתגר העיקרי בכנסים רבי משתתפים - יצירת קשרים עסקיים. לאחר ההרשמה לאפליקציה תוכלו:

- לראות את רשימת הכנסים המלאים המופיעים באפליקציה.

- לתקשר עם המשתתפים השונים בכנס ע"י שימוש בממשקי האפליקציה המגוונים:
sms, חיוג, אימייל והודעות on-line על גבי רשת ה - 3G /WIFI (לבעלי iOS4).

- לקבל מידע על ההרצאות והמציגים בכנס.

- לבנות לוח אירועים אישי אשר יכיל את ההרצאות המועדפות עליכם. האפליקציה תציג הודעה שר דקות לפני ההרצאות אשר בחרתם, גם אם אינה פעילה.

- לקבל מידע על נותני החסות של הכנס.

- לשלוח את פרטי המבקרים המעניינים אתכם למייל שלכם לטובת קשרים עתידיים.

- לראות את המרחק בנכם לבין המבקרים השונים.

להורדת האפליקציה לחצו כאן

שידורים חיים של הפאנלים המרכזיים בוועידה, עדכונים שוטפים ודיווחי וידאו - באתר "גלובס" לכל אורך הוועידה עד יום ב' בשעות הערב.