דייווידסון: 'תמר' עלול להיות פרויקט מהפחות רווחיים

מנכ"ל נובל אנרג'י תוקף את ששינסקי: "המלצות ששינסקי כבר הקטינו את התשואה מ'תמר'; יש אי ודאות בנוגע ללוחות הזמנים ומימון פיתוח 'תמר'"

האם תגליות הגז הן אפיזודה חולפת? מה עושים עם כל הגז שהתגלה עד כה ועם הגז שעשוי להתגלות בעתיד? למי מגיעים התמלוגים מתגליות הנפט והגז? אלה מקצת השאלות העומדות במוקד המושב בנושא תגליות הגז בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס". גם מושב זה מועבר בשידור חי באתר "גלובס".

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה היום ומחר - לחצו כאן!

במושב משתתפים בכירי ענף הנפט והגז בישראל: מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון; מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור; בעל השליטה במודיעין צחי סולטן; מייסד פורום פעולה אזרחית הרב מיכאל מלכיאור; וכן ד"ר ברנדה שפר, מומחית למדיניות אנרגיה מאוניברסיטת חיפה.

דייווידסון היה ללא ספק אורח הכבוד במושב. כבר בפתיחת דבריו הוא רמז כי בכוונתו לבקר את המלצות הביניים של ועדת ששינסקי, שהמליצה להגדיל את חלקה של המדינה בתגליות הגז משליש לשני שלישים. "עם הפעילות מגיעים גם האתגרים", אמר דייווידסון, "וגם על ההתמודדויות הללו אדבר בהמשך".

לאחר מכן אמר דייווידסון כי תגלית הגז "מרי B" כבר הביאה להוזלת החשמל ורמז בכך לתועלת ממנה נהנים אזרחי ישראל, גם ללא העלאת התמלוגים והמסים על תגליות הגז. לדבריו, "היו הרבה דיבורים לאחרונה בישראל על מיסוי התגליות ואני רוצה להזכיר את החיסכון למשק הישראלי משימוש בגז טבעי - כבר היום השימוש בגז מ'מרי B' חסך כמיליארד דולר בשנה. המדינה הרוויח מ-2004 כ-5 מיליארד דולר מ'מרי B', כאשר על כל דולר הכנסה ליזמים המדינה מקבלת 2.6 דולר כתוצאה ממיסוי עקיף, ישיר והטבות אחרות.

"כמו שכולנו יודעים, ככל שהמיסוי גבוה יותר כך גם המחירים גבוהים יותר. 'מרי B' צפויה להתייבש ולכן חשוב לפתח את 'תמר' במהירות. פיתוח מאגרי גז הוא קשה מאוד ולכן ברור שעל מנת לפתח את 'תמר' בשנים בודדות לאחר הגילוי תהיה הצלחה עולמית. זהו פיתוח קשה ומסובך מאוד, עם צינורות ארוכים מאוד מהאסדות למתקני הקליטה על החוף".

בהמשך דבריו התייחס דייווידסון באופן ישיר להמלצות ועדת ששינסקי ואמר כי הן "יצרו אי ודאות בנוגע ל'תמר'. יש אי ודאות בנוגע ללוחות הזמנים ולמימון פיתוח 'תמר'. אנו זקוקים לפתרון מהיר כדי לעמוד בלוחות הזמנים. ההמלצות חותכות ב-60% את שוויה של 'תמר'. אם ההמלצות ייושמו - הרווחים מ'תמר' יהיו נמוכים ממה שחשבו. כבר עכשיו התשואה מ'תמר' צפויה להיות נמוכה מהממוצע והמלצות הוועדה ילחצו את הרווח של 'תמר' ויהפכו אותה לאחד הפרויקטים הפחות-רווחים של נובל ברחבי העולם".

דייווידסון התייחס גם לקידוח האקספלורציה ב"לוויתן" ואמר כי "יש עוד פוטנציאל גדול מול חופי ישראל ואני מקווה לתוצאות ב'לוויתן' בשבועות הקרובים". הוא ציין כי יש להמתין לבדיקת לוגים חשמליים שתחל בסוף החודש, אך הדגיש שעצם העובדה שיש סימני גז הינה מעודדת: "חדשות רעות מגיעות מהר - חדשות טובות מגיעות לאט".