שו"ב בהצעה מפתה למחזיקי האג"ח הפרטיות?

מציעה להמיר סדרה בהיקף של כ-320 מיליון שקל ■ מדובר בסדרה עם ריבית גבוהה יותר ומח"מ קצר יותר מהאג"ח הציבוריות ■ מחזיקי האג"ח הפרטיות יוכלו להכיר ברווח הון מההמרה

קבוצת הבנייה שיכון ובינוי מקבוצת אריסון מקדמת מהלך להחלפת סדרת אג"ח פרטיות שיש כנגדן ערבות, לסדרה "ציבורית" ללא ביטחונות. ל"גלובס" נודע כי מחר הוא המועד האחרון בו ניתן להיענות להצעה להחלפת סדרות האג"ח.

ההצעה של שיכון ובינוי, בניהולו של עופר קוטלר, נוגעת לאג"ח מסדרה 1 שהן, כאמור, פרטיות, והמח"מ שלהן הוא 4.7 שנים. היקף הסדרה עומד על כ-320 מיליון שקל, ויש בה ערבות של החברה הבת שיכון ובינוי נדל"ן.

שיכון ובינוי מציעה להמיר את האג"ח לאחת משתי הסדרות הבאות: סדרה 3 צמודת המדד, או סדרה 4 השקלית. המח"מ בסדרה הצמודה ארוך יותר ועומד על 5.4 שנים. יחס ההמרה יהיה כך שכל משקיע יקבל 1.2 יחידות של האג"ח החדשות בתמורה ליחדה אחת מהאג"ח הישנות.

הסדרות הציבוריות הן בעיקרון ברמת סיכון גבוהה יותר, מאחר שאין בהן ערבויות והמח"מ בסדרה הצמודה ארוך יותר.

כמו כן, הריבית בסדרה הצמודה נמוכה יותר לעומת זו שבסדרה הפרטית. ההשוואה לסדרה השקלית בעייתית יותר, שכן על פניו הריבית בסדרה השקלית אמנם גבוהה יותר, אך היא אינה כוללת הצמדה למדד כמו בסדרה הישנה.

היתרון המרכזי הטמון מבחינת מחזיקי האג"ח בהחלפה הוא ברווחי הון מידיים בהם יכירו. האג"ח הפרטיות אינן נסחרות, ומחירן נקבע לפי שערוך של שערי ריבית. התשואה לפדיון של האג"ח הפרטיות עומדת כיום על 3%, לעומת תשואה של 3.4% בסדרה החדשה הצמודה, ו-5.1% בסדרה השקלית.

המרת האג"ח לסדרות החדשות שהתשואה לפדיון בהן גבוהה יותר, תאפשר למחזיקי האג"ח להכיר ברווח הון נאה באופן מיידי.

יתרון נוסף הוא שמדובר באג"ח ציבוריות סחירות, שקל יותר למכור אותן, לעומת הפרטיות.

מבחינת שיכון ובינוי, הצעה זו מאפשרת לה לדחות את תשלומי החוב שלה, וגמישות רבה יותר בניהול תזרים המזומנים והתחזיות לעתיד.

הולכים בדרכה של סקיילקס

כאמור, מחר יתקיים המכרז להשתתפות בהצעה הזו, ועדיין לא ברור כמה ממחזיקי האג"ח ייענו לה: "אם ההצעה לא תהיה מספיק אטרקטיבית, לא נשתתף", אמר בהתייחס לעניין אחד ממחזיקי האג"ח הגדולים.

שיכון ובינוי אינה החברה הראשונה שמציעה למחזיקי האג"ח שלה הצעה שכזו. לפני כחודש וחצי הציעה סקיילקס של אילן בן דב, המחזיקה בשליטה בחברת פרטנר, הצעה דומה למחזיקי האג"ח שלה: המרת סדרה אחת באחרת בעלת מח"מ ארוך יותר, במהלך שמאפשר הכרה ברווחי הון. אולם המהלך לא עורר ההתלהבות רבה בשוק ההון, ורק כ-13% ממחזיקי האג"ח נענו להצעה.