"הטוויטר יכול לחזות את המגמה בשוק המניות"

כך עולה ממחקר שהציג המתמטיקאי פרופ' ג'ון קסטי בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס" ■ יו"ר בנק ההשקעות רוטשילד: "גוש האירו לא יתפרק; נעבור את המשבר"

לאן מועדות פניה של הכלכלה הגלובלית? האם ארה"ב מאבדת ממעמדה כמעצמה יחידה לטובת סין המתחזקת? כיצד תתפתח מלחמת המטבעות בשוק המט"ח העולמי? אלו הנושאים העיקריים שנידונו בפאנל "כלכלה גלובלית" בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס".

לכל ידיעות הוועידה - לחצו כאן !

בפאנל השתתפו פרופ' ג'ון קסטי, עתידן וחוקר במכון המחקר "אפלייד סיסטם אנלסיס" באוסטריה; מרשל גיטלר, אסטרטג בינלאומי ראשי מבנק ההשקעות הגרמני דויטשה בנק; פרנסואה אנרו, יו"ר בנק ההשקעות רוטשילד; וכן פרופ' אורויל של, ראש מרכז יחסי סין-ארה"ב Asia Society.

קסטי, מתמטיקאי בהשכלתו, הציג בפני הקהל אבחנה מעניינת למדי: הטוויטר עשוי לחזות מבעוד מועד את המגמה בשוק המניות האמריקני. הוא הציג מחקר שנערך בארה"ב בו ניתחו את הציוצים של המשתמשים האמריקנים בטוויטר ובו עלתה המסקנה המעניינת.

"אבחנו את הציוצים לפי קטגוריות מסוימות ומצאו שיש קורלציה בין הציוצים בטוויטר לבין התנהגות שוק המניות בוול סטריט בתקופה שלאחר מכן", אמר קסטי. הוא ציין גם ש"שוק המניות מאפיין באופן מעולה את מצב הרוח של האנשים" והסביר מהו למעשה אותו "מצב רוח": "מצב הרוח הוא איך קבוצה של אנשים מרגישה לגבי העתיד שלה. כאשר אוכלוסיה מסוימת אופטימית לגבי העתיד, אזי האירועים שאנו נחווה יהיו שונים מאשר באוכלוסיה שאינה אופטימית. כשאנשים חוששים אז במקום לחשוב גלובלי הם חושבים מקומי, במקום לחשוב על 'ביחד' הם חושבים על 'לחוד' וכו'".

פרופ' של דיבר על המהפך הדרמטי שעברה כלכלת סין בעשרות השנים האחרונות. "יש לסינים תחושה שהם נפצעו מהאיממפריאליזם המערבי בעבר וכעת הם יכולים להחזיר לעצמם את תהילת העבר ואת הגאווה; אני חושב שכולם מרגישים את זה. אך האם הצמיחה שם תימשך בקצב הנוכחי? קשה להאמין; זו צמיחה מהירה מאוד ויש הרבה בעיות מבניות בתוך סין", אמר של.

"גוש האירו יתגבר על המשבר"

"אירופה היא הרבה פחות חזקה מסין. בתור אירופיים עלינו להודות בכך", אמר אנרו, בנאום קצר וחד בו הוא הביע אמון רב שגוש האירו יתגבר על משבר החובות. "שרדנו את משבר החוב של יוון ואירלנד ומחר נשרוד את המשבר של ספרד. כן, השווקים בוחנים חזיר (הכוונה למדינות ה-PIGS - ע.ב.י) אחד אחר השני וישנן התקפות על אג"ח בשווקים האירופיים. יש מתחים מוניטאריים בתוך גוש האירו, אבל בסופו של יום הכבאי בבריסל יתגבר על האש - למרות שישנם אנשים בלונדון שהיו רוצים לראות את האירו מתפרק".

גיטלר מדויטשה בנק דיבר על היחלשות הדולר בעולם ואמר בציניות: "נראה לי שהאמריקנים פשוט אומרים, 'אנחנו מתכוונים להדפיס דולרים ולראות כמה אתם בעולם מוכנים לקנות'". הוא דיבר על העלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב חרף רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב אשר אמורות להוריד את התשואות, ואמר כי "המשחק לא נגמר; לאנשים עדיין לא אבד האמון ב'פד'".