נאמן: "שביתת הפרקליטים גורמת להתמוטטות מערכת המשפט במדינת ישראל"

שר המשפטים אמר בדיון בוועדת העבודה והרווחה: "סיימו את השביתה ונפתור את הבעיות" * ח"כ חיים כץ: "הצעת האוצר לפרקליטים אינה רצינית"

"שביתת הפרקליטים גורמת להתמוטטות מערכת המשפט במדינת ישראל. הנזק למדינה הוא נוראי, אך הפרקליטים עושים שימוש בכלים בלתי קונבנציונליים לבעיות שניתן לפתור בדרכים קונבנציונליות", אמר היום (ג') שר המשפטים יעקב נאמן בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בנוגע לשביתה שנוקטים הפרקליטים בפרקליטות המדינה זה כחודש, בדרישה לשיפור תנאי העסקתם בשירות המדינה. "אני קורא לפרקליטים: סיימו מיד את השביתה ונפתור את הבעיות", הוסיף שר המשפטים.

"נפגשתי עם ועד הפרקליטים 35 ימים לפני השביתה וכבר אז יעצתי להם לא להיכנס לשביתה אלא לשבת מיידית עם משרד האוצר לדיון בתביעותיהם הצודקות. ב-1996 קראתי לפרקליטות 'סיירת מטכ"ל של מערכת הצדק במדינת ישראל' ולא שיניתי את דעתי עליהם עד היום. ביקשתי מהם לא לצאת לשביתה כי אני מכיר את משרד האוצר ויודע שהם יודעים לפתור בעיות. כשמתחילים בשביתה כל צד מתחפר בעמדותיו. אפשר לפתור את הבעיות תוך יום וחצי של משא ומתן ויפה שעה אחת קודם".

כזכור, בשבוע שעבר תקף ארגון פרקליטי המדינה את נאמן, בעקבות דרישתו שיפסיקו את שביתתם לפני שייכנס לתווך במשא ומתן בין הפרקליטים השובתים לאוצר. "אין היום בישראל שר משפטים - יש שר אוצר שני", אמר ל"גלובס" יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד בועז גולדברג.

ח"כ כץ: יהיו הרוגים

את הדיון שנערך היום בוועדת הרווחה פתח ח"כ חיים כץ, יו"ר הוועדה, בביקורת חסרת תקדים על התנהלות משרד האוצר. "כיבינו את השריפה בכרמל אך 'שריפת הפרקליטים' נמשכת וגם בה יהיו הרוגים. באוצר רואים הכול דרך החור של הגרוש ואין להם שום חזון ושום ראייה רחבה", אמר כץ. "ראיתי את הצעת האוצר לפרקליטים. אני כידוע בא מקרב ארגוני העובדים ואני חושב שההצעה הזו פשוט לא רצינית", הוסיף. "האוצר מתעסק עם האנשים שצריכים לתת ייצוג למדינה מול עורכי הדין הטובים ביותר במשק. שמעתי את עו"ד ששי גז אומר שסניגור בינוני במשרד בינוני מרוויח הרבה, הרבה, הרבה יותר מבכיר הפרקליטים. אני רוצה לנצח טובים ולא בינוניים. גם במשחק כדורגל כשאתה מנצח קבוצה מליגה ג' אתה לא מרוצה, אתה רוצה לנצח אלופה".

ח"כ כץ פנה לנציגי אוצר ואמר להם: "אתם עוזרים לסניגורים הזוטרים לנצח. אני אומר לכם - תהיו לארג'ים בכסף קטן ותחסכו בכסף גדול. המדינה צריכה שמיטב הנוער ילך לפרקליטות ולא יהיה סניגור בינוני. מי שחושב בכסף קטן מגיע למדינה קטנה".

ממלא מקום ראש חטיבת החקירות במשטרה, מאיר דב ברקוביץ', אמר בדיון: "הסכנה שאנחנו רואים בהתמשכות שביתת הפרקליטים היא שעבריינים שביצעו עבירות חמורות מאוד כמו עבירות מין, סחר בסמים, אלימות, משתחררים כי אין מי שיגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים. זו מציאות חמורה מאוד".

נציג האוצר בדיון, אהרון עוזיאלי, סגן הממונה על השכר באוצר, בחר להאשים את הפרקליטים על שבחרו בכלי השביתה. "אני מקווה שמדובר בדיון האחרון בנוגע לשביתה. צריך לזכור שמי שבחר בה הם הפרקליטים", אמר עוזיאלי. "צריך לזכור שבצד השני עומדת האחריות שלנו על קופת המדינה. הפרקליטים הם בנים מיוחדים של המדינה אך אינם בניה היחידים. יש הרבה מאוד סקטורים שעמם אנחנו במשא ומתן לשיפור תנאי ההעסקה". ח"כ כץ קטע את דבריו של עוזיאלי ואמר לו: "אם אתה יודע שאנסים ומוכרי סמים משתחררים ויש לך זמן לספר לי סיפורים אז כנראה שלא אכפת לכם מהמדינה".

הפרקליטים כועסים על נאמן

שביתת הפרקליטים נמשכת מאז 16 בנובמבר, אז הודיעו פרקליטי המדינה על שביתה כוללת, עד שישופרו תנאי העסקתם. עיקר דרישות הפרקליטים הן להעלאת שכר משמעותית, עדכון דרגות שכר, מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית, מתן תנאים של טלפון ורכבים פרטיים, ביטול התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים ומתן קביעות לכלל הפרקליטים.

בארגון פרקליטי המדינה שורר זעם רב כלפי השר נאמן, בשל עמדתו כי קודם לחידוש המו"מ מול האוצר צריכים הפרקליטים לשוב לעבודתם. פניית ארגון הפרקליטים בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה שיתערב בנעשה, מהווה עדות לקרע הנפער בין נאמן לבין אנשי הפרקליטות, שעלול להשפיע על המשך התנהלות משרד המשפטים גם אחרי תום השביתה.

בשבוע שעבר קיים נאמן ישיבה בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה משה לדור ונציגי ארגון הפרקליטים, ואף הציע לפנות את כל זמנו כדי לרכז את המו"מ עם האוצר - לאחר תום השביתה. בעקבות עמדתו החד משמעית הביעו גם וינשטיין ולדור את תמיכתם בעמדת הפרקליטים השובתים.